New life Spectrum Ultra red

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
dogfish
Member
Member
Sukupuoli: Mies

New life Spectrum Ultra red

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Onko kukaan kokeillut kyseistä tuotetta? Tuota oli juuri saapunut paikalliseen myymälään ja on kuulemma ihan uusi Suomessa. Netistä olen tuota aiemmin katsellut. Malaweille tuota ostin ja nyt nähdään miten muuttuu estereiden väri, vai muuttuuko. Siis punaisemmaksi. Purkin mukaan sopii sekä kasvis että sekasyöjille. Melkoiset karotenoidipitoisuudet tuotteessa on verrattuna muihin ruokiin. Laittakaahan kokemuksia, jos jollakulla niitä jo on.
dogfish
Member
Member

Re: New life Spectrum Ultra red

Tulkitsen vastausruuhkan niin, että kokemuksia ei ole ollut :). Ei oikein voikkaan, kun on uusi tuote. Laitan päivitystä kun olen antanut tuota malaweille muutaman viikon. Nähdään sitten onko hintansa väärti.
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Itse olen tuota ruokaa jo tovin syöttänyt miljoonakaloille ja platyille eikä mun mielestä kovinkaan vaikuta väreihin kuin muutkaan, mut malaweille en ole tätä syöttänyt.
dogfish
Member
Member

Reilun kuukauden käytön jälkeen esterit ovat kirkkaan oransseja, vaikkakin vasta noin viiden sentin pituisia. Ovat kylläkin saaneet Ultre Rediä joka päivä annoksen.
Platva
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Platva »

Onko nykyään tapana tai tarkoitus muuttaa ruualla akvaariokalojenkin luontaisia värejä, siis samaan tapaan kuin kirjolohen ja ns. norjanlohen? Missä se raja silloin kulkee, siis ruuan koostumusta tarkoitan? Porkkanan, lohennahan, punaisten katkaravunkuorten tms. syöttämisen kai ainakin useimmat hyväksyvät. Mutta joko niissä on joitakin kemiallisia värinvoimistajia, -kirkastajia, -muuttajia?
dogfish
Member
Member

Ruoka sisältää enemmän karotenoideja, jotka voimistavat punaista väriä. Lisäksi nuo Spectrumin ruuat ovat ilmeisen monipuolisia ravintoarvoltaan. Ulkomaisia keskustelupalstoja kun olen lukenut, niin siellä kyllä todetaan että nuo New Lifen perussapuskatkin voimistavat luontaista väritystä. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin karotenoidi on porkkanastakin saatava (karoteeni) punaisia värejä voimistava aine.

Tuo kysymyksesi siitä, onko tarkoitus muuttaa luontaisia värejä, onkin hieman vaikeampi pohdinta. Mitä ovat akvaariokalojen luontaiset värit? Suurin osa kaloista on jalostettu miellyttämään akvaarioharrastajien silmää. Useimpia värimuotoja, joita akvaariokauppojen altaissa näkee, ei esiinny luonnossa.

Jos jollain kemikaalilla pyritään kirkkaampiin väreihin ja aiheutetaan kalalle kärsimystä, ei tietenkään ole hyväksyttävää. Jos jollain on tarkempaa tietoa esim. New Lifen tuotteista ja mahdollisista kemikaaleista, kuulen niistä mielelläni. Muuten olen tuohon sapuskaan tyytyväinen, ja niin tuntuvat olevan kalatkin.
Platva
Member
Member

Ei minulla ole mitään lisättävää vastaukseesi. näinhän se on, mutta alkoi vain mietityttää asia tulevan varalle. Eikä lohikalojenkaan "ulkoväriä" ole muuteltu, vain lihasta on tehty punaista (luonnossa hyvin hailakan punaista ainakin merilohella). Kalojen elinympäristöhän niiden väritykseen ennen kaikkea vaikuttaa. Ei tarvitse kuin verrata suolammen ahvenen ja savisen eteläsuomalaisen joen ahvenia. Siksihän tummaa hiekkaakin akvaariossa suositaan. Kovin hailakoita ovat monet kalat valkohiekkaisessa akvaariossa.
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

dogfish kirjoitti: Tuo kysymyksesi siitä, onko tarkoitus muuttaa luontaisia värejä, onkin hieman vaikeampi pohdinta. Mitä ovat akvaariokalojen luontaiset värit? Suurin osa kaloista on jalostettu miellyttämään akvaarioharrastajien silmää. Useimpia värimuotoja, joita akvaariokauppojen altaissa näkee, ei esiinny luonnossa.
Aika erikoinen näkemys. Meillä on nopeasti laskettuna 14 lajia omissa akvaarioissa, joista ainoastaan yksi on sellainen laji, joka saattaa erota luonnosta tuoduista, kun on niin pitkä suku viljeltyä fisua takana. Kaikki muut on ihan luonnossa esiintyviä ja suurin osa jopa sieltä tuotuja.

Erikoiseksi näkemyksen tekee vielä se, että tämä on Malawi ja Tanganjika osiossa. Eikös ne Malawit nyt noin niinkuin lähtökohtaisesti ole juuri niitä sieltä em. järvestä haalittuja lajejaan.

Väittäisin näin mututuntumalla, että kun esimerkiksi jonkun Suomalaisen akvaariokaupan, esim AK kalalistaa katsoo niin siellä on selkeä valtaosa lajeja, joita ei kyllä todellakaan ole jalosteltu mihinkään suuntaan. Pikemminkin lähinnä muutamia esimerkkejä joissa on jalostettu jotain, kuten albiinomonniset, hammaskarpit ja taistelukalat.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
dogfish
Member
Member

Epäilemättä näin on, eli paljon on myös värikkäitä luonnonmuotoja. Ja tuo näkemykseni oli mututuntumalta heitetty. Kyllä malaweja on myös jalostettu värikkäämmiksi useita lajeja, vaikka suurin osa on varmasti luonnosta pyydystettyjä. Ei minulla ole syytä alkaa asiasta väittelemään. Lähinnä viittasin siihen, että akvaarion harrastajissa on osa sellaisia, jotka haluavat akvaarioon värikkäitä lajeja. Ja yksi tapa on ruuan koostumus, jolla värejä voidaan voimistaa.
dogfish
Member
Member

Voisiko syynä olla Ultra Red... [;)]
Platva
Member
Member

Unohtui sanoa, että niin tai näin, New life Spectrum -ruuat ovat kokemukseni mukaan parhaita. (Pakko sanoa, että mitään muuta hyvää en tiedäkään USA:sta tulleen paitsi musiikissa.) Uskoisin, että tuo kysymäsi ei tee poikkeusta, ja siksi aionkin sitä kokeilla.
Annetaan nyt sen verran periksi muille merkeille, että myös Omega One'n Shrimp Pellets on mielestäni hyvää. USAn kannattaisikin profiloitua akvaarioruuan valmistajana, ei ehkä tarvitsisi vakoillakaan, ainakaan Suomea tai Venäjää...
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Värimuutoksista keskusteltiin jo ihan normaalinkin NLS:n kohdalla. Itse en tuota käytä, sillä oli hirveä nähdä miten passiivisiksi pusukalat aikoinaan muuttuivat muutaman viikon kokeilulla. Jollain adhd-malaweilla samaa passivoitumista ei ehkä ihan heti huomaa.
Platva
Member
Member

Maisu kirjoitti:Värimuutoksista keskusteltiin jo ihan normaalinkin NLS:n kohdalla. Itse en tuota käytä, sillä oli hirveä nähdä miten passiivisiksi pusukalat aikoinaan muuttuivat muutaman viikon kokeilulla. Jollain adhd-malaweilla samaa passivoitumista ei ehkä ihan heti huomaa.
Asia on minulle aivan uusi (kuten kaikki muutkin asiat), joten voisitko kertoa hieman enemmän. Itse en ole mitään huomannut, mutta se nyt ei mitään todista. Siis onko niissä jokin passivoiva aine tai aineyhdistelmä? Onko asiasta tietoa, keskustelua tms. paljonkin?
dogfish
Member
Member

Uutta tietoa minullekin. Kuulisin mielelläni lisää. Aiemmin olen kuullut pelkkää positiivista suitsutusta tuotteesta.
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Maisun pusukalat passivoitui, kun ruokki niitä muutaman viikon. Meidän salamanteriplekot tekivät 200 poikasta, kun niitä ruokittiin pääasiassa pelkällä NLS:n millin rakeella ja tableteilla pari vuotta.

NLS:n ruokien suhteen on joskus ammoisina aikoina ollut riitaa maahantuojan ja muiden tahojen kesken ja niistä erimielisyyksistä on lähtenyt vaikka sitten mitä ja minkälaista juttua ilmeisesti liikkeelle.

Itse pidän NLS:n ruokia parhaina ruokina mitä olen käyttänyt. Toki niitä on varmasti hyvä täydentää muilla sapuskoilla välillä. Kaikkea kohtuudella sanoi plekon kasvattaja, joka lihotti fisunsa turhan turpeaan kuntoon kehutulla dr.basleersilla.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kokemukset värien muuttumisesta löytyvät haulla, äkkiseltään ainakin JJVi:n kirjoitukset punasilmäplekon muuttumisesta mustaksi ja Hopotuksen maininnat kalojen muuttumisesta mustapilkullisiksi. Tuohon muuhun on mahdotonta sanoa mitään, kun en ole akvaarioalalla enkä tiedä maahantuontikuvioista tuon taivaallista. Tuotteen olisin suonut olevan hyvä koska kaksi lempikauppaani otti sen aikoinaan valikoimiinsa. Toki tietysti kannattaa myös muistaa että minulla nuo passivoituneet kalat oli aiemmin ruokittu pääsääntöisesti Söll Organixilla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”