Olisko ideoita lisääntyvien malawien sijoittamiseen

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Poonah09
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Olisko ideoita lisääntyvien malawien sijoittamiseen

Viesti Kirjoittaja Poonah09 »

Näin kesä aikaan tämä on nyt vähän hankala yhtälö. Altaassa tälläkin hetkellä 3 malawia suut pullollaan munia ja poikasallaskin tuli ostettua mutta sielläkin on jo yksi mamma hautomassa ja lisäksi pieniä poikasia 5kpl ja yksi vähän jo isompi poikanen.

Nyt nämä isossa altaassa olevat mammat olisivat hautoneet poikasensa juuri silloin kun olemme ulkomailla. Voi voi.... haluaisin poikaset talteen mutta en voi kaikkia mammoja laittaa sinne poikasaltaaseen (varsinkin Sciaenochromis Fryerin laitto arveluttaa) sillä voivat pullauttaa omat poikasensa sinä aikana kun olemme poissa ja sitten on poikaset vaarassa..
Onko ideoita miten tälläinen yhtälö ratkaistaan vai eikö sitä vaan ole mahdollista ratkaista muulla tavalla kuin laittaa kaikki omiin pikku altaisiin... mikä ei ole mahdollista sillä mies sanoi että yhtään allasta ei enää osteta... (vaikka sitäkin jo harkitsin että ostan salaa niin pikkuruisen altaan ettei mies edes huomaa sitä :) ) Haluaisin Sciaenochromis Fryerin ja ruostemalawin poikaset ainakin talteen mutta nyt näyttää siltä ettei se tällä kertaa toteudu vaan täytyy odotella sitten seuraavia poikueita..

Ja voihan se olla että munat menevät mammojen vatsoihin jolloin ongelma ratkeaa itsestään mutta jos ei menekään niin sitten harmittaa...

Löytyisikö siis keneltäkään mitään ratkaisua tähän? 8O
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Re: Olisko ideoita lisääntyvien malawien sijoittamiseen

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Mites olisi sinne isoon altaaseen ne kelluvat poikashäkit? Ei tarvitsisi tapella oikeinden vesiarvojen kanssa. :) Minä taas eilen yritin yhtä hautovaa hongi red red akkaa saada kiinni isosta altaasta, mut ei millään....en jaksa kyllä alkaa koooooko allasta tyhjentämään kivistä joita on kyllä melkoisesti. Huh, ku noi akat sais jotenki helpommin kiinni :)
Poonah09
Junior Member
Junior Member

Mutta ei kai sitä aikuista kalaa voi laittaa sellaseen poikasaltaaseen viikoksi, eikös se heitä jo veivinsä sinne... kun mammat todennäköisesti kaikki olisi päästämässä poikasiaan pihalle juuri silloin kun ollaan reissussa... ja tietenkin niitä voisi koittaa vähän kaivella sieltä suusta jo ennen reissua mutta voi hyvin olla että on vasta munia vielä sillon poikaset kun ollaan lähdössä...
Sitäpä se on meilläkin että aina kaikki kivet pihalle kun alkaa kaloja metsästämään :D
tuleepa aina vaihdeltua kivien paikkoja niin ei tule ehkä niin kovia reviiri tapeluita (tosin meillä ruosteet ja hongi redit tappelee ihan koko ajan oli kivien paikkoja vahideltu tai ei...)
ninnuliini
Junior Member
Junior Member

Miksi se nyt veivinsä sinne poikashäkkiin heittäis jos väliaikaisesti siellä olisi? :) kyllähän sinne vesi virtaa ym.
Poonah09
Junior Member
Junior Member

No emmä tiä. Tylsyyteen kun ei pääse juuri uimaan. :mrgreen:
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Minä en ymmärtänyt tätä koko tarinaa:
- Nuo ahvenet ehtivät tehdä elämänsä aikana kymmenittäin poikueita. Miksi ne juuri nyt ennen lomaa pitäisi pelastaa?
- Mihin ihmeeseen ne poikaset sitten dumpataan, kun Malawi-harrastajia on vähän ja kaikkien ahvenet pukkaavat jälkikasvua?
Poonah09
Junior Member
Junior Member

No enhän minä niin pitkälle ole miettinyt. Nämä on ensimmäisiä poikasia mitä tulee niin tämä on niin kovin jännittävää ja kaikki pitäisi saada talteen...
Ja mitäpä jos kalaset ei sitten enää lisäännykään.... ei sitä voi tietää... :roll:
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Malawit kyllä lisääntyy ja yli omien tarpeiden. Sitä ei kannata murehtia. Veikkaisinpa että parhaat selviytymismahdollisuudet poikasilla on ihan siellä pääaltaassa omien emojen kanssa.
ninnuliini
Junior Member
Junior Member

Musta olisi kyllä kivä joskus joku mamma saada talteen ja kasvatteleen poikasia :) Mulla pääaltaassa ei ole koskaan poikaset selviytyneet vaikka naaraat hautovat tiuhaan tahtiin....eiku onhan mulla jopa yks poikanen selvinnyt. Ja mä kasvattaisin muutaman poikueen ihan omaa allasta varten :)
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Mä olen päättänyt tehdä niin, eträ mahdollisuuksien mukaan kasvatan joka lajikkelta yhden poikueen (edellyttäen että satun bongaamaan strippausvalmiin naaraan ja saamaan vielä kiinnikin) ja jatkossa tehköön niitä vauvoja sinne isoon altaaseen ja siellä vahvimmat säilyy tai sitren ei ja jos kasvaa poikasia isoiksi voin niitä sieltä antaa eteenpäin uusiin koteihinsa... Malawit tosiaan kuulemma poikii koko ajan ja jossain kohtaa tulee altaan osalta raja vastaan mutta ei kovin nopeasti :D Ainakin yhdet red empress vauvat syötiin paria sekunnis kun emolta karkas ne suusta...

Että varmaankin kannattaa antaa emojen olla isoasa altaassa ja päästää poikaset sinne tai jos on strippausvaiheessa ennen teidän reissua ja haluaa ne säästää niin kaiken lajin poikaset vaan samaan altaaseen kasvamaan tai ottaa pieniin kelluviin poikasaltaisiin. Itse en eristäisi hierarkian takia emoja pitkäksi aikaa muusta porukasta tai muut voivat alkaa kiusata tätä emoa /tappaa kun laitetaan taas takaisin altaaseen.

Mutta tämä vaan mun ideointia :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Poonah09
Junior Member
Junior Member

:) kyllähän ne sinun ajatukset kiinnostavat Hedelmiina.. ja ninnuliini, minulla vähän samat ajatukset että kyllähän sitä olisi kiva saada eläviä poikasia tuolta, jos nyt ei jokaista poikuetta niin nyt alkuun ainakin kaikilta yhdet poikaset olisi kiva saada (ja sitten loppuukin tila).

Mutta ehkäpä minun sitten täytyy vaan odotella että nuo tekee uusia poikasia myöhemmin kun en sitä kolmatta allasta saa ostaa. :D
ninnuliini
Junior Member
Junior Member

Kiva olis jos joskus joku edes se yksi poikanen selviytyisi isossa altaassa niin saisi kehitystä seurata. Kerran bongasin yhden caeruleus vauvan, mut ei ole enää kuukauteen näkyny :( samoin kävi auratuksien kanssa, että yhden bongasin elossa eikä ole enää näkyny ja smoin hongi red red. Kyllä mä vielä joskus kasvatan edes sen yhden poikeen ihan omaksi iloksi :)
7Pete
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja 7Pete »

Ihan vaan tiedoksi, että poikaset menee kalan nielusta alas mikäli suuhautovan kalan nostaa vedestä ilmaan. On omaa kokemusta että tonkijoilla käy näin, jos yrittää siirtää vaikka toiseen altaaseen kalaa. Ehkä saattais onnistua jos ensin pyydyistäis kalan haaviin, ja sitten nostais sen haavin, vettä täynnä olevalla kauhalla pois, jolloin kala olisi kokoajan vedessä. Tämän jälkeen laskisi haavin ja kauhan kokonaan veteen ja päästäisi kalan pois. Tämä koko tapahtuma pitäisi tehdä myös hyvin rauhallisesti ettei kala vahingossa nielaise stressaantuneena poikasia. Ainakin nuo punapäätonkijat alkaa tekeen semmosta ihme kurnutusääntä, joka kuuluu kurkusta ku nostetaan ilmaan, eli nielevät ilmaa tai jtn.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

7Pete kirjoitti:Ihan vaan tiedoksi, että poikaset menee kalan nielusta alas mikäli suuhautovan kalan nostaa vedestä ilmaan. On omaa kokemusta että tonkijoilla käy näin, jos yrittää siirtää vaikka toiseen altaaseen kalaa. Ehkä saattais onnistua jos ensin pyydyistäis kalan haaviin, ja sitten nostais sen haavin, vettä täynnä olevalla kauhalla pois, jolloin kala olisi kokoajan vedessä. Tämän jälkeen laskisi haavin ja kauhan kokonaan veteen ja päästäisi kalan pois. Tämä koko tapahtuma pitäisi tehdä myös hyvin rauhallisesti ettei kala vahingossa nielaise stressaantuneena poikasia. Ainakin nuo punapäätonkijat alkaa tekeen semmosta ihme kurnutusääntä, joka kuuluu kurkusta ku nostetaan ilmaan, eli nielevät ilmaa tai jtn.
Malawien kohdalla olen napannut emon kiinni haavilla ja haavissa vedessä olen poikaset stripannut kalan suusta ilman ongelmia. En tosin olekaan kokeillut eikä ollut aikomusta nostaa kalaa pinnan yläpuolelle :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Poonah09
Junior Member
Junior Member

Minä olen nostanut hautovan kalan siksi aikaa vedestä että olen siirtänyt sen kauhaan jossa on ollut vettä, joten on ollut pois vedestä n. 1-2 sekunttia... ei ole poikaset menneet siinä vatsaan vaan olen saanut stripattua ne ihan elävinä pihalle.
Ehkäpä tämä toimii jotenkin eri tavalla malaweilla kuin muilla kaloilla.... en osaa sanoa.. 8O
ninuska
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Poonah09 kirjoitti:Minä olen nostanut hautovan kalan siksi aikaa vedestä että olen siirtänyt sen kauhaan jossa on ollut vettä, joten on ollut pois vedestä n. 1-2 sekunttia... ei ole poikaset menneet siinä vatsaan vaan olen saanut stripattua ne ihan elävinä pihalle.
Ehkäpä tämä toimii jotenkin eri tavalla malaweilla kuin muilla kaloilla.... en osaa sanoa.. 8O
Samaa tekniikkaa olen käyttänyt lukuisia kertoja ilman ongelmia sekä malawien että tanganjikalaisten kohdalla. Mamma haavilla vesikauhaan, poikaset ulos suusta ja mamma takaisin altaaseen. P. niggipinnikset tuppaavat hautomaan turhan pitkään ja kaipaavat apuja poikasten ulos saamiseen. Kuulemma joskus on pojat kasvaneet niin isoiksi etteivät ole mahtuneet ulos emon suusta. Omalle kohdalle tämmöistä ei ole sattunut, mutta uskomattoman isoja poikasia emon suusta on stripattu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”