Taudin(?)määritys

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Cai
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: FOMA #10, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies

Taudin(?)määritys

Viesti Kirjoittaja Cai »

Aina sitä sattuu. Huomasin tänään kauhukseni että Nemateleotris decoralla oli kuin pieniä nuppineuloja kyljessä :cry: . Ovat ehkä noin 5-7-mm pitkiä, noin 6-8 kpl, yhtenä rykelmänä. Joissakin näytti olevan "nuppineulan päät". Yksi ajatus oli niin kutsuttu ankkurimato (Lerneae), mutta nopea nettitsekkaus löysi viitteitä vain makean veden puolelle. Onko kellään tietoa? Täytyy varmaan valmistautua purkin purkuun, nimittäin Decoraa ei saa kiinni kuin viimeisen kiven alta... :roll:

t. Cai
homer
Member
Member

Viesti Kirjoittaja homer »

Mitä järkeä on purkaa koko allas ?
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Mulla oli kans kerran decoran silmässä/päässä ohuita "neuloja". Olivat tulleet madoilta ja lähti kyllä itsestään pois. Noitahan saa käsiinkin jos sattuu vaan paljain käsin altaassa tonkimaan sopivasta paikasta. Jos on ohuita ja vaaleita niin en kyllä huolestuisi.
Cai
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Cai »

Syy altaan purkuun on se, että decoraa ei haaviin saa ilman että viimeinenkin kivi on poissa. Ovat ohuita ja vaaleita. Kiitti neuvoista,

Cai
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Saattaa olla vaikea saada decora kiinni vaikka viimeinenkin kivi olisi otettu pois altaasta - on sen verran sukkelaliikkeinen otus.

En lähtisi penkomaan allasta yhden kalan vuoksi.
Cai
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Cai »

päivitys: madoista (?) ei näy paljon mitään enää, joten ehkä selvisin säikytyksellä. Aika näyttää...

Olen samaa mieltä että akvaarion hetkellinen purku ei ole hauskaa/helppoa eikä riskitöntäkään. Mutta ajatus taustalla oli, että olisi yritettävä eristää decora ja hoitaa sitä makeavesikylvyillä tms. Jos kyseessä olisi pahasti leviävä loinen, niin vaihtoehtoja ei välttämättä olisi. (Lääkityksen kanssa en kyllä enää pelaa. kerran kokeilin "riutta-turvallista" lääkitystä, jonka seurauksena menetin pari-kolme korallia, ja sairaat kalat eivät parantuneet.) Toisaalta, jos loinen olisi syynä, niin luultavasti se olisi jo purkissa ja yksittäisen kalan hoitaminen ei välttämättä auttaisi. Ah, riutta-akvaarion ihanuutta. Mutta vaihtaa tätä harrastusta muuhun, ei kiitos.

t. Cai
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Koita kalaloukkua.
Altaan purkaminen on mun mielestä huonoin mahd. vaitoehto. Ei kannata riskeerata koko altaan toimimista yhden tai edes muutaman kalan vuoksi IMO.
mrWave
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mrWave »

mikkokoo kirjoitti:Koita kalaloukkua.
Altaan purkaminen on mun mielestä huonoin mahd. vaitoehto. Ei kannata riskeerata koko altaan toimimista yhden tai edes muutaman kalan vuoksi IMO.
Itse olen pyydystellyt kaloja riutta-altaastani Trap-Eze loukulla onnistuneesti. Olen myös lainannut loukkua muillekin, jotka eivät ole muilla keinoilla saaneet pyydystettyä kalojaan ja ovat tällä loukulla onnistuneet siinä.

Loukullani on ainakin seuraavia kaloja pyydystetty onnistuneesti:
Salarias fasciatus, Labroides dimidiatus, Chrysiptera parasema, Amhiprion ocellaris, Zebrasoma flavescens, Paracanthurus hepatus, Dascyllus melanurus, Pseudocheilinus hexataenia

lisäksi:
Lysmata amboinensis

Lisätietoja loukusta:
http://www.trap-eze.net/
Mantis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mantis »

Joo mun pikkuperkeleet eli 4 raita damselit lähti loukulla todella nopeesti, kunhan vaan vähän levää kasvoi loukun pintoihin, eikä ollut enää niin pelottava.

MrWave, aika pahan hintanen toi tosiaan on, 27£ on mun mielestä aika paljon "muovilaatikosta". Tosin toimivuudesta voinee maksaa ja halpa hinta toi on verrattuna riutan purkamiseen. Ja off topic, hyvin ovat sinulta saamani fragit lähteneet leviämään, kiitos vaan niistäkin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”