Tetran Easy Balance- turvallinen sukaravuille? Kiire!
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
monniomistaja
- Advanced Member

Tetran Easy Balance- turvallinen sukaravuille? Kiire!
Osaisko joku pikaisesti kertoa että onko Tetran Easy balance turvallinen sukaravuille? Eli onko siinä kuparia?
-
vallumaarit
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Tetran Easy Balance- turvallinen sukaravuille? Kiire!
Googlettamalla Tetran omat nettisivut löytyy tieto, että on turvallinen käyttää myös sukarapujen kanssa, joskin ei ole siihen varsinaisesti soveltuva, koska sukaravut arvostavat viikottaista vedenvaihtoa ja vesiarvojen tarkkailua. Niinkuin tietenkin kalatkin, joten itse en näe tarvetta käyttää kyseistä ainetta ollenkaan. ( siis jos on tarkoitus siirtyä aineen mainostamaan pitkään vedenvaihtoväliin)
-
monniomistaja
- Advanced Member

Vettä vaihdetaan kyllä viikottain mutta mm.nitriitti on ollut koholla viime aikoina Helsingin vedessä. Ajattelin lisätä Aqua Balance vedenvaihdon jälkeen mikäli nitriitti on vielä koholla.Sitä varmaan vói käyttää yhdessä Aquasafen kanssa kunhan ei laittaa yhtäaikaa?
-
vallumaarit
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
Itse en ole lähtenyt sekoittelemaan rutiineja sukarapujen kanssa tämän vesijohtovesipaniikin takia. Kaikki voi hyvin, hienoimmatkin mosurat, hinomarut ja taiwanbeet.
Joskus aineiden sekoittelu yms. tekevät enemmän vahinkoa. Mutta tämä siis vain minun toimintatapani.
Joskus aineiden sekoittelu yms. tekevät enemmän vahinkoa. Mutta tämä siis vain minun toimintatapani.
-
Helina
- Starting Member

- Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
En laittaisi!
Koska,
en ole varma mikä yksittäinen tekijä vaiko kaikki yhdessä tappoi mun kaksi leväsukarapua, vaikka edellisenä iltana olivat toimeliaita ja virkeitä ja näyttivät voivan hyvin.
Tein siis edellisenä iltana seuraavanlaisen vedenvaihdon 20 litrasessa
- Lapposin koko pohjan kunnolla = saattoi päästää veteen liikaa epäpuhtauksia
- noin akvaariolämpöiseen veteen sekoitin Aqua Safe vedenparannusahnetta ja vaihdoin noin 50% vedestä = oliko ravuille liian iso vedenvaihto
- Laitoin lisäksi varastosta löytämäni Easy Balance pullosta annostellen ali ohjeen, mutta puhdistin mukaan pullon kaulukseen kuivunutta samaa ainetta, koska ajattelin vain veden haihtuneen siitä. = Jos tuo kuivunut olikin todella tuhtia tavaraa, niin tuli ehkä kuitenkin yliannosteltua, TAI jos kuivuneessa aineessaa oli tapahtunut rapujen kannalta haitallisia kemiallisia muutoksia. TAI sen aineen kanssa pitää olla heti alusta ilmastus mukana, jota mulla ei ollut, koska ajattelin että se koski vain pitkäaikaista käyttöä ilman vedenvaihtoja. TAI Koko aine on ravuille vaarallinen.
En ole varma mikä meni pieleen, mutta osaan olla ekstra varovainen vastaisuudessa. Samassa altaassa olleelle pikku-otolle ei sentään käynyt yhtä huonosti.
Elikkä suosittelen olemaan varovainen ja kokeilemaan vaikka ensin jossain karanteenissa muutamille ravuille.
Koska,
en ole varma mikä yksittäinen tekijä vaiko kaikki yhdessä tappoi mun kaksi leväsukarapua, vaikka edellisenä iltana olivat toimeliaita ja virkeitä ja näyttivät voivan hyvin.
Tein siis edellisenä iltana seuraavanlaisen vedenvaihdon 20 litrasessa
- Lapposin koko pohjan kunnolla = saattoi päästää veteen liikaa epäpuhtauksia
- noin akvaariolämpöiseen veteen sekoitin Aqua Safe vedenparannusahnetta ja vaihdoin noin 50% vedestä = oliko ravuille liian iso vedenvaihto
- Laitoin lisäksi varastosta löytämäni Easy Balance pullosta annostellen ali ohjeen, mutta puhdistin mukaan pullon kaulukseen kuivunutta samaa ainetta, koska ajattelin vain veden haihtuneen siitä. = Jos tuo kuivunut olikin todella tuhtia tavaraa, niin tuli ehkä kuitenkin yliannosteltua, TAI jos kuivuneessa aineessaa oli tapahtunut rapujen kannalta haitallisia kemiallisia muutoksia. TAI sen aineen kanssa pitää olla heti alusta ilmastus mukana, jota mulla ei ollut, koska ajattelin että se koski vain pitkäaikaista käyttöä ilman vedenvaihtoja. TAI Koko aine on ravuille vaarallinen.
En ole varma mikä meni pieleen, mutta osaan olla ekstra varovainen vastaisuudessa. Samassa altaassa olleelle pikku-otolle ei sentään käynyt yhtä huonosti.
Elikkä suosittelen olemaan varovainen ja kokeilemaan vaikka ensin jossain karanteenissa muutamille ravuille.
akvaarioon luontofilmiä vai häkkilää
-
monniomistaja
- Advanced Member

Nitriitti oli jo laskenut joten en nähnyt syytä lisätä sitä mutta hyvä tietää tulevaisuudessa. Itse olen kyllä tehnyt 50% vedenvaihtoja eikä se ole vaikuttanut leväsukaravuihin mitenkään.