Malawien ruokinta-asiaa..

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Malawien ruokinta-asiaa..

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Okey.. itse syön jädeä ja kaikkea hyvää, mutta kalojen kohdalla olen yrittänyt tarjota kaikkea niille terveellistä, mutta mutta...

Mulla siis on malawiallas, jossa kasvis-ja sekasyöjiä. Ruokina näillä on nyt ollut:

JBL Novo Malawi -hiutaleita
New Life Spectrum Chichlid Formula
Tropical Cichlid Gran
Tropical Spirulina granulat

sekä sitten löytyisi vielä Tetran cichlid Sticksejä, mutta on vielä niin isoja kalojen suuhun, että olen syöttänyt seuralan porukalle, jotka syö kaikkea.

Eli nyt oon ihan pihalla, että mitä EI näistä ruoista saisi löytyä kasvissyöjien aterialistalta? Näistä kun löytyy kalaa ja kalajohdannaisia, lihaa ja lihajohdannaisia sekä krilliä, silliä, nilviäisiä ja äyriäisiä..? Olen ostanut nettikaupasta sekä akvaariokaupasta "kasvissyöjäkaloille" sopivina ruokina näitä. Oonko syöttänyt kuitenkin päin ketulaa nyt?
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
mpiil
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS

Re: Malawien ruokinta-asiaa..

Viesti Kirjoittaja mpiil »

Katkarapua saa ruoassa vähän ollakin, jotta kalat saavat proteiinia, mutta liian proteiinipitoinen ruoka kasvissyöjille saattaa rasittaa ruoansulatusjärjestelmää ja maksaa = malawi bloat, vaatii henkiä :( Syitä ovat mm. stressi, suola ja väärä ruokinta etenkin kasvissyöjillä.
http://www.cichlid-forum.com/articles/malawi_bloat.php

Ainakin tuo JBL Novo Malawi käy hyvin. Mulla on myös tuo perusruokana ja sen lisäksi JBL Novo Fert ja Novo Rift. Herkkuna tarjoan Tetran Pro Algea hiutaleita, tässä on enemmän proteiinia kuin muissa, joten sitä maltillisemmin ja geelimäistä Tetran Natura Algeaa pari kertaa viikossa. Tuon lisäksi olisi hyvä tarjota ihan spirulinahiutaletta.

Tässä ruokinnasta lisää englanniksi:
http://www.cichlid-forum.com/articles/f ... chlids.php

Ja tässä TSI-ruokaa:
http://www.youtube.com/watch?v=THEfxU0GIJQ

Pakaste herneitä ja kurkkuahan voi tietenkin tarjota vaihtehtoisesti tuoreruokana :)
317l Malawila
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Re: Malawien ruokinta-asiaa..

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Kiitokset vinkeistä. Juuri tuota bloatia mä mietinkin ettei tule tai muuta sairauksia jos on vääriä ruokia. En kyllä ymmärrä kun noi ruoat on tarkotettu kasvissyöjäkaloille mitä mulla on ja huomasin mitä niissä sitten kuitenkin on.

Kurkkua ja kesäkurpitsaa syövät kyllä innolla myöskin.

Täytyy tutustua myös noihin muihin ruokiin mitä kirjotit. Tai alkaa tekee itse ni tietää mitä niissä on varmasti :-)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”