Luulen että täällä foorumilla on monta postausta siitä mitä aloittelijan kannattaa ottaa huomioon, mutta ajattelin silti kirjoitella tälläisen oman ja kysellä, että mitä mieltä te viisaammat olette. Eli mitä itse olen miettinyt on:
Kannattaako ostaa mielummin uusi akvaario(paketti) vai käytetty?
Ja jos käytetty, niin miten osaa katsoa, mikä käytetty akvaario on hyvä, ettei tule ostettua epäkelpoista akvaariota mikä ei sitten kestä.
Mikä on hyvän kokoinen akvaario aloittelijalle? Itse mietin aluksi pientä, n. 60-100l, mutta onko tuo sitten liiiiian pieni ? En haluaisi heti aluksi lähteä ostamaan 400l tankkia, ettei vain käy niin, että sitten se innostus ei kestä niin pitkään, että hirveän suurta tankkia jaksaisi hoitaa.
Ja millainen akvaario on ylipäätänsä hyvän mallinen? Itselläni täällä asustaa myös kissa, joten jonkinlainen kansi siinä on oltava, ettei tuo herra tuolta tipahda sinne tai saa kaloja haltuunsa. Olen katsellut zooplussasta paketteja, mutta en sitten tiedä yhtään niistä mikä on hyvä ja mikä turhaa.
Ja sitten kaloista. On pakko myöntää, olen juuri niitä ihmisiä jotka ihailevat tappelukaloja. Pidän värikkäistä kaloista, joten haluaisin saada yhden tappelukalan tai vastaavasti muita värikkäitä kaloja. Olisiko teillä suositella jotain kalalajia joka olisi näin aloittelijalle sopivia?
Joten jos joku kiltti osaisi täällä vähän auttaa näin tietämätöntä, niin olisin kiitollinen.
Edit:// Hups. Unohdin mainita etten välttämättä vain kaloista ole kiinnostunut, vaan myös muista akvaariossa elävistä olioista. Yksi haaveeni on hankkia jossain vaiheessa triopsitseja (eri tankkiin tottakai!), eli myös värikkäiden kalojen lisäksi kiinnostunut suuntaa vähän erilaisiin otuksiin myös. Mitä "oudomman" näköinen on, sitä enemmän täällä päässä tykätään