Platyt ja neontetrat eivät oikein passaa vesiarvojensa puolesta samaan akvaarioon. Neontetroille hieman hapan ja pehmeä vesi kun taas platyt tarvii ennemmin hiukan emäksisen ja kovemman veden. Eli sinuna myisin/lahjoittaisin platyt pois... Uskoisin että ne kaverin neontetrat mahtuu jos muita parvikaloja ei ole. Paratiisikala tai palettikala-pariskunta menisi neontetrojen kaverina pääkalana. Onko sulla mitään kaloja pohjalla?
ei ole pohjakaloja. Paratiisikalaa kuitenkaan en haluaisi ottaa sen ravinnon vuoksi. Palettikala kuulostaa kivalta Mutta onko mielestäsi platyt ehdottomasti myytävä? Kun minulle sanottiin täällä aquawebissä että olisi sama vedenlaatu?!
nimeni: Ansku .K= koripallon pompottelia a= aavistuksen verran sählääjä L= Liukas luikku myös jäällä luistellessa A= Apina, papina pölötteliä. Friikki, eläimiin, urheiluun,musiikkiin ja sähläykseen. = Ansku K.a.l.a.friikki.
Siellä sun "neot ja taistot ja platyt"-ketjussakin kyllä sanotaan etteivät sovi samaan akvaan. Lämpötila voi toki passata kummallekin, mutta ne muut vesiarvot ei sitten passaakaan. Mitäs erikoista paratiisikalan ravinnossa on? Tosin mulla ei oo niitä ikinä ollutkaan, mutta äkkiseltään katoin että ihan kalanruoka kelpais Onko sulla millainen pohjamateriaali siis soraa vai hienompaa hiekkaa? Sen mukaan voisi jotain miettiä sinne pohjallekin...
Aa... aloitteliana sekotin sitten varmaan kaksi eriasiaa. Onko vaarallisa kun multa ei oo mitattu kun vain ph-arvo vai pitääkö jotain muutakin mitata? Ei mun tietääkseni. Mulla on soraa ja jos väri pitää tietää(kun jossaa pitää tietää värikin ) niin mulla on tummia ja vaaleita kiviä. Katoin Paratiisikalan ravinnosta että kuivaruoan lisäksi se tarvitsee pakasteruokaa ja palettikala tarvii vain kuivaruokaa
ps: kiitti kun neuvot mua
nimeni: Ansku .K= koripallon pompottelia a= aavistuksen verran sählääjä L= Liukas luikku myös jäällä luistellessa A= Apina, papina pölötteliä. Friikki, eläimiin, urheiluun,musiikkiin ja sähläykseen. = Ansku K.a.l.a.friikki.
Vesiarvoista olisi hyvä tietää myös KH ja GH. Nitraattia on hyvä seurata ainakin alussa ennen kuin rutiinit on tullut. Eli nitraatti ei saisi nousta kovinkaan korkeaksi vedenvaihtojen välillä. Käsittääkseni kyllä paratiisikala pärjää laadukkaalla kuivaruoalla siinä missä muutkin kalat. Toki tykkää pakastesapuskoista kuten ne muutkin kalat . Voit etsiä täältäkin tuolla haulla tietoa paratiisikalasta... Tuo sorapohja nyt hankaloittaa pohjakalojen valintaa, kun monnisille olisi hyvä olla hiekkaa...
Ei tuu oikein sorapohjalle ja tuohon lämpöön sopivaa pohjakalaa mieleen... Katinkultamonneja muutama voisi olla ok, mutta niitä on tainnu olla huonosti saatavilla viime aikoina. Paratiisikala on kyllä kaunis. Palettikala on toki myös nätti, mutta jos pariskunnan hankkii niin ne lisääntyy ihan riesaksi asti. Myös keltakääpiöahven menisi koon puolesta ja lämpötilankin kun äkkiä vilkasin =) Voi olla että itse päätyisen tuohon kääpiöahvenpariskuntaan
Hammaskarppipalstalla kun vielä ollaan muistuttaisin nyt luopumaan niistä platyistä, eivät sovi neontetrojen kanssa. Melkeimpä tarvitsevat nykyään lajialtaan, jossa on muina lajeina korkeintaan toisia synnyttäviä hammaskarppeja ja muina kaloina kovaa vettä kestäviä lajeja..
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
Hammaskarppialtaassa on platyjä ja molleja, yksi partamonni ja omenakotiloita. Muista altaista on allekirjoituksessani ja ketjussa: Kaikkien Aqua-Webbiläisten akvaariot ja kalat..
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
Kyllä ne kauppiaatkin saattavat takaisin ottaa. Mitään eivät tietysti hyvitä, mutta uusi koti voi löytyä myös liikkeen kanssa. Kannattaa ainakin kysyä.
Pohjakaloista, jos vaihtaisit soran hiekkaan, niin sitten kävisi monikin monninen, useat lajit tykkäävät vähän viileämmästä vedestä. Jos ei taas virallinen pohjakala ole hakusessa ja on mahdollista järjestää altaaseen virtausta (itsellä yksi sisäsuodatin puhaltaa täysillä pitkin takalasia) niin monet imunuoliaiset ovat mielenkiintoisia kaloja. Imunuoliaiset liikkuvat enimmäkseen laseja pitkin ja myös isoilla kivillä ja esim. miekkakasvien lehdillä. Yleisimpiä saatavilla olevia lajeja lienevät; Juovaperhosnuoliainen ja pilkkuperhosnuoliainen, täällä Ylä-Savossa on myös ollut jonkin verran liikkeissä myytävänä rengasimunuoliaista ja pilkkuimunuoliaista..
kysyn vaan että onko otoilla jotain muutakin nimeä kun en wikipediasta löydä? Ja vielä sitä että kyllä oikeastaan voisi hiekaksi sanoa sitä mun pohjalla olevaa. Ei kyllä tosiaan mitään hienoahiekkaa.
Otot eivät hiekkapohjaa kaipaa, kuten monniset.
Lämmötkin passaa yhteen neontetrojen kanssa.
Otoille elintärkeää puhdas vesi.
Pehmeää vettä molemmille (meillä pehmeän kaivoveden lisäksi turvesuodatus).