Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.
Olipas mukava yllätys kun tulin kotiin: lattia lainehtii. Akvaarion suodatin on puskenut niin kovaa vettä pinnan päälle että on lentänyt akvaariosta pois kansilasin raosta ja lattia vedessä. Jes. Muilla tällaisia yllätyksiä? Laitoin nyt suodattimen porhaltamaan keskelle, edelleen puskee pinnan päälle (niin korkea ettei saa alemmas painettua, nyt jo kiinni hiekassa). Ei kiva ei. Kohta lähden leikkimään ja kaivan hiekat pois suodattimen alta ja yritän saada kivistä muurin ettei hiekkaa kauheasti valuisi sinne suodattimen alle.. Että saisin ton suodattimen alemmas.. Kauheella vauhdilla toi kyllä puskee kun putsasin sen eilen..
Mulle tapahtu ensimmäinen tulva viime vedenvaihdon yhteydessä (250-l akvaariossa). Mä oon kekannu laittaa pitkän letkun ulkosuodattimen imuputkeen jonka pään mä sit laitan saaviin jonne mä lasken vettä. Noh mä olin ihan tavalliseen tapaan vaihtamassa vettä ja ajattelin et ei se ehi niin nopeesti täyttyä ja menin sit tietsikalle. Mä kuuntelin musiikkia joten mä en kuullu mitään muuta ääntä. Mä laskin jalkani alas. Märkää. Mä käännyin ympäri... Koko akvaario oli ihan täynnä ja vettä tulvi oikein kunnon vesiputoiksena pois Vettä oli n. 2 m kaikkiin suuntiin Ja vielä ku meil on semmonen vanha parkettilattia joka imee vettä itseensä kuin sieni... Voin sanoa et ei ollu mukavaa
En laittanu vinoon, kokeilin kyllä mutta en itse tykännyt. Niinpä sitten kaivoin suodattimen alta hiekat pois, ja laitoin hiekan pääsyn estämiseks siihen eteen keraamisen luolan ja pari kiveä ja painoin suodattimen alaspäin.. Nyt tuntuis olevan sopiva. Ja kun siinä on sellanen putki tosi tiukkaan kiinni minkä kautta tulee ilmaa ja sitä ei saanu säädettyä niin ettei niit kuplii tuu ollenkaan, etsin sellasen letkunpuristimen jä länttäsin sen siihen että ei pidä niin kamalaa meteliä Taas neiti Tekniikan Ihme ollut vauhdissa. Ei sitä vettä ollut lentänyt pois kuin sentin verran about, mutta kyllä sekin tuntui jo tarpeeksi ilkeältä
Tänään sattui meillä pieni tulva. Laitoin lapon imemään ämpärillistä vettä pois altaasta ja lähdin pikaisesti käymään keittiössä. Takaisin kun pääsin oli lattia märkä ja sankko suht tyhjä. Lappoletkulla leikki kissa vieressä. Tämä meidän uusi perheenjäsenemme on muutenkin kova akvaristi. Akvaarion laseja on mukava tassutella, varsinkin kun töyhtökääpiöahvenet tulevat tassuttelua mielellään etulasin eteen ihmettelemään.
Onhan toki tällaisia tilanteita sattunut kerran jos toisenkin. Itse muistan lukioajoiltani sen, kun heräsin muka koulun liikuntapäivää varten ja aluksi astuin lammikkoon... Luulin, että joku sen hetkisistä kissoistamme tai koiristamme olisi päässyt huoneeseeni tekemään kiusalammikon, mutta syynä olikin yksi akvaarioistamme. Silikonisauma oli pettänyt yön aikana. Soitin sitten koululle ja selitys meni läpi.
Samainen allas muuten petti samoin tavoin sitten 4 vuoden kuluttua uudestaan. Sillä kertaa sitten uusittiin muutkin saumat ja nyt on mennyt noin 5 vuotta hyvin!
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Meillä sattui tossa pariviikkoa sitten kanssa pieni tulva. Olin laittanut lappoletkun poistopään pesuhuoneessa lasten kylpyammeeseen, kukkienkasteluveden talteenottamiseksi.
Tarpeellisen määrän kun olin vettä poistanut nostin lapon akvasta pois ja laitoin sen laatialle. En siinä sitten muistanut että se lappoletkun toinen pää oli vielä siellä ammeessa. Kohta oli olohuoneen lattialla kiva järvenpoikanen.
Tänään kun käynnistelin ulkopönttöä rupesi sukat kastumaan. Oli pöntön tiiviste sanonut työsopimuksen irti. Ja taas kuivailtiin.
Miksi tehdä sitä tänään, kun sen voi tehdä myös huomenna!
Jestas. Siinä kyllä sydän pompahti kurkkuun kun kaveri soitti eilen aamulla kuudelta että 400-litrainen akvaario pamahti, pitää äkkiä tulla hakemaan pusukala talteen kunnes saa uuden altaan pystyyn. Se olikin sitten ainoa kaloista joka jäi henkiin, loput olivat jo kitumassa joten ne lopetettiin. Tuo pusukala jotenkin kummasti osunut siihen suurimpaan lätäkköön jossa lattia painautunut ja siten pysynyt hengissä. Nyt sitten mulla uiskentelee evakossa tuo pusukala, ens viikolla pääsee takas kun uusi allas saadaan pystyyn. Ettei sen tarvitse ämpärissä niin kauaa asua. Jotenkin tuo oma 40 l vettä lattialla tuntuu kovin pieneltä.. Vesivahingosta ei vielä tietoa miten paha tuli. Luultavasti koko lattia uusitaan, ainakin allas vaihtaa paikkaa.
PikkuPrinsessa kirjoitti:Jestas. Siinä kyllä sydän pompahti kurkkuun kun kaveri soitti eilen aamulla kuudelta että 400-litrainen akvaario pamahti
Kyseinen akvaario siis aivan kirjaimellisesti hajosi? Onko syystä tai tapahtumien kulusta mitään tietoa tai edes arveluja? Tuo ei nyt kuitenkaan ole mitenkään joka päiväinen juttu
Ilmeisesti pohja halkesi ja lähti vuotamaan, tarkempaa tietoa ei vielä ole. Ymmärsin että pohja petti. Jotakin siis pahasti vialla jalustassa tai altaassa.