Kysäisenpä tässä samassa kun en osuvampaa otsikkoa löytänyt...
Hei mulla on Vesitähdikin (mikä vesitähdikki?) kanssa tällaista reikiintymisongelmaa. Oisko kyseessä riittämätön valon määrä alimmille lehdille vai joku puutostila? Kasvi kyllä kasvaa melko vauhdilla, mutta alimmat lehdet reikiintyvät ja lopulta kellastuvat. Tuo on ollut mulla vasta 3vk ja tullessaan oli n. 15cm ja lehdet pyöheähköt ja 3-senttiset. Nyt kaikki uudet lehdet ovat 4-5cm ja tuollaisia kapeita. Korkeutta kasvilla on 30cm. Reikiintyminen nousee koko ajan ylemmäs, aluksi oli vain muutamassa alimmassa lehdessä. Nyt jo melkein 20 sentissä. Liikaa valoa, ravinnepuutos? Apua! Pilkkutautilääkitys menossa 9pv.
Tuo miekkakasvi (Jättiläismiekkakasvi?) kasvattelee myös aika innoissaan uusia lehtiä, mutta nyt pilkkutautilääkityksen aikaan on ruvenneet lehdet kuultamaan läpi ja "mätänemään". Voiko tuolla lääkkeellä olla vaikutusta vai oisko kuitenkin jotain ravinnepuutosta?
Partamonni ei mielestäni imeskele kasveja, puhdistaa niistä vain olemattomia leviä ajoittain.
Melalehdet ja köynnöskasvit käyttäytyvät mielestäni normaalisti.
Allas 100x40x50 ja valot 2x30W loisteputki, joista toinen 77 Fluora ja toinen 930 Lämmin valkoinen. Ovat päällä nyt 7,5h/pv.
Olen yrittänyt noihin valoasioihin perehtyä, mutta vielä on vähän hakusessa, mikä on millekin kasville hyvä ja millaiset valot jne... Noi valot tuli altaan mukana.
Ravinteita oon laittanut tabletteina hiekkaan ja veteen FloraPride.
Huh, onpas taas jättiläiskuvat. Täytynee alkaa tekemään ihan miniminikuvia.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)