Kotiloiden herkut?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
111na
Elite Member
Elite Member

Kotiloiden herkut?

Viesti Kirjoittaja 111na »

Sain pieniä kierteissarvia ja ne odottavat vielä muovipussissa ja tulevat hämmästymään mihin joutuvat. Akvaariossa ei ole vielä vettä. 8O

Laitan ne väliaikaiseen asuntoon, vaikkapa ämpäriin. Mitä ruokaa niille voisi antaa, vai pitääkö minun mennä ostamaan heti kalanruokaa pieni purkki? Tarjoustalonkin hiutaleet saataisivat heille kelvata, vai onko se turhaa, jos keittöstä löytyisi jotakin?

Onkohan niille nälkäkuuri, jos laitan vain kasveja samaan ämpäriin? Saakohan ne niistä jotakin irti tai syövätkö reikiä täyteen? :)
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Anna vaikka kurkkua. Omille kotiloille on herkkua se. Varmaan muutkin vihannekset kelpaa hyvin.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Pohjatabletit ovat kierteissarvikotiloitten mielestä nannaa. Eniten ne mielestäni pitävät ihan kalanruoasta (siis uppoavasta), mutta kyllä niille kaapista löytyviä vihanneksiakin voi antaa. Pehmeäksi ja uppoavaksi kiehautettuina toki.

Kalanruoalla kasvavat toki vikkelämmin.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

No kierteissarvikotilo nyt syö melkein mitä vaan. Kaikkea mitä kalatkin syövät hiutaleista simpukoihin ja vihanneksiin, kuolleet kasvinosat ovat ok, luulen vähän että elossa ne pysyvät millä tahansa kasvi- tai eläinperäisellä mössöllä.

Mika
111na
Elite Member
Elite Member

Kiitos. Ehkäpä paras mitä voin tehdä on laittaa akvaariota viivyttelemättä kuntoon. Pitää vähän terällä siistiä uutta silikonia ja maalata mustalla vielä päältä. Minähän saan sinne veden parin, kolmen päivän päästä sitten, koska se muuten on jo kuivunut täysin.

Kasvejakin on ämpäri täynnä. Bilteman vaaleaa 0,1-0,7 hiekkaa pussillinen, ehkä toisenkin joutuu hakemaan. Olisiko se vaalea ehkä luonnoton 'biltemabiotooppi', mutta katsotaan nyt kuinka käy. Kierteissarvet tuskin ainakaan sitä säikkyy. :D

Jos jenkaoliot eivät pian syö, laitan niille hiekkasadetta lohdutukseksi ämpäriin. Huomaisivat ettei tilanne ole lainkaan toivoton ja maailmassa on tuttuja asioita jäljellä! Neljä on aika hyvän kokoista yli sentin pitkää ja kaksitoista kolmen-neljän millin puikeroa. Kaikki ainakin liikkuvat, mutta kalanruokakasalle ei jää kukaan.

Mistähän minä muistan lukeneeni hiivasta, että se sopisi ravinnoksi myös? Ostinkin juuri palasen hiivaa..
111na
Elite Member
Elite Member

Pohjaruokatabletti ei ehtinyt olla ämpärissä kuin vuorokauden ja vesi oli yhtäkkiä sameaa. Näytti kuin olisivat kuitenkin syöneet. 90% vedenvaihdon jälkeen kotilot olivat kuin kuolleita, ne sulkivat luukkunsa kaikki. Ehkäpä liika happi oli pahasta ilmakuplineen.

Siirsin ne täynnä kasveja olevaan ämpäriin ettei tarvitse ihmetellä enempää. Toivottavasti säilyvät nyt pari päivää, niin pääsevät kasvien kanssa 40-litraiseen lasiakvaarioon odottamaan ison altaan kypsymistä. Siihen laitan hiekkaakin ja vaikka on kypsymätön, niin eiköhän ne pärjää.

Niin, liittyiköhän tuo hiivajuttu kuitenkin artemian kasvatukseen?
omenakotilo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja omenakotilo »

Minulla on pohjalla kotiloita, herkkua kurkku ja pohjatabletit/pelletit, jasalaattiakin on syöty. ja noita akvaarion kasvejakin syövät, ei se minua haittaa. :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”