Ensikertalainen vauhdissa, avun tarpeessa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
huntukala
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Ensikertalainen vauhdissa, avun tarpeessa

Viesti Kirjoittaja huntukala »

Akvaario on aina ollut jotain sellaista, mistä olen ainakin itse haaveillut. Nyt olen pitkän jahkailun jälkeen päättänyt, että kotiin voisi akvaarion ottaa. Koskaan en ole akvaariota omistanut, vaan nuo muut lemmikkieläimet ovat olleet siellä karvaisissa :mrgreen:

Luulen että täällä foorumilla on monta postausta siitä mitä aloittelijan kannattaa ottaa huomioon, mutta ajattelin silti kirjoitella tälläisen oman ja kysellä, että mitä mieltä te viisaammat olette. Eli mitä itse olen miettinyt on:

Kannattaako ostaa mielummin uusi akvaario(paketti) vai käytetty?
Ja jos käytetty, niin miten osaa katsoa, mikä käytetty akvaario on hyvä, ettei tule ostettua epäkelpoista akvaariota mikä ei sitten kestä.

Mikä on hyvän kokoinen akvaario aloittelijalle? Itse mietin aluksi pientä, n. 60-100l, mutta onko tuo sitten liiiiian pieni ? En haluaisi heti aluksi lähteä ostamaan 400l tankkia, ettei vain käy niin, että sitten se innostus ei kestä niin pitkään, että hirveän suurta tankkia jaksaisi hoitaa.

Ja millainen akvaario on ylipäätänsä hyvän mallinen? Itselläni täällä asustaa myös kissa, joten jonkinlainen kansi siinä on oltava, ettei tuo herra tuolta tipahda sinne tai saa kaloja haltuunsa. Olen katsellut zooplussasta paketteja, mutta en sitten tiedä yhtään niistä mikä on hyvä ja mikä turhaa.

Ja sitten kaloista. On pakko myöntää, olen juuri niitä ihmisiä jotka ihailevat tappelukaloja. Pidän värikkäistä kaloista, joten haluaisin saada yhden tappelukalan tai vastaavasti muita värikkäitä kaloja. Olisiko teillä suositella jotain kalalajia joka olisi näin aloittelijalle sopivia?

Joten jos joku kiltti osaisi täällä vähän auttaa näin tietämätöntä, niin olisin kiitollinen.

Edit:// Hups. Unohdin mainita etten välttämättä vain kaloista ole kiinnostunut, vaan myös muista akvaariossa elävistä olioista. Yksi haaveeni on hankkia jossain vaiheessa triopsitseja (eri tankkiin tottakai!), eli myös värikkäiden kalojen lisäksi kiinnostunut suuntaa vähän erilaisiin otuksiin myös. Mitä "oudomman" näköinen on, sitä enemmän täällä päässä tykätään :D
Andhh
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Re: Ensikertalainen vauhdissa, avun tarpeessa

Viesti Kirjoittaja Andhh »

Hei ja tervetuloa mahtavan harrastuksen pariin :D

Mielestäni sekä uusi että käytetty akvaariopaketti ovat molemmat ihan kelvollisia vaihtoehtoja. Käytetyssä tosin kannattaa tarkistaa, että altaan lasit ja silikonit ovat hyvässä kunnossa ja allas pitää vettä. Lisäksi pitkään käytössä olleet lamput joutuu varmaan vaihtamaan uusiin. Akvaarioissa on yleensä joko muovi- tai lasikansi, on sitten makuasia kummasta tykkää enemmän.
Aloittelijalle suositellaan yleisesti mahdollisimman suurta akvaariota, joka antaa paremmin anteeksi mahdolliset virheet. Huoltokin on paljon helpompaa, kun vettä ei tarvitse olla vaihtamassa parin päivän välein. Lisäksi suuri akvaario mahdollistaa monipuolisemman valikoiman kaloja. Alle satalitraista ei mielestäni kannata hankkia ensiakvaarioksi.
Taistelukala on suht helppohoitoinen kala, mutta sen kanssa ei voi pitää muita liehueväisiä kaloja. Jokin parvikala, esim. kardinaalitetra sopii taiston kanssa hyvin. Muita taistelukalan kaltaisia näyttäviä ja värikkäitä kaloja ovat esim. lehtikalat ja rihmakalat, mutta ne vaativatkin sitten suuremman akvaarion.
Jeve88
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jeve88 »

Heippa!
Ostin puoltoista kuukautta sitten ensimmäisen akvaarioni (160litraa). Perjantaina vaihdoin sen isompaan (460litraa). Osta heti kerralla vähän isompi, nälkä kasvaa syödessä ;)
Itsekkin ihannoin ensin taistelukaloja, olisin niitä halunnut ja ahmin niistä tietoa hullun lailla, kunnes totesin, että ei kannata. Tai kukin tekee mitä tahtoo, mutta mulla jäi hankkimatta, koska koin vaikeaksi muiden kalojen hankinnan, ettei tule ruumiita, ja koska mä oon niin "ahne" että eihän mulle ois riittäny sellanen pikkuparvi niitä :D On niitä olemassa paljon muitakin värikkäitä ja kauniita kaloja.. Lehtikalat, tiikerinuoliaiset, miekkapyrstöt, kardinaalitetrat yms... tai kauneushan on katsojan silmässä...
huntukala
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja huntukala »

Kiitos tosi paljon vastauksista! :D

Olen tuota samaa lukenut monesta paikasta, että suuremmassa akvaariossa on enemmän varaa virheisiin. Mutta samaan aikaan ison tankin ottaminen kyllä vähän pelottaa [:I] Kun ei akvaariosta ole muuta kokemusta, kuin mitä ystävillä on ollut.

Noista kaloista sen verran, että itse ajattelin etten ehkä välttämättä edes halua kovinkaan monta kalaa, eli siinä mielessä isoa tankkia ei tarvitse (ainakaan vielä). Eli tällä hetkellä ideaali voisi olla muutama keskikokoinen kala ja tiikerinuoliainen(nuoliaiset). Myös ajattelin, että itselleni jos akvaarioista oikein kunnolla innostun, voisi parempi vaihtoehto ostaa 2 erillistä keskikokoista tankkia kuin 1 iso. Tilaa kuitenkin kahdelle tankille on (kotona on yksi makuuhuone täysin tyhjillään) ja sitten saisi sisustaa 2 tankkia erinäköisiksi. Kokoina n. 100-200l

Ja sisustuksesta puheenollen, pitäisikö sekin myös ottaa kaloja valittaessa huomioon, että minkälaisen sisustuksen kaloille aikoo laittaa? Koska itse pidän kahdenlaisesta sisustuksesta, toisesta missä on suht paljon kasveja ja toisesta, joka on enemmän korallimainen, eli vähemmän kasveja. Huomasin että täällä palstalla on ihmisillä muutama sen tyylinen akvaario, kuin itse haluan, mutta en kehtaa nyt linkittää niitä kuvia [:I]

Ja vielä kasveista. Tyhmä kysymys nyt, mutta voiko akvaario toimia jos suurin osa kasveista on muovisia? Vai onko elinehto, että siellä olevat kasvit on ihan oikeaa tavaraa?
Sand
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sand »

Hei!
En tiennyt etukäteen harrastuksesta juurikaan mitään ja hankin ensimmäiseksi akvaariokseni 440-litraisen. En ole katunut. Markku Varjon teokset ovat hyviä perusopuksia. Varsinkin Akvaariokalat ja Akvaarion perusopas ovat olleet hyväksi avuksi perustamisessa ja kalavalinnoissa.
Sanja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sanja »

Tiikerinuoliainen tarvitsee monta kaveria ja vähintään 500-litraisen altaan ollakseen onnellinen. Mutta se on kyllä oikein oiva valinta ensimmäiseksi kalaksi, eli siitä vaan ison tankin ostoon! [;)] Kyllä minuakin hirvitti ostaa tuo kaksimetrinen allas, vaikka olen näitä jo vuosia harrastanut. Mutta se hirvitys menee ohi, kun siellä on kaloja, usko pois.

Ja sistus pitää ainakin siinä mielessä valita kalojen mukaan, että osa kaloista tykkää vapaasta uimatilasta ja osa taas kasvipöheiköistä. Joku kaivelee pohjaa ja haluaa hienoa hiekkaa, toinen taas kaipaa luolaa suojapaikakseen. Eli kannattaa ensin huolella miettiä alasto, ja sitten sisustaa niille mukava koti. Ja kannattaa ottaa oikeita kasveja. Ne kuluttavat vedestä kalojen tuottamia jätteitä, jolloin ei tarvitse vaihtaa vettä niin usein. Oikeasti hyvän näköiset muovikasvit ovat myös ihan törkeän kalliita, oikeat kasvit on paljon halvempia.
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Tiikerinuoliaiset kannattaa todellakin unohtaa, ellei aio tarjota niille MONTASATAAlitraista kotia. Taistelukala (jota varmaan tarkoitit tappelukalalla :D) on hyvä hankinta sinällään, jos haluat vähän pienemmän altaan ja vain vähän kaloja, se ei nimittäin tulekaan toimeen ihan kaikkien kavereiden kanssa. Muut liehuvaeväiset saattavat saada siltä kyytiä ja toisaalta useat tetrat ja barbit tykkäävät näykkiä sen eviä, joten nekin ovat nounou. Lehtikalat raatelevat taistiksen mitä todennäköisemmin.

Ja hanki ihmeessä aitoja kasveja! Ne ovat paljon kauniimpia ja hyväksi vedenlaadulle, kuten tuossa edellä olikin jo mainittu. Taistelukala arvostaa myös kasvitiheikköjä, jossa se voi tutkiskella maailmaa :)
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Kuten täällä on todettu, ei kannata vierastaa isoa allasta. Kiistaton tosiasia on, että sen hoito on helpompaa ja vakaampaa kuin pikkukipon jota saa jatkuvasti olla ylläpitämässä. 300 litraa voisi olla hyvä lähtökohta, se on jo iso allas, ainakin jonkinaikaa. Ostatpa sitten valmiin paketin, uuden altaan ja kaikki erikseen tai käytetyn, sillä ei ole merkitystä siihen miten altaasi rakennat ja valmistat pienoisekosysteemiksi.

Joka tapauksessa kaiken pitää olla huolellisesti ja harkitusti tehtyä. Jos teet kaiken esimerkiksi Markku Varjon perusoppaan mukaan, et voi epäonnistua. Oikoteitä on hyvin vähän ja ne johtavat aina väärään. Kannattaa suunnitella kaikki etukäteen, eikä lähteä tekemään mielijohde hankintoja. Perusteellisella valmistelulla ja tiedon etukäteis hankinnalla välttää yleisimmät karikot.

Tervetuloa vetisen elementin maailmaan, kun sille antaa aikaa ja hyvää hoitoa, se palkitsee enemmän kuin moni muu nykysen ajan hömpötyksistä.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”