"kuuvalot" edullisesti

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Missy80
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

"kuuvalot" edullisesti

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Näin joulun jälkeen erilaisia led-ketjuja saa muutamalla eurolla. Ostin kokeeksi neontetra-akvaariooni 20 sinisen ledin ajastimella toimivan jouluvaloketjun (2,50 Tarjoustalosta) ja kiinnitin teipeillä valaisinkotelon sisälle. Tuossa mallissa ajastin toimii siten, että menee päälle 5 tunniksi ja on pois päältä 19 tuntia syttyen taas uudelleen huomenna samaan aikaan. Voipi ihailla akvaarioita kauniissa valossa vaikka valvoisi sen 5 tuntiakin varsinaisten päivävalojen sammumisen jälkeen ja valo silti sopivan himmeä kalojen nukkua ja tuskinpa kasvit levättyy noista yhtään enempää. Toisen DIY-jutun keksin ostamalla leväraapaksi euron hintaisen tuulilasiskrapan. Toimii paremmin kuin se perinteinen plussakortti ;)

Kuva
Missy80
Member
Member

Re: "kuuvalot" edullisesti

Taitotkin sai oman yövalonsa :)

Kuva
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Aika valoisalta nuo kyllä mun silmään näyttävät.

Itsellä on vastaavana virityksenä 14000K cool white ledi (kuunvalo ei ole sinistä) omalla potikalla josta sen saa himmennettyä hyvinkin pieneksi. Enää en sinisiä kuuvaloja tule huolimaan.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Missy80
Member
Member

Ei noi ole läheskään noin valoisia luonnossa. Kamera vääristää tosi paljon kun pitkällä (ehkä 2-3 sekunnin) suljinajalla ottaa kuvan. Sellasia nätin hieman sinertäviä vaan ja kalat kyllä nukkuu ihan rauhassa. Tässä enempi realistinen kuva miltä tuo valaistus näyttää, joskin tätäkin kuvaa ottaessa paloi pari kattovaloa taustalla

Kuva
Viimeksi muokannut Missy80, 23:22, 04.01.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaitsuh
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Kaitsuh »

itse ostin ledi nauhaa (siniset) + muuntajan hintaa 50€
Kaikki ostin sp-eletkroonikasta.
heisku
Member
Member

Viesti Kirjoittaja heisku »

Itse hommasin tälläisen http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/00191735/
Pimeässä näyttää tältä http://i41.photobucket.com/albums/e253/ ... 62d5a2.jpg Tässäkin kuva vääristää hieman värejä, mutta tuo valo on kätevä kun saa portaittain valita värisävyn. Kirkas, punainen, sininen, vihreä yms. Tosin en mistään saanut selville tuon valolistan kosteuden kestävyyttä, joten laitoin sen ihan vain kansilasin päälle.
kiekkola+pohjan asukit
Quu007
Member
Member
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

Aivan ihania...anteeksi tyhmyyteni, mutta mikä tämän "kuuvalon" tarkoitus on?
Ja mitä mieltä olette siitä hapettimesta jossa on valo?Onko se valo helppo vaihtaa jne.. :?
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Tarkoitus on:
- ihan esteettinen
- pääsee hiukan tutkimaan valojen sammuttuakin sitä altaan elämää (ja tähän väliin on pakko sanoa että hankkikaa se merivesipurkki niin tiedätte miten palkitsevaa voi olla keskellä yön pimeyttä valvoa taskulampun kanssa riutan reunalla)
- sen voi tehdä niin miksipäs ei sitten tekisi

Ja mitä siihen hydorin(?) lamppupulputtimeen tulee niin en näe sille mitään järkevää käyttöä;
- hyvin harva akvaario tarvitsee mitään kuplia sinne
- kuun valo ei paista pohjasta pintaa kohti
- kuun valo ei ole punaista
- kuun valo ei ole vihreää
- kuun valo ei ole sinistä
Arcadialla taitaa olla hiukan vastaava laitos markkinoilla(?) ja siihen pätee myös edellämainitut argumentit. Eri mieltä saa kukin olla, mutta siihen olisi kiva kuulla perustelujakin sitten. :mrgreen:
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Quu007
Member
Member
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

OK.... :D

Kiitos tyhjentävästä vastauksesta, täytyy vissiin laittaa harkintamyssyyn itselleni kanssa, on ne niin ihanan näkösiä!
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Itse olen ostanut Ikean kympin led-listoja jotka olen pistänyt teipillä kiinni valaisinkoteloihin. Toi ei tosin ole keilamainen valo, mutta suht hämyisä kuitenkin ja valo on sävyltään lämmin. Keilamaisen valon saa tosi halvalla jos ostaa Ikeasta vitosella spottilampun ja siihen saman firman 7w ledin n 7e joka on melkoisen tehokas. Kannattaa sitten huomioida valaisten kosteudenkestävyys, tai kestämättömyys, jos ne altistuvat haihtumiskosteudelle akvan päällä.

Joidenkin kalojen käyttäytyminen muuttuu kuunvalossa ja erää lajit kerääntyvät parviksi sen valoon, välillä tuntuu että silloin näkee kaloistaan uusia puolia. Omakohtainen kokemus on myös että yövalo vähentää yöhyppimistä. Aina jos tulee uusia kaloja, muutan sisutusta tai tapahtuu jotain muuta minkä arvelen aiheuttavan kaloissa hämmennystä, jätän spotin päälle pariksi yöksi eikä tän keksimisen jälkeen ole kaloja karkaillut yöllä pytystä kertaakaan. Normisti kuuvalot sammuu n klo 23.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Mä tilasin pari tämmöstä; ne voi upottaa veteen ja niillä saa keilamaisen valon. Ja eivät ole kalliita!
http://fish.aquaristic.net/en/Aquarium- ... 7-LED.html
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”