Miten selvittää hunajarihmojen sukupuoli
Valvoja: Moderaattorit
Miten selvittää hunajarihmojen sukupuoli
Meillä on 2 hunajarihmaa, ja haluaisin selvittää kumpaa sukupuolta ovat. Millä sen voisi selvittää?
Sukupuolet erottaa helposti vanhemmista kaloista, mutta kutuaikana koiraille tulee musta kurkku ja vatsa ja selkäevässä on keltainen raita. Naaraat ovat vaaleampia ja niillä saattaa olla tumma juova kyljessä, ns. pelkoväritys. Nartuilla ei tuota keltaista raitaa tule selkäevään.
Koiras
Narttu
Noista kuvista saattaisi saada jotain tolkkua..
Ps. Jos omat hunajarihmasi osottautuu naaraiksi ja haluat niille miehistä seuraa, niin olen tuomassa nättejä hunajakoiraita has:n huutokauppaan, (ellen keksi niille aiemmin uutta asumusta.) Vinks Vinks..
Koiras
Narttu
Noista kuvista saattaisi saada jotain tolkkua..
Ps. Jos omat hunajarihmasi osottautuu naaraiksi ja haluat niille miehistä seuraa, niin olen tuomassa nättejä hunajakoiraita has:n huutokauppaan, (ellen keksi niille aiemmin uutta asumusta.) Vinks Vinks..
Minulla hunajarihmat olivat aluksi selkeästi erotettavissa toisistaan ja kutivat viikottain, mutta nyt kävikin sitten niin että ukko vaaleni aivan akkansa näköiseksi, ja tämä alkoi sortaa sitä... Ei päästä syömään ja kiusii muutenkin (ei onneksi kovin pahasti mutta silti...), eikä sitä kyllä enää tunnistaisi koiraaksi ellen tietäisi.
Kyselinkin jo aikaisemmin, että liekö tässä muutakin vikaa kuin että ukko on joutunut morsionsa tossun alle?
Kyselinkin jo aikaisemmin, että liekö tässä muutakin vikaa kuin että ukko on joutunut morsionsa tossun alle?
Vaikka hunajakoiras näyttääkin yleensä tältä:

piiloutuva tai keskenkasvuinen hunajakoiras saattaa näyttää aika samalta kuin naaras, tässä kuvassa on siis koiras:

ja tässä on kutuvalmis naaras:

Itselläni toinen koiras piilotteli kuukauden naaraan väreissä tullessaan, ja vasta sitten rohkaistui näyttämään koiraan merkkejä.

piiloutuva tai keskenkasvuinen hunajakoiras saattaa näyttää aika samalta kuin naaras, tässä kuvassa on siis koiras:

ja tässä on kutuvalmis naaras:

Itselläni toinen koiras piilotteli kuukauden naaraan väreissä tullessaan, ja vasta sitten rohkaistui näyttämään koiraan merkkejä.
Harmi kun mulla ei ole kuvaa vaaleasta naaraasta (eli silloin kun se ei ole niin innostunut kutemaan), se on nimittäin aika samannäköinen kuin se keskenkasvuinen/piiloutuva koiras, sillä erotuksella että vaalean naaraan evät ovat kauttaaltaan hunajankeltaiset normaalitilassa, sillä ei näy koiraan kirkkaankeltaista raitaa selkäevässä eikä tummaa (tai väritöntä) raitaa vatsassa.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
En tiä auttaako ketään varsinaisesti mutta aattelin kertoa omia kokemuksia hunajoista...
Hommasin pariskunnan, joka pienemmässä altaassa oli aika vaisu.. naaras oli niskan päällä ja uros hailakka. kyl ne juuri ja juuri erotti, naaraalla haalea viiva kyljessä, koiraalla takaosa hieman tummempi, oranssiin menevä. evissä ei näkyvää eroa...
vaihdoin isompaan akvaarioon joka on tällainen: kasveja melko vähän, virtausta normaalisti/paljon (vaikea arvioida), joitakin puskia kelluu pinnalla (vahingossa). kalakaverit rauhallisia, valaistus aika heikko, arvot: lämpö 24 astetta, pH hieman alle 7, käytän turveuutetta, vettä vaihdan kerran viikossa 1/3-1/2... No joka tapauksessa, en tiedä mikä laukaisi kutuhalut, mutta niin kävi. noi olothan ei oo mitkään ihanteelliset lajin kutemiseen (virtaus, vähäkasvisuus)..
nykyään tosiaan koiraan väritys on koko ajan tumman oranssi. naaraan väritys vaihtelee. ne ovat kuteneet pari kertaa ja oon nähnyt poikasiakin, mutta sit ne aina häviää. seuraava tavoite onkin saada ne selviämään...
toi värittömyys on kyl sikäli tuttua, että pari viikkoa sit hommasin toisen naaraan (jota tosin näiden viestien perusteella alan jo epäillä koiraaksi
). se on aivan valkoinen eikä raitaa oo ainakaan vielä näkynyt. ei sekään arka oo mutta se on kolmikon arvojärjestyksessä alimpana. sikäli se vois olla koiras, koska ainakin mun kokemuksista päättellen naaras pomottaa koirasta kutuajan ulkopuolella, koiras taas naarasta kutuajan jälkeen... joten tää valkoinen vois olla piilokoiras. tietääkö kukaan vihoitteleeko naaraat toisilleen? saisin varmuuden tästäkin
...
Hommasin pariskunnan, joka pienemmässä altaassa oli aika vaisu.. naaras oli niskan päällä ja uros hailakka. kyl ne juuri ja juuri erotti, naaraalla haalea viiva kyljessä, koiraalla takaosa hieman tummempi, oranssiin menevä. evissä ei näkyvää eroa...
vaihdoin isompaan akvaarioon joka on tällainen: kasveja melko vähän, virtausta normaalisti/paljon (vaikea arvioida), joitakin puskia kelluu pinnalla (vahingossa). kalakaverit rauhallisia, valaistus aika heikko, arvot: lämpö 24 astetta, pH hieman alle 7, käytän turveuutetta, vettä vaihdan kerran viikossa 1/3-1/2... No joka tapauksessa, en tiedä mikä laukaisi kutuhalut, mutta niin kävi. noi olothan ei oo mitkään ihanteelliset lajin kutemiseen (virtaus, vähäkasvisuus)..
nykyään tosiaan koiraan väritys on koko ajan tumman oranssi. naaraan väritys vaihtelee. ne ovat kuteneet pari kertaa ja oon nähnyt poikasiakin, mutta sit ne aina häviää. seuraava tavoite onkin saada ne selviämään...

toi värittömyys on kyl sikäli tuttua, että pari viikkoa sit hommasin toisen naaraan (jota tosin näiden viestien perusteella alan jo epäillä koiraaksi
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

...Pyrstökkäistä pitävä...