Albiinomonnit kutee
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Albiinomonnit kutee
Hei!
Meillä ekaa kertaa monnit kutee.Mitä tehdään kudulle.
Siirretäänkö kyseinen kasvinlehti poikasaltaaseen ja miten sen jälkeen täytyy asiassa edetä jottei mene piloille?
Meillä ekaa kertaa monnit kutee.Mitä tehdään kudulle.
Siirretäänkö kyseinen kasvinlehti poikasaltaaseen ja miten sen jälkeen täytyy asiassa edetä jottei mene piloille?
Re: Albiinomonnit kutee
Tarkoitat varmaankin monnisia. Yleisin albiinomonninen on kuparimonninen, joka ei ole erityisen kova mätimuniaan syömään, mutta jos sinulla on altaassa muitakin kaloja niin ota toki kaikki lehdet talteen ja raavi laseista niihin kiinnitetyt munat vaikkapa pankkikortilla. Kutu voi jatkua joitakin tunteja ja munia kertyy yleensä 100-150 kpl. Poikasaltaassa olisi hyvä olla ilmastus ja sinne voisi lisätä muutaman kuivan tervalepän kävyn homeen estämiseksi. Lämpötila 23-24-astetta. Munat kuoriutuvat keskiviikkona tai torstaina ja alkavat uida pe-la. Anna lauantaina ensimmäisen kerran ruokaa. Vaikkapa liotettua tavallista kuivaruokaa. Ruoki kahdesti päivässä ja vaihda hieman vettä joka päivä. Nämä ohjeet pätevät jos kyseessä on täplä- tai kuparimonninen. Onnea matkaan.
-
- Junior Member
Kiitos kirahvi1 paljon vastauksesta. Kyllä monnisia tarkoitin ja selailin noita vanhoja tekstejä tuolla,mutta äkkiseltään en löytänyt vastausta siitä eteenpäin kun kutu on eristetty.
Toimin noiden ohjeiden mukaan ja katsotaan kuin käy.Eka kerta tosiaan kun monnit meillä kutee,niin vähän hakusessa ollaan eikä liikoja odoteta,mutta paremmat mahikset ainakin kun alusta asti toimii oikein.
Seuraavalla kerralla on jo taas viisaampi.
Toimin noiden ohjeiden mukaan ja katsotaan kuin käy.Eka kerta tosiaan kun monnit meillä kutee,niin vähän hakusessa ollaan eikä liikoja odoteta,mutta paremmat mahikset ainakin kun alusta asti toimii oikein.
Seuraavalla kerralla on jo taas viisaampi.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Ruuaksi käyvät myös monnien pohjatabletit. Mielestäni luokenevat veteen paljon helpommin kuin kuivahiutaleet. Itsekkin olen albiinotäplämonnisteni kanssa samassa tilanteessa
Tällä hetkellä mulla on kelluvassa poikas altaassa yhteensä 6 pikkuista monnista. Suurin alkaa olla jo 6-8mm mutta silti tosi pieni. Silmät ovat jo selvästi punaiset, valkoinen väri suurelta osin niskassa, Sisälmykset vielä paistaa läpi (kuten myös kakka o.O) ja siimahäntä on jo aika lailla pyrstön näköinen.
Kysympä tässä nyt itsekkin muutaman kysymyksen mitkä varmaankin tulisivat aloittajallekkin vastaan. Eli minkä kokoisille poikasille ei enään riitä veteen liuetettu ruoka vaan tarvitsevat jo jotain purtavaa? Ja että minkä kokoiset poikaset voi laskea muiden kalojen joukkoon?

Kysympä tässä nyt itsekkin muutaman kysymyksen mitkä varmaankin tulisivat aloittajallekkin vastaan. Eli minkä kokoisille poikasille ei enään riitä veteen liuetettu ruoka vaan tarvitsevat jo jotain purtavaa? Ja että minkä kokoiset poikaset voi laskea muiden kalojen joukkoon?
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Esimerkiksi Seran Viformo-tabletti hajoaa vedessä hetkessä puuteriksi ja melko pienet poikaset voivat sitä syödä tai siitä kehittyvää likoeläinkantaa. Kuukauden ikäinen täplämonninen on jo 1,2cm pitkä ja voi yleensä syödä mitä tahansa hajoavaa kuivaruokaa. Artemiaa on helppo kasvattaa ja sekin kasvattaa poikasia melko vauhtia. Monnisia ei kannata siirrellä liian pieninä. Ne voivat tällöin kuolla tai niiden kasvu saattaa hidastua. Kolmen kuukauden ikäinen kala on jo tuuman mittainen ja sen voi ilman riskiä siirtää seura-akvaarioon tai myydä. Monniset eivät tarvitse mitään "purtavaa". Hienojakoinen ja pienikokoinen ruoka käy kyllä niin isoille kuin pienillekin.
-
- Junior Member
- Viesti:
Mistä osaa katsoa että monniset ovat valmiita kutemaan, siis paisuvatko ne vai mitä? Koitin youtubesta katsella videoita mutta en oikein tiennyt mitä pitäisi katsoa kun ainoa koko ero oli että naaras on suurempi, mutta ei niinkään pulskampi. 

-
- Junior Member
Meillä oli naaras ihan kauhea pallomaha ja on vieläkin. Yöllä oli tullut lisää kutua lehtiin.
Maitovalas lempinimellä kutsutaan nyt tuota emoa.
Eli isompi kuin koiras,mutta kutuajan lähestyessä myös pyöreä.
Maitovalas lempinimellä kutsutaan nyt tuota emoa.

Eli isompi kuin koiras,mutta kutuajan lähestyessä myös pyöreä.
Kun koiraat hätyyttelevät naaraita, on se merkki siitä, että kutuporukan voi siirtää omaan altaaseensa. Ei sitä naaraan pulskaa mahaa yleensä kannata tavallisimmilla lajeilla tarkkailla. Itse olen huomannut, että kupari-, safiiri-, nuoli-, pikku- ja kääpiömonniset kutevat kyllä yleensä 0-14 päivän kuluttua, kun ne on siirretty kutuakvaarioon. Tämä ei riipu mistään naaraan pulleudesta. Kalojen pitää toki olla iältään sukukypsiä. Tämä taas vaihtelee kovasti: kolmesta kuukaudesta muutamaan vuoteen. On toki olemassa myös lajeja, jotka vaativat huolellista valmistautumista, jolloin simuloidaan esimerkiksi kuivaa tai sadekautta. Toiset lajit kutevat vain tiettyyn vuodenaikaan, mutta nuo yleisimmät tosiaan ympäri vuoden.
-
- Senior Member
Entä jos ei ole mahdollisuutta erilliseen poikas altaaseen, niin voivatko poikaset elää ensimmäiset 3kk kelluvassa poikasaltaassa? Tuuman kokoisina tulee varmaan jo aika ahdasta.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Olen kasvatellut kelluvassa/roikkuvassa poikasaltaassa vain koukkunokkakaloja, joilla poikueet ovat hyvin pieniä. Voisi kuitenkin olettaa, että monnispoikue ei tule olemaan kovin pitkäikäinen tuollaisessa, koska poikasia on yleensä niin paljon.päivänvarjo kirjoitti:Entä jos ei ole mahdollisuutta erilliseen poikas altaaseen, niin voivatko poikaset elää ensimmäiset 3kk kelluvassa poikasaltaassa? Tuuman kokoisina tulee varmaan jo aika ahdasta.
Varsinaisen kasvatusaltaan perustamisen ei tarvitse olla kuitenkaan olla kovin kallista, koska siihen tarvitaan niin vähän tekniikkaa. Esimerkiksi kupari- ja täplämonnisten kasvatuksessa ei tarvita lämmitintä, valaistusta tai edes juuri hiekkaa. Minä laittaisin karvalakkikasvattamon pystyyn näillä eväillä:
http://biltema.fi/fi/Rakentaminen/Laato ... lju-86880/
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708122006
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... cts/AA1012
Eli 65-litrainen Bilteman palju, joka tosin ei ole mitään elintarvikemuovia, mutta ei ilmeisesti vaarallinenkaan, koska olen tuollaista käyttänyt. Vedenparannusainettahan voi tietysti käyttää. AquaBall Powerhead, johon isketään palanen suodatusmattoa eli matosta leikataan sopiva pala ja siihen tehdään viilto, johon Powerheadin imupää juuri ja juuri sopii. Kokonaisbudjetti olisi siis alle 45 euroa, ja jos saat vaikkapa 50 poikasta selviämään myyntikuntoon (mikä ei ole edes vaikeaa) niin pääset ehkä jo omillesi.
-
- Senior Member
No entäpä sitten kun mulla noita poikasia on tällä hetkellä vain 8kpl? Tietysti asia olisi heti toinen jos niitä olisi 50+, mutta ainakin tällä hetkellä oma ajatus olisi vain saada muutamia selviämään ja antaa niiden sitten kasvettuaan olla ihan vain parven jatkeena. Nuo mun kutevat albiinomonniset ovat vähän sellaisia että piilottevat kudun aika huolellisesti 2-4 munaa samaan paikkaan ympäri akvaariota niin että niitä on aivn mahdoton lähteä etsimään. Otan talteen vain ne mitkä lasin läpi tarkastelemalla näen, tai ehkä vähän suosikkikasveja käännellen.
Sinun kai sitten täytyy tehdä alan empiiristä pioneeritutkimusta.
-
- Member
Minä olen kasvatellut monnisia kudusta poikasiksi kaikenlaisissa purnukoissa.
Hyvin on onnistunut.
Käytän kuitenkin aina vain elintarvikemuovisia purnukoita, ettei niistä liukene mitään myrkkyä.
Muutaman munan ryppäät pyyhkäisin ( tietysti tyhjään ja hyvin pestyyn )raejuusto rasiaan, johon otin saman akvaarion vettä josta kutu löytyi.
Siinä raejuusto purkissa kutu kuoriutui.
Ja mitään muuta vettä ei meillä siihen koskaan laitettu kuin tuon "emoakvaarion", se on hyvää vettä kun kalat kerran siellä kutivatkin.
Ja ilmastin on oltava jotta kutu ei mene pilalle, pikku purtilossakin mulla siis kuplakone hyrrää. Suodatinta et alkuun tarvitse. Veden vaihdot tarvittaessa ( aina kun vesi näyttää samenevan ) riittää.
Vanhassa leivontakulhossa kasvatin vähän isomman monniskudun.
Kun poikaset kasvoi laitoin pillisuodattimen kulhoon myös.Ja ovat jo isompia poikasia nuokin, siirretty ajat sitten aikuisten kalojen sekaan.
Muiden joukkoon voi poikasen siirtää siinä vaiheessa, kun monninen on niin iso, ettei se mahdu seura akvaariossa muiden kalojen suuhun.
Monniset itse eivät kokemusteni mukaan syö poikasiaan, elleivät ne ole johonkin muuhun ensin kuolleita , raatoja syövät kyllä.
Monnispoikasia ruokin Hoppy merkkisellä likoeläinraksulla, niitä saa ainakin nettikaupasta ( olikohan Akvaarioon.fi ? ) muutamalla eurolla riittoisan purkin.
Muutama kuiva rae pudotetaan kuoriutuneiden poikasten purtilon pohjalle ja puhdas likoeläinviljelmä ilmaantuu sinne vuorokaudessa.
Helppoa kuin mikä.Tuo kuivattu likoeläinymppi on ollut minulle valtava helpotus ja autaa kaikkien kalanpoikasten ruokinnan alkuun ilman että vesi pilaantuu.
Vähän isompia poikasia ruokin samalla ruoalla kuin aikuisia monnisia, mutta alkuun olen jauhanut ruoan tomumaiseksi ja laittanut sitä tarjolle usein mutta vähän, ettei liikaruokinta pilaa vettä.Kun monninen vähänkin kasvaa se alkaa jo imeskellä ruokaa pohjatabletistakin.
Hyvin on onnistunut.
Käytän kuitenkin aina vain elintarvikemuovisia purnukoita, ettei niistä liukene mitään myrkkyä.
Muutaman munan ryppäät pyyhkäisin ( tietysti tyhjään ja hyvin pestyyn )raejuusto rasiaan, johon otin saman akvaarion vettä josta kutu löytyi.
Siinä raejuusto purkissa kutu kuoriutui.
Ja mitään muuta vettä ei meillä siihen koskaan laitettu kuin tuon "emoakvaarion", se on hyvää vettä kun kalat kerran siellä kutivatkin.
Ja ilmastin on oltava jotta kutu ei mene pilalle, pikku purtilossakin mulla siis kuplakone hyrrää. Suodatinta et alkuun tarvitse. Veden vaihdot tarvittaessa ( aina kun vesi näyttää samenevan ) riittää.
Vanhassa leivontakulhossa kasvatin vähän isomman monniskudun.
Kun poikaset kasvoi laitoin pillisuodattimen kulhoon myös.Ja ovat jo isompia poikasia nuokin, siirretty ajat sitten aikuisten kalojen sekaan.
Muiden joukkoon voi poikasen siirtää siinä vaiheessa, kun monninen on niin iso, ettei se mahdu seura akvaariossa muiden kalojen suuhun.
Monniset itse eivät kokemusteni mukaan syö poikasiaan, elleivät ne ole johonkin muuhun ensin kuolleita , raatoja syövät kyllä.
Monnispoikasia ruokin Hoppy merkkisellä likoeläinraksulla, niitä saa ainakin nettikaupasta ( olikohan Akvaarioon.fi ? ) muutamalla eurolla riittoisan purkin.

Muutama kuiva rae pudotetaan kuoriutuneiden poikasten purtilon pohjalle ja puhdas likoeläinviljelmä ilmaantuu sinne vuorokaudessa.
Helppoa kuin mikä.Tuo kuivattu likoeläinymppi on ollut minulle valtava helpotus ja autaa kaikkien kalanpoikasten ruokinnan alkuun ilman että vesi pilaantuu.
Vähän isompia poikasia ruokin samalla ruoalla kuin aikuisia monnisia, mutta alkuun olen jauhanut ruoan tomumaiseksi ja laittanut sitä tarjolle usein mutta vähän, ettei liikaruokinta pilaa vettä.Kun monninen vähänkin kasvaa se alkaa jo imeskellä ruokaa pohjatabletistakin.
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
Tarkoittanet tätä:Kalaa kalaa kirjoitti: Monnispoikasia ruokin Hoppy merkkisellä likoeläinraksulla, niitä saa ainakin nettikaupasta ( olikohan Akvaarioon.fi ? ) muutamalla eurolla riittoisan purkin.![]()
Helppoa kuin mikä.Tuo kuivattu likoeläinymppi on ollut minulle valtava helpotus ja autaa kaikkien kalanpoikasten ruokinnan alkuun ilman että vesi pilaantuu
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1444301109
Minäkin kokeilin tuota kerran ja se toimi ohjeen mukaisella annostuksella (suoraan altaaseen) niin, että lähes koko poikasaltaan pohjan peitti valtava kasvusto, jota monnispoikaset söivät hyvällä ruokahalulla. Kaikki ei kuitenkaan mennyt kuten Strömsössä. Allas nimittäin haisi aivan käsittämättömän pahalle, eikä hajua saanut vedenvaihdoilla pois. Lisäksi tuolla ympillä on taipumusta homehtua, joten en itse käytä sitä enää. Likoeläimiä voi kuitenkin saada altaaseen monella muullakin tavalla.
-
- Junior Member
Jee!
Nyt ne ekat nuijapäät on poksahtanut pihalle ja lisää varmaan tulee,koska kutua on vielä jäljellä.
Sorry hypetys, mutta meillä tosiaan eka kerta kun monnit kutee, niin pieni ihme et sieltä jotain syntyy.
Nyt ne ekat nuijapäät on poksahtanut pihalle ja lisää varmaan tulee,koska kutua on vielä jäljellä.

Sorry hypetys, mutta meillä tosiaan eka kerta kun monnit kutee, niin pieni ihme et sieltä jotain syntyy.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Kalasoppa
Täällä olisi niille iso allas kun ovat luovutus iässä 

Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
-
- Member
Sama tuote. Ei tuo ole kyllä minulla alkanut haista yhtään millekkään, vaikka olen sitä nyt säännöllisesti käyttänyt.kirahvi1 kirjoitti:Tarkoittanet tätä:Kalaa kalaa kirjoitti: Monnispoikasia ruokin Hoppy merkkisellä likoeläinraksulla, niitä saa ainakin nettikaupasta ( olikohan Akvaarioon.fi ? ) muutamalla eurolla riittoisan purkin.![]()
Helppoa kuin mikä.Tuo kuivattu likoeläinymppi on ollut minulle valtava helpotus ja autaa kaikkien kalanpoikasten ruokinnan alkuun ilman että vesi pilaantuu
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1444301109
Minäkin kokeilin tuota kerran ja se toimi ohjeen mukaisella annostuksella (suoraan altaaseen) niin, että lähes koko poikasaltaan pohjan peitti valtava kasvusto, jota monnispoikaset söivät hyvällä ruokahalulla. Kaikki ei kuitenkaan mennyt kuten Strömsössä. Allas nimittäin haisi aivan käsittämättömän pahalle, eikä hajua saanut vedenvaihdoilla pois. Lisäksi tuolla ympillä on taipumusta homehtua, joten en itse käytä sitä enää. Likoeläimiä voi kuitenkin saada altaaseen monella muullakin tavalla.
Oletkohan annostellut kuitenkin vähän liikaa ?
Tai sitten hapetus ei ole ollut altaassa kunnossa ?
Pohjalle se tosiaan sen ruoan muodostaa, ja siitä olen syömättä jääneet liiat eväät välillä hapettimen ohuella letkulla laponnut pois.
Ja silloin kun lappoan, laitan uutta raksua tilalle.
Mutta ei se ole minulla edes homehtunut siellä, vaikka olisin useamman päivän ruokkinut samalla annoksella.
Nytkin monnisia on minulla tuon ympin kanssa ollut monta päivää samassa enkä ole laponnut, kun vesi on ihan hyvää vaikka pohjalla onkin tuota ruokaa.
Monniset on tosin jo niin isoja siinä että pitää alkaa muutakin antaa kuin tuota.
Kasveja ja hiekkaa en kasvatus altaassa pidä.
Enkä kansilaseja.
Hapetus purtilon kokoon nähden on reilu.
Ehkä nuo sitten on auttaneet osaltaan, mutta kirkkaana ja hajuttomana on vesi pysynyt.
Muuta ymppiä kun ennen käytin ( siis banaaninkuoresta tehtyä) , se samensi veden paljon nopeammin.
Ja mietin silloin kaikkia torjunta/säilöntäaineitakin, joita banaaninkuoret varmaan on joka lähtöön niin täynnä ettei pesemälläkään kaikkea pois saa..
Tuo Hobby tuntuu turvalliselta, ei ole tappanut multa poikasia yhtään, vaikka sukeltelevat pää edellä pöperöönsä.
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
-
- Junior Member
Montas monnia varataan ?Koomikko kirjoitti:Täällä olisi niille iso allas kun ovat luovutus iässä
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tosin yli sata kilsaa kuljetusmatkaa...
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Kalasoppa
Yritin tiedoistasi katsella missäpäin Suomea asut? Eli missä asut? Menishän noita kymmenen altaanpohjalle töitä tekemään.pandamonninen kirjoitti:Montas monnia varataan ?Koomikko kirjoitti:Täällä olisi niille iso allas kun ovat luovutus iässä![]()
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
-
- Junior Member
Koomikko kirjoitti:Yritin tiedoistasi katsella missäpäin Suomea asut? Eli missä asut? Menishän noita kymmenen altaanpohjalle töitä tekemään.pandamonninen kirjoitti:Montas monnia varataan ?Koomikko kirjoitti:Täällä olisi niille iso allas kun ovat luovutus iässä![]()
Katotaan monta tuolta hengissä selviää. Muutama jätetään itsellemme.
Lappeenrannassa.
-
- Junior Member
No niin... Nyt näillä on jo viiksetkin havaittavissa!
Vaikea laskea, mutta varmaan jotain 20 yksilöä tuolla polskii.

Vaikea laskea, mutta varmaan jotain 20 yksilöä tuolla polskii.
-
- Senior Member
Moikka taas!
Monnisten poikasia on mulla enään 2 kappaletta jäljellä joista toinene on vähän yli 2cm pitkä, mutta ei kuitenkaan ihan tuumaa. Tuumin että voisikohan sen jo päästää muiden joukkoon? Suurimmat muut kalat mulla on partikset ja korutetrat, voivatko ne syödä sen?
Toinen poikasista on tuota isompaa vain noin viikon nuorempi, mutta se on jäänyt vain sentin kokoiseksi. Mikä mahtaisi olla vikana? voiko olla niin että isompi pitää pientä nälkäisenä, vaikka ruokaa annankin tarpeeksi?
Monnisten poikasia on mulla enään 2 kappaletta jäljellä joista toinene on vähän yli 2cm pitkä, mutta ei kuitenkaan ihan tuumaa. Tuumin että voisikohan sen jo päästää muiden joukkoon? Suurimmat muut kalat mulla on partikset ja korutetrat, voivatko ne syödä sen?
Toinen poikasista on tuota isompaa vain noin viikon nuorempi, mutta se on jäänyt vain sentin kokoiseksi. Mikä mahtaisi olla vikana? voiko olla niin että isompi pitää pientä nälkäisenä, vaikka ruokaa annankin tarpeeksi?
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
Kerron oman kokemukseni peruskuparimonnisten kudusta. Eli nostin munat poikasverkkohäkkiin akvanlaidalle. Olen havainnut, että ilmastin kyllä poikasten kasvulle tärkeää eli ilmastin poikashäkkiin. Esim. monniset, plekot ja perhosnuoliaiset tykkäävät hapekkaasta vedestä aikuisenkin. Kerran unohdin hapettimen toviksi poikashäkistä ja poikaset muuttuivat heti apaattiseksi.päivänvarjo kirjoitti:Moikka taas!
Poikashäkissä pennut saavat hyvin ruokaa: annan Tetran BabyFoodia ja pieniä rakeita. Sain Faunataresta hyvän vinkin (Itiksen Ville), että poikasille voi huhmarissa hienontaa näppärästi ruokaa eli aikuistenkin ruoka käy. Kuitenkin itse tykkään proteiinipitoisesta ruoasta antaa poikasille, eli se huomioitava - kasvavat paremmin.
Laitoin kuparimonniset akvaani melko pieninä vipeltäjinä, tosiaan senttisinä...akvassa on sokkeloplekoja, partiksia (ukkopartikset, mutta nyt siirretty pois), eri plekolajeja, platyja, monnisia jne. Ei mitään petoja...hyvin pärjäsivät. Mikään kala ei lotkauttanut eväänsäkään kuparimonnisille. Kuparimonniset pysyvät pohjan tuntumassa, joten säilyivät hyvin minusta hyvin pieninäkin.
Minulla on partiksia (n. 5 cm) poikasia tosin poikashäkissä ja helmerin ja perhosnuolisiaisen poikaset saavat olla täysin rauhassa.
Korutetroista ei ole kokemuksia....
Uskomattomia kasvunopeuseroja on ainakin plekoilla ja partiksilla. Sukupuolikin voi vaikuttaa kasvunopeuteen...Joskus vain joku ei oikein menesty ja kuihtuu ehkä poiskin - kalojen perusbilsaa...karsiutumista tapahtuu nuorena enempi kuin suurnisäkkäillä.
Ainakin kirjoahvenia voisi kiinnostaa kalanpoikaset. Partiksia tuskin kiinnostaa. Jos kalanpoika kuolee, sitten kiinnostaa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Senior Member
Noniin, nyt muutama päivä sitten päästin pikkuisen muiden kavereiden sekaan. Hyvin sillä näyttäisi menevän, eikä sitä kukaan ole syönyt C: Täytyy vaan toivoa että se uskalta ottaa osansa ruuasta ettei nälkiinny.
Ensimmäinen albiinomonnispesue syntynyt tänään 
täälläkin eletään erittäin jännää aikaa, sillä ei ikinä aikaisemmin ole tälläistä tullut koettua!
Ihan pelkkänä kokemuksena jo antoisa, toivotaan että sieltä muutama oma kasvatti jäisi eloon
ja saisi siirrettyä isoon akvaan

täälläkin eletään erittäin jännää aikaa, sillä ei ikinä aikaisemmin ole tälläistä tullut koettua!
Ihan pelkkänä kokemuksena jo antoisa, toivotaan että sieltä muutama oma kasvatti jäisi eloon
ja saisi siirrettyä isoon akvaan

KENNEL SKORPIKO´S
Miniature Pinschers
Kotona karvakuonoja sekä makeanveden akvakantaa 400L,100L ja 40L
Miniature Pinschers
Kotona karvakuonoja sekä makeanveden akvakantaa 400L,100L ja 40L