Millisakvaariossa oli hetken rauhallisempi vaihe poikasten syntymisessä. Tauon jälkeen ensimmäisessä poikasjoukossa oli lähes pelkästään naaraita. Tämän tyttöporukan jälkeen on syntynyt seuraava poikasryhmä ja mielenkiinnolla odottelen, mitä näistä tulee.
Millisten sukupuolen määräytyminen
Valvoja: Moderaattorit
Millisten sukupuolen määräytyminen
Olen lukenut, että vesiarvot vaikuttavat miljoonakalojen sukupuolen määräytymiseen. Näin tapahtui vissiin minun akvassani.
Millisakvaariossa oli hetken rauhallisempi vaihe poikasten syntymisessä. Tauon jälkeen ensimmäisessä poikasjoukossa oli lähes pelkästään naaraita. Tämän tyttöporukan jälkeen on syntynyt seuraava poikasryhmä ja mielenkiinnolla odottelen, mitä näistä tulee.
Re: Millisten sukupuolen määräytyminen
Kyselin vähän samaa täällä http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=39&t=208853 . Ei kovinkaan paljoa vastauksia ole tullut... Mulla platyissa on ollut kovetetussa vedessä, jonka pH kieppuu 7,2-7,5, selvästi enemmän naaraspoikasia kuin koiraita. Toisaalta kestää jonnin verran ennen kuin myöhäiskoiraat kehittyy enkä ole ollut tarkastelemassa lopullista tilannetta kun poikaset ei ole pääsääntöisesti mulle jääneet. Kyse on siis enemmänkin tuntumasta kuin varsinaisesta todennetusta huomiosta, tiedot ja havainnot tähän liittyen kiinnostaisivat kovasti!
Luin jonkun artikkelin kalojen sukupuolen määräytymisestä, ja sen mukaan miljoonakaloilla asia menee niinkin yksinkertaisesti, että X- ja Y-kromosomit määräävät asian, kuten ihmisellä. Platyillä on neljä eri sukupuolikromosomia, joten homma menee heti mutkikkaammaksi. Mätikaloilla ymmärtää, että pH-arvo tms. voi vaikuttaa, miten mäti kypsyy. Mutta voisivatko vesiarvot vaikuttaa jotain miljoonakaloillakin ja millä mekanismilla?
Minullakaan ei ole mitään kouriintuntuvaa todistetta esim. vesiarvojen vaikutuksesta. Muistin jostain lukeneeni asiasta, kun tuo oma poikasparvi koostui lähes kokonaan naaraista.
XY-juttu on selvä. Uskon kuitenkin, että olosuhteet voivat vaikuttaa. Onhan ihmiselläkin tiettyjä asioita, jotka vaikuttavat lapsen sukupuolen määräytymiseen.
XY-juttu on selvä. Uskon kuitenkin, että olosuhteet voivat vaikuttaa. Onhan ihmiselläkin tiettyjä asioita, jotka vaikuttavat lapsen sukupuolen määräytymiseen.