Kuinka usein vaihdatte vettä ja montako litraa?
Valvoja: Moderaattorit
Kuinka usein vaihdatte vettä ja montako litraa?
Eli akvaario on ollut puolisen vuotta ja vettä olen vaihtanut 180 litrasesta altaasta n 50 litraa kerralla, yhdesti viikossa .. Onko se sopiva? 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
Re: Kuinka usein vaihdatte vettä ja montako litraa?
Joo. 1/3 tuosta määrästä kerta viikkoon on sen 60 litraa niin ok tuo (kin)Sissi22 kirjoitti:Eli akvaario on ollut puolisen vuotta ja vettä olen vaihtanut 180 litrasesta altaasta n 50 litraa kerralla, yhdesti viikossa .. Onko se sopiva?
. Mutta sen taisit jo tietääkin

Vaihdoissa toki vaikuttaa myös kalamäärä , paljonko kasveja, mikä hiekkä ja altaan koko mm.
sekä suodatuksen määrä.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Kannattaa muistaa, että "180l" akvaariossa on hiekan, kantojen + muun jälkeen normaalisti vettä vain n. 150-160l
"normaali kalastolla" ja maltillisella ruokinnalla tuo 50l per viikko on hyvä määrä. Toki jokainen akvaario on omanlaisensa kokonaisuus, mutta olet oikealla tiellä.
"normaali kalastolla" ja maltillisella ruokinnalla tuo 50l per viikko on hyvä määrä. Toki jokainen akvaario on omanlaisensa kokonaisuus, mutta olet oikealla tiellä.

190l,180l,72l
http://sites.google.com/site/myaquaworld/home
http://sites.google.com/site/myaquaworld/home
Juu ihan on normi kalasto ja ruokaakin annan ihan sopivan määrän ja 1 paastopäivä viikossa 

Itse olen ottanut tavaksi vaihtaa vedet altaista 2 kertaa viikossa. Jos toinen kerta joskus jääkin kiireessä väliin, tulee vaihto ainakin kerran viikossa.
Suodatus vaikuttaa paljon : pienestä, 65 litraisesta, vaihdan vettä kerralla noin 30 litraa. Siellä sisäsuodatin ja sen mitoitukseen ilmeisen raskas kalasto
Isommassa altaassa enemmän "sonnan tuottajia", synnyttäviä hammaskarppeja, omenakotiloita jne., mutta käytössä sekä sisä että ulkosuodatin. Siivottavaa likaa viikossa vähemmän, vaikka kalastoakin aika reilusti.
Altaan mukaan vaihdellaan...
Suodatus vaikuttaa paljon : pienestä, 65 litraisesta, vaihdan vettä kerralla noin 30 litraa. Siellä sisäsuodatin ja sen mitoitukseen ilmeisen raskas kalasto

Isommassa altaassa enemmän "sonnan tuottajia", synnyttäviä hammaskarppeja, omenakotiloita jne., mutta käytössä sekä sisä että ulkosuodatin. Siivottavaa likaa viikossa vähemmän, vaikka kalastoakin aika reilusti.
Altaan mukaan vaihdellaan...
-
- Elite Member
Mie vaihdan 128L akvasta kerran viikossa 40L ja 40L akvaariosta 10L kerran viikossa.