E: verkkobarbeja Itä-Suomessa?
Valvoja: Moderaattorit
E: verkkobarbeja Itä-Suomessa?
Onkohan verkkobarbeista havaintoja Itä-Suomessa? Omaan logistiikkaan sopivia kaupunkeja ovat ainakin Joensuu, Kuopio, Varkaus ja Kajaani.
Re: E: verkkobarbeja Itä-Suomessa?
Ihan mistä tahansa listallasi olevan kaupungin akvaarioliikkeestä löytyy kunhan käytät akvaariolinnan etämyyntilistaa. Ei ongelmia. Tilaat kalat ja noudat liikkeesta. Simple.
Re: E: verkkobarbeja Itä-Suomessa?
Tuosta kalojen tilaamisen simppeliydestä on kyllä kirjoitettava eriävä mielipide. Jätetään ajat ja paikat kertomatta, mutta taannoin selvittelin yhden toisen kalalajin hankkimista tilaamalla. Saattoi olla että mukana oli Mr Murphy ja niin poispäin... Mutta ensin ei tuntunut tulevan selkoa siitä, mikä on kalojen lopullinen hinta liikkeeseen saapuneena. Sekä tietenkään en luvannut mitään ostaa ennen kuin kalat itse näen. Olen siis kai hankala asiakas... Sitten kun kalalähetys oli liikkeessä, niin yllätys yllätys.. Olivat eri lajia, kuin olin tilannut! Myyjä olisi ne halunnut minulle siitä huolimatta työntää ja taisi vähän suuttua, kun en niitä kaloja ottanut.
Re: E: verkkobarbeja Itä-Suomessa?
Tossa on kyllä ollut herra murphy matkassa. Kyllä linnan kautta yleensa saa mitä tilaa. Saattoi olla ihan inhimillinen erehdys, pakkausvirhe tms. Vaikea sanoa näin jälkikäteen.
Ja sitä ihmettelen, miksi kauppias suutahti? Nuo asiat hoidetaan tukun ja kauppiaan eikä kauppiaan ja asiakkaan välillä. Ne kun ei asiakkaalle millään tavalla kuulu:)
Hinnankaan laskeminen ei nyt kovin monimutkainen juttu ole. Laskukone kyllä on näppärä apuväline. Tietysti, jos kauppiaan tilaama kuorma jää niin pieneksi, että tukku veloittaa siitä rahdin hinnan, voi rahdin jyvittäminen tilattujen kalojen osalle olla vähän "monimutkasempi" laskutoimitus, mutta kyllä siitäkin ihan peruskoulumatikalla selviää:)
Ja sitä ihmettelen, miksi kauppias suutahti? Nuo asiat hoidetaan tukun ja kauppiaan eikä kauppiaan ja asiakkaan välillä. Ne kun ei asiakkaalle millään tavalla kuulu:)
Hinnankaan laskeminen ei nyt kovin monimutkainen juttu ole. Laskukone kyllä on näppärä apuväline. Tietysti, jos kauppiaan tilaama kuorma jää niin pieneksi, että tukku veloittaa siitä rahdin hinnan, voi rahdin jyvittäminen tilattujen kalojen osalle olla vähän "monimutkasempi" laskutoimitus, mutta kyllä siitäkin ihan peruskoulumatikalla selviää:)
-
- Advanced Member
- Viestit: 2102
- Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Espoo
Re: E: verkkobarbeja Itä-Suomessa?
Nyt hieman korjaan näitä tietoja. Ensinnäkään Akvaariolinna ei ole se taho, joka nuo kalat pakkaa tai toimittaa vaan heidän "emoyhtiö" Suomen Akvaariotukku. Suomen akvaariotukku toimittaa kalat, kasvit ja tarvikkeet rahtivapaasti lemmikki- ja akvaarioliikkeisiin joten mitään suurempia ylimääräisiä maksuja ei kalojen hintaan tule. Se että myyjäliike ei osaa hintaa kaloille kertoa, on se heille iso puutos. Heillä on kuitenkin sisäänostohinta tiedossa, he tietävät verokannan ja itse lisäävät siihen oman politiikan mukaiset kertoimet. Ellei ole satojen eurojen arvoinen erikoinen kala (isot kiekot tai merikalat) kyseessä, ei asiakkaalla periaatteessa ole mitään ostopakkoa ennenkuin on tuotteen nähnyt ja todennut oikeaksi. Ne lajit joita liike ei pysty asuttamaan altaisiinsa (esim. ne merikalat), asiakas noutaa ne usein suoraan kuljetuspussista ja ottaa tässä pienen riskin. Kuitenkin jos kala on tullessaan heikossa kunnossa ja asiakas silti ottaa kalan, on hänelle kannattavaa tehdä erillinen sopimus liikkeen kanssa siitä että miten toimitaan jos kala kuolee ensimmäisen vuorokauden aikana. Karanteenaus olisi tässä erittäin varma keino todentamaan, ettei kyseessä ollut esim. asiakkaan altaassa tapahtunut kuolemantuottamus (vanha kala rökittää uuden jne..). Tuo kun on vielä niin tyypillistä merikaloille.
Jos asiakkaan tilaama kala on väärä, olisi suotavaa että myyjäliike osaisi sen tunnistaa vääräksi HETI kun hän purkaa kalakuormaa toimittavan tukkurin kuljettajan silmien alla. Tällöin hän voi suoraan jättää kalat ottamatta ja ilmoittaa asiakkaalle, että oikeita kaloja eivät saaneet. Tukkurille tämä väärän lajin tieto olisi myös hyvä kiva juttu, niin asia voidaan korjata. Jos kalojen purku tapahtuu myöhemmin, on reklamaatio silti hyvä tehdä HETI ja hyvitys hoidetaan seuraavien tilausten yhteydessä. Asiakkaalla ei ole mikään velvollisuus ottaa tilaamiansa kaloja vastaan, jos ne tulevat väärinä. Tämä nyt on niin itsestäänselvyys kun olla ja voi. Oli kyse sitten kaloista tai taulu-tv:stä.
Jos asiakkaan tilaama kala on väärä, olisi suotavaa että myyjäliike osaisi sen tunnistaa vääräksi HETI kun hän purkaa kalakuormaa toimittavan tukkurin kuljettajan silmien alla. Tällöin hän voi suoraan jättää kalat ottamatta ja ilmoittaa asiakkaalle, että oikeita kaloja eivät saaneet. Tukkurille tämä väärän lajin tieto olisi myös hyvä kiva juttu, niin asia voidaan korjata. Jos kalojen purku tapahtuu myöhemmin, on reklamaatio silti hyvä tehdä HETI ja hyvitys hoidetaan seuraavien tilausten yhteydessä. Asiakkaalla ei ole mikään velvollisuus ottaa tilaamiansa kaloja vastaan, jos ne tulevat väärinä. Tämä nyt on niin itsestäänselvyys kun olla ja voi. Oli kyse sitten kaloista tai taulu-tv:stä.
Re: E: verkkobarbeja Itä-Suomessa?
Hyvä että Kalakavereilta tuli täsmentävää tietoa tuosta prosessista. Itsekään en ihan jokaisestä yksityiskohdasta ole ollut täysin varma tähän asti, mut nyt on mustaa valkoisella, miten homma toimii. Ja hyvinhän se tuntuu toimivan vai mitä:)