Ehdottakaa kaloja

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Ehdottakaa kaloja

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Olen nyt päättänyt osan kalastosta. 185-litraiseen altaaseen, jossa hiekkapohja tulee asumaan 2 partamonnia - Tero ja Jussi (ovat jo ennestään). 6 platya, 3 punaista (1+2) ja 3 auringonlaskua (1+2). Kaikki nuo ovat tietojeni mukaan Etelä-Amerikasta ja sietävät samanlaista vettä (nyt en tiedä vedestä muuta kuin pH:n ja se on 7½).

Olisiko joku monninen hyvä pohjan puhdistajaksi ja hoitajaksi, niin ettei pohja mene tukkoon? Pitääkö olla parvi (väh. 6kpl)? Kävisikö albinomonninen? Entä sopisiko joku pariskunta tuonne platyjen joukkoon?
PikkuPrinsessa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja PikkuPrinsessa »

En muista kuka mulle näin täällä sanoi, mutta kuparimonniset voisivat sopia tonne sun akvaarioon. Mulle siis neuvottiin, että kestävät vähän kovempaakin vettä ja sopisivat siten miljoonakalojen joukkoon (samanlaiset vesivaatimukset kuin platyilla). Ja ne siis ovat sitten parvikaloja :mrgreen:
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Ehdottakaa kaloja - taasen :)

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

f_isu kirjoitti:Kävisikö albinomonninen?
Miksi haluat altaaseesi kehitysvammaisia kaloja :?

Albiinomonninen ei ole laji, vaan kupari- tai täplämonnisen albiino muoto, siis semmoinen jonka luonnossa pedot syövät pois.

Oikeat kupari- tai täplämonniset menevät oikein kivasti siellä roi:n keskikovassa vedessä [;)]
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

John D kirjoitti:
f_isu kirjoitti:Kävisikö albinomonninen?
Miksi haluat altaaseesi kehitysvammaisia kaloja :?

Albiinomonninen ei ole laji, vaan kupari- tai täplämonnisen albiino muoto, siis semmoinen jonka luonnossa pedot syövät pois.
No jos sen noin haluaa ajatella :frown: ..haluan sitten vaikka "pelastaa" pari kehitysvammaista petojen kidasta. En katso karsaasti kehitysvammaista ihmistäkään - katsotko sinä :? ?
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

f_isu kirjoitti: Olisiko joku monninen hyvä pohjan puhdistajaksi ja hoitajaksi, niin ettei pohja mene tukkoon? Pitääkö olla parvi (väh. 6kpl)? -Kävisikö albinomonninen?
Kyllä ne kierteissarvikotilot hoitavat pohjan paremmin kuin monniset. Monniset eivät muutenkaan jätteitä syö (kuten kotilot) vaan ne jopa likaavat pohjaa enempi kuin sitä "putsaavat".
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

platyt on keskiamerikasta
-minttu-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -minttu- »

Monniset eivät estä pohjan tukkeutumista, syövät vain pohjalla olevan ruoan. Kieressarvikotilot syövät mm kasvien lahoavat jätökset ja möyhivät hiekkaa. Pohjaa täytyy silti välillä vedenvaihtojen yhteydessä sormin möyhiä, jottei pohja tukkeudu, huolimatta kierteisistä.
"A-haa" sanoi Nasu, eikä vieläkään ymmärtänyt yhtään mitään.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

-minttu- kirjoitti:Monniset eivät estä pohjan tukkeutumista, syövät vain pohjalla olevan ruoan. Kieressarvikotilot syövät mm kasvien lahoavat jätökset ja möyhivät hiekkaa. Pohjaa täytyy silti välillä vedenvaihtojen yhteydessä sormin möyhiä, jottei pohja tukkeudu, huolimatta kierteisistä.
Tarkoitus olisi laittaa myös noita kierteissarvikotiloita - olen niitä ostetaan-palstalla huhuillut lähialueen (Rovaniemi) akvaarion omistajilta (tuloksetta).

Haluaisin kuitenkin myös joitain kaloja lisää pohjalle.

Niin ja eikö tosiaankaan ole mitään sopivaa kalalajia, mitä voisi ottaa keskikovaan veteen pariskuntana. Mielellään tietenkin kauniin värisiä - edelleen ajattelen tuota pikkupoikaa (4½kk), joka niin tykkää kalojen katselusta. PH ~7½.
bettaboy85 kirjoitti:platyt on keskiamerikasta
Niinpä vain onkin..lukihärö kävi, kun lueskelin em. kalojen tietoja.. :?
a0200303
Junior Member
Junior Member

Kuparimonnisia platyjen kanssa

Viesti Kirjoittaja a0200303 »

Minulla on akvaariossani platyja, molleja ja kuparimonnisia. Olen välillä saanut sellaista kommenttia että pois ne monniset sieltä kovan veden akvaariosta, mutta netistä ja alanliikkeistä ovat kertoneet kuparimonnisen kestävän karbonaattiikovuutta aina 25 asti. "Pehmeänveden kalat kestävät paremmin kovaa vettä kuin kovanveden kalat pehmeää", näin sanoivat minulle Faunattaressa. Omassa akvaariossani kuparimonniset voivat vallanmainiosti (15KD) ovat pirteitä ja touhukkaita. Itse olen niihin kovin ihastunut. Niiden puuhia on kiva seurailla, vaikuttavat sellaisilta hajamielisiltä professoreilta. :mrgreen:

---------------

Niin, unohdin kokonaan että kuparimonnisia ei voi ottaa pariskuntaa, vaan niitä tulee olla parvi. Sinulla on kuiteskin ihan ok kokoinen akvaario, joten miksi et ottaisi parvea kuparimonnisia? Katinkultamonniset on myös söpöjä, mutta niiden vesiarvoista en tiedä. Olisivatko kuitenkin samoissa lukemissa kuin kuparisten...
Platyjen kanssa sopii hyvin mollit ja miekkapyrstöt. Näistä molli on parvikala mutta omiani seuratessa ei kaipaa kovin isoa parvea. Minulla niitä on 4kpl ja tuntuvat saavan toisistaan ihan tarpeeksi seuraa, jahtailevat takaa (ja riitelevät). Luulen että pikkupoikasi tykkäisi lyyramolleista. Niillä on komeat pyrstöt ja ovat kasvaessaan hieman "haimaisia", näyttäviä ehdottomasti!
Ja miekkapyrstöistä löytyy väriloistoa. Luulen että nekin kyllä kaipaavat parven... en ole varma kun en ole niihin perehtynyt. Vain näihin omiin kaloihini. :D
Hammaskarppi tyttö
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

a0200303 kirjoitti:Luulen että pikkupoikasi tykkäisi lyyramolleista. Niillä on komeat pyrstöt ja ovat kasvaessaan hieman "haimaisia", näyttäviä ehdottomasti!
Kuulostaa hyvältä :P . Tosin en löytänyt mitään ko. kaloista, laittaessani googleen hakusanaksi lyyramolli :? . Lisäinfoa/muuta nimeä, millä tietoa voisin hakea, kiitos :mrgreen: !
a0200303
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja a0200303 »

Olikin hölmöä minulta laittaa nimeksi tuo lyyramolli. Kun tosiasiassa kala on molli, jolla on lyyra pyrstö (jalostettu). Eli nimellä molli siitä löytyy tietoa, tai vaikka hakusanalla hammaskarppi. Sitten löydät samalla tietoa toivonmukaan myös platyista. esim. Faunattaren sivuilla on tietoa.
Hammaskarppi tyttö
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

Ja nyt kuuluu kysymys pärjääkö molli samanlaisessa vedessä kuin partamonnit?
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

a0200303 kirjoitti:Olikin hölmöä minulta laittaa nimeksi tuo lyyramolli. Kun tosiasiassa kala on molli, jolla on lyyra pyrstö (jalostettu). Eli nimellä molli siitä löytyy tietoa, tai vaikka hakusanalla hammaskarppi. Sitten löydät samalla tietoa toivonmukaan myös platyista. esim. Faunattaren sivuilla on tietoa.
Tuolla Faunattaren sivuilla olen jo pyörinyt, eli ei muuta kuin uudelleen sinne :)

Olen ymmärtänyt, että nuo mollit ovat vaativia? Olenko oikeassa?

Kiitoksia kuitenkin vinkistä, käyn katsomassa, mitä sanotaan :D
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viesti:

f_isu kirjoitti:En katso karsaasti kehitysvammaista ihmistäkään - katsotko sinä :? ?
En, äläpä sekoita asioita. Mielestäni on typerää suosia ei lajinomaista muotoa. c. paleatukset ovat todella kauniita kaloja, meillä niitä on viikon ikäisinä toistakymmentä, kuoriutumatonta mätiä (toinen kututapahtuma) jotain kolmisenkymmentä munaa :D

Albiinomonninen-lajia ei ole olemassa.

Kommentti johtui yksinkertaisesti siitä, että minua, kuten monta muutakin korpeaa se, että viljelylaitokset kauko-idässä tuottaa kaikenmoisia monstereita, kuten huntueväisiä perhoskirjoahvenia, tmv. Ainoa keino tuollaisen toiminnan lopettamiseen on olla ostamatta niitä [}:)]
Katinkultamonniset on myös söpöjä, mutta niiden vesiarvoista en tiedä.
Katinkultamonni (parotocinclus jumbo), LDA25, ei -monninen [;)]
Ei yhdelläkään maahantuojalla tällä hetkellä, arvaappa kellä hakusessa :roll:
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Onko perhoskirjoahvenista tehty jo huntuevä muotokin? Kuinkahan kauan sekin mahtaa elää akvaario oloissa [}:)] ? Eikös "normaali" perhoskirjoahven ole aika paljon jalostettu? (en tiedä sitten asiasta yhtään) Vai minkä vuoksi sillä on vain niin lyhyt elinikä?
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

haxa87 kirjoitti:Eikös "normaali" perhoskirjoahven ole aika paljon jalostettu?
Onhan se. Luontoäiti on sitä jalostanut vuosimiljoonien ajan - että se kehtaakin. Noh, leikki sikseen: Ymmärtääkseni ao. kuvan mukainen kala siis ihan luonnontuote.

Mitä tulee lyhyeen elinikään, niin osa kaloista nyt vaan on semmoisia, etteivät ne vuositolkulla täällä viihdy. Perhosen kohdalla elämää lyhentää vielä erikseen huono hoitokin.

Kuva
http://www.cichlidexchange.com/photos/mik-ramirezi.jpg
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

En kyllä ymmärrä miksi joku haluaa ostaa tuollaisen kalan? Ei pahalla mutta tuo kyllä näyttää jo aika no jääköön sanomatta.

Itse en kyllä ostaisi vaikka olisi kuinka hiehtova luonne hyvänsä koska yleensä kirjoahveniin kiinnytään aika hyvin eikä se varmastikkaan ole kovin mukavaa jonkun 2 vuotiaan kalan kohdalla tietää että tämä ei kauaa tule enää elämään mutta sehän on vain hyvä että ihmiset ovat erilaisa [;)] ehkä :mrgreen:
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viesti:

En kyllä ymmärrä miksi joku haluaa ostaa tuollaisen kalan?
Enkä minä, miksi joku ostaa puhki"jalostetun" siis perimältään peukaloidun huntueväisen kalan :?

Tai jonkun pyrstömuunnoksen...

Miksi pitäisi olla luontoäitiä parempi?
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

haxa87 kirjoitti:Itse en kyllä ostaisi vaikka olisi kuinka hiehtova luonne hyvänsä koska yleensä kirjoahveniin kiinnytään aika hyvin eikä se varmastikkaan ole kovin mukavaa jonkun 2 vuotiaan kalan kohdalla tietää että tämä ei kauaa tule enää elämään mutta sehän on vain hyvä että ihmiset ovat erilaisa [;)] ehkä :mrgreen:
Hmm.. oletko tutustunut killiharrastukseen? Siellä on kausikaloja jotka elävät vain vuoden, akvaariossa kai kaksi. Kuivana kautena lammikko kuivuu ja vain munat jatkavat elämää. Hengissä pidetään puhdasta kantaa, joita on luonnossa joka lammikossa melkein omansa. Siinä kuolema elämässä tulee aika jokapäiväiseksi. http://www.phnet.fi/public/korjula/killit.htm
Kuva yhdestä lajista.
Kuivia munia lähetellään jopa kirjekuorissa. Tulisikin aika helpoksi muuttaminen akvaarion osalta. Tai muuten vain jos haluaisi vapaalle kaloista välillä, voi pitää niitä vaikka kirjekuoressa laatikossa. :D
Viimeksi muokannut 111na, 00:04, 09.02.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Akvaariosi katseenvangitsijaksi saattaisi niukka naukka mahtua pariskunta tulisuita. Niille saisi mieluusti kyllä olla suurempi allas, joten jos otat niitä, varaudu hankkimaan niille tarvittaessa suurempi koti.
Myöskin punakirjoahvenpariskunta (Hemichromis lifalili) menisi pienellä varauksella. Kyseinen kirjoahven on melkoisen aggressiivinen, joten älä ota mitään monnisia sen seuraksi (platytkin ovat vähän siinä ja siinä).
Kääpiöakaran saa myös viihtymään keskikovassa vedessä ihan hyvin, joten kenties pariskunta niitä voisi olla näistä peräti se suositeltavin vaihtoehto. Ne eivät tosin ole niin värikkäitä kuin muut ehdotukseni, mutta kauniita silti ja hyvin mielenkiintoisia käytökseltään.
Joo ja menisihän palettikalakin, mutta niitä sinä et oikeasti varmaan halua. Poikasia tulee ja kukaan ei niitä halua... :(
Kyhmykirjoahvenia en ole itse koskaan pitänyt, mutta vesiarvojen puolesta nekin varmaan sopisivat. Kannattanee vielä kuitenkin varmistaa joltakulta jolla näitä oikeasti on / on ollut.

Monnisista sitten: Keskikovassa vedessä parhaiten selviytyvät juuri kuparimonniset ja täplämonniset. Eli siis kyllä albiinomonnisetkin, koskapa ne ovat jommankumman näiden jalostettuja muunnoksia. Minä en henkilökohtaisesti tuomitse jalostettuja värimuunnoksia (jollaiseksi albiinon lasken) pahaksi, mulla raja menee siinä kun aletaan vaikeuttaa kalan normaalia elämää säätelemällä ruumiin muotoa tai evien pituutta. Sokeushan albiinomuodoilla on käsittääkseni melko yleistä, mutta akvaario-oloissa se ei olle kalalle suuri haitta. Ruoka löytyy kyllä haistelemalla ja petokaloja, joita varten suojaväri olisi tarpeen, ei ole.
Mutta joo, en minäkään yleensä noista luonnottoman värisistä kaloista kovin innostu, luonnonmukaiset ovat yleensä kauniimpia. [;)] Poikkeuksena on myönnettävä, että yhdestä altaastani löytyy normaaliväristen perhoskirjoahventen seurasta myös niitä kultaisia. Ovat kauniita!
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”