Verkko akvaarion päälle

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Melanie
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 22:21, 16.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Verkko akvaarion päälle

Viesti Kirjoittaja Melanie »

Onko täällä jollain verkkoa / ritilää akvaarion päällä kansilasien sijaan? Koska veden pitäisi pysyä viileenä ja täällä on aina suht lämmintä sisällä ajattelin että tämä voisi olla ensiapu, ja tietysti silloin on helpompi myös kesällä viilentää esim pöytätuulettimella vedenpintaa. Ilman verkkoa en halua kokeilla sillä meillä hyppäsi iso kultakala jo pienestä ruokintaraosta tossa syksyllä. :cry:
Valaisimet minulla on noin 10 cm akvaarion yläpuolella joten vesi ei niin paljon niihin varmasti roisku.
Eli olisko materiaaliehdotuksia? Verkon ei trvitse olla kovinkaan tiheetä koska kalathan ovat reilunkokoisia. Ja valon pitäisi tulla hyvin läpi. Ajattelin alustavasti (kunhan sopiva materiaali löytyy) rakentaa "katto" kahdesta pitkästä osasta, eli altaan pituuden mukaan 150 * 25 kertaa kaksi. Näin saisi yhden pitkä palan aina helposti nostettua pois eikä ole riskinä että tippuvat altaaseen. Olisiko ehdotuksi kuinka saada palaset pysymään tiivisti paikallaan? Meillä nuo lapset arvostavat kaloja ja ovat varovaisia mutta kun nuorin on kaksi niin hänelle saattaa tulla vähän näitä päähänpistoksia (meillä oli kakki tuolit jossain vaiheessa köytettyinä pöytään sun muihin kun halusi niin läträtä akvaarion vedellä :roll: ).

Olisin kiitollinen hyvistä ideoista ja neuvoista. :)
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Verkko akvaarion päälle

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Minulla on aina kesäisin 235 litraisessa käytössä hyttysverkko, joka on kiinnitetty puisiin kehyksiin, jotka pitävät verkon pingoitettuna. Verkko siis on niitattu kiinni niihin kehyksiin. Hyvin on toiminut, allas ei lämpene liikaa ja eikä viritys syö valotehoa kovinkaan paljoa.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
cassie_86
Senior Member
Senior Member
Viestit: 547
Liittynyt: 13:57, 28.05.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Verkko akvaarion päälle

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Meillä oli vanhassa 200-litraisessa valaisimen alle tuleva osa tukevaa alumiinista tehtyä ritilää, joka piti taivutella pihdeillä muotoonsa. Loppu osa altaasta oli ihan perus pienisilmäistä verkkoa, joka taivuteltiin sopivaksi ja leikattiin pihdeillä terävät piikit pois, lisäksi rautalanka piti näitä osia yhdessä. Hyvin toimi, ainakin minusta oli melkein kätevämpi kun kansilasit.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
Melanie
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 22:21, 16.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Verkko akvaarion päälle

Viesti Kirjoittaja Melanie »

Pääsyin sitten pienen K-rauta tutkimusmatkan jälkeen vihreään lampiverkkoon (eli verkko jota myytiin ihan lammen päälle pidettäväksi) jolle rakensin kehikon. Reunapuut tosin tulivat vähän altaan reunojen sisäpuolelle jotta nuo suodatinletkut mahtuvat päätyihin. Vähän vajaa onmyös syvyys sillä takareunassa kasvaa noita kasveja ulos. Olen suht tyytyväinen viritelmään. Olisi saannut olla jotakin läpinäkyvää verkkoa mutta tämä oli ainoa myynnissä. Kehikko on kevyt ja helppo nostaa päälle ja pois. Ja voi nukkua yöt rauhassa. :D

kuva verkosta:
https://lh4.googleusercontent.com/-VWNM ... G_7079.JPG
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”