suihkuputken tulppa

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

suihkuputken tulppa

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Pudotin pestessäni ulkosuodattimen suihkuputkea tulpan suihkuputken päästä viemäriin [}:)] . Onko jollakin halpoja tee-se-itse-ideoita, millä voisi korvata tuon tulpan? En löytänyt sopivia tulppia kotoa ja varaosiakaan en jaksaisi tilata niitä varaosina, kun vaikea juuri tuota kokoa löytää luulen (ulkosuodatin JBL 1501). Puhuri on niin kova, ettei mikään vanunpala pysy reiässä vaan pitää olla tehokas tulppa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Re: suihkuputken tulppa

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

mulla ei ole tuo sama suodatin vaan Eheimin proffa kakkonen, hävitin toisesta suihkuputkesta sen tulpan niin tungin siihen vähän veistelemällä yhdestä puunoksasta tulpan - kestää :D
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Snuupi
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Snuupi »

Mulla on tulppa tehty suihkuun putkeen sopivankokoisesta pultista. Kannattaa tosin harkita, millaisen pultin laittaa ettei pääse liukenemaan mitään veteen.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Hedelmiina kirjoitti:mulla ei ole tuo sama suodatin vaan Eheimin proffa kakkonen, hävitin toisesta suihkuputkesta sen tulpan niin tungin siihen vähän veistelemällä yhdestä puunoksasta tulpan - kestää :D
Tuo on varmaan yksi vaihtoehto:). Jokin synteettinen ratkaisu kiinnostaisi, tutkin vielä ruokakauppojen hyllyt, jos löytyisi elintarvikekumitulppia tai silikonia....En mikään estetiikan kuningatar ole, mutta hyvä, jos hiven maastoutuisi akvaarioon:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Fisutar10 kirjoitti:
Hedelmiina kirjoitti:mulla ei ole tuo sama suodatin vaan Eheimin proffa kakkonen, hävitin toisesta suihkuputkesta sen tulpan niin tungin siihen vähän veistelemällä yhdestä puunoksasta tulpan - kestää :D
Tuo on varmaan yksi vaihtoehto:). Jokin synteettinen ratkaisu kiinnostaisi, tutkin vielä ruokakauppojen hyllyt, jos löytyisi elintarvikekumitulppia tai silikonia....En mikään estetiikan kuningatar ole, mutta hyvä, jos hiven maastoutuisi akvaarioon:).
juu, siis rumahan tuo tappi tuossa on, mutta en ole nyt jaksanut siitä stressata, pääasia että pelittää ja rahaa on vähän säästynyt :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Sopivanvärisestä muovista tekee sopivankokoisen tulpan ja pikaliimalla kiinni. Tai ruuttaa kuumaliimalla pään tukkoon.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Eväkäs
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Eväkäs »

En tiedä 1501:n ulostuloputken kokoa mutta kardemummapötkön korkki sopii eheimiin.

Ja jos otat samalla hiukan jauhoja ja hiivaa, niin lopun pötköstä voi käyttää leipomiseen =)
Monta kuutiota vettä noin 20:ssa kiulussa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Eväkäs kirjoitti:En tiedä 1501:n ulostuloputken kokoa mutta kardemummapötkön korkki sopii eheimiin.

Ja jos otat samalla hiukan jauhoja ja hiivaa, niin lopun pötköstä voi käyttää leipomiseen =)
Lähes niksi-Pirkan idea:). Tähän mööpeliin se ei sovi, mutta varmasti moneen muuhun:).
joedoe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja joedoe »

Minkäs kokoinen tuo tulppa on halkasijaltaan, mulla saattaisi löytyä soviva DPI-muovitulppa (punainen) siihen. Tuu Hakemaan jos ja kun ajelet täällä päin :D
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

joedoe kirjoitti:Minkäs kokoinen tuo tulppa on halkasijaltaan, mulla saattaisi löytyä soviva DPI-muovitulppa (punainen) siihen. Tuu Hakemaan jos ja kun ajelet täällä päin :D
Halkaisija 1.75 cm eli noin 17.5 mm. Ei ehkä ihan 1.8, mutta melkein. Toki hyvä, että tiukka. Virtaus on kova. Onko tuota kokoa? Jos noita olisi kosolti sinulle itsellesikin, pari voisi olla hyvä olla, 1 varalle tunarointiani varten :mrgreen: . Jotain vaihtariakin mahdollista, kasvia, omppuja yms. Hammaskarppejakin [;)] .
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mä nykäsin taannoin ihan jesasta tulpan ikivanhaan sacemin pönttöön. En voi suositella, mutta ei mulla ainakaan mitään ongelmia ollu.
JEK
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JEK »

Viinipullon korkki, synteettinen tai luonnon, ja puukko on kanssa toimiva yhdistelmä näissä tulppaongelmissa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

JEK kirjoitti:Viinipullon korkki, synteettinen tai luonnon, ja puukko on kanssa toimiva yhdistelmä näissä tulppaongelmissa.
Oho, voisi olla hyvä idis :mrgreen: Pari viiniputelia ostettu, mutta metallikorkkia pukkaa. Pitääkin seuraava ostos tehdä tuota silmälläpitäen [;)] Tai sitten ostella satsi kaupasta valmiita korkkeja.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Itse olen hätäpäissäni tunkenut yhden suihkuputken päähän palan sisäsuodattimen suodatus...mitä se nyt on...no sitä mitä lie patjaa. Eli nyppäsin irti jonkinkokoisen palan, puristelin sen tiukasti kasaan ja tungin putken päähän jossa se pysyy kuin tauti laajentuessaan ja on niin tiukka ettei laske vettäkään lävitseen. On pitänyt hommata siihen ihka oikea tulppa mutten ole jaksanut kun toimii noinkin.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Löysin leikkoruusun kartiomallisen vesiputken, jossa leikkoruusu pysyy kosteana. Sopi sopivasti, kun työnsi putken sisään ja pysyy. Toivonmukaan elintarvikemuovia. Yleensä taitavat olla lähes kaikki käyttömuovit, jopa pesuainepullon mittakorkit...
touho30
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja touho30 »

Toi leikkuruusun vesiputki varmaan toimis tuola ulkosuodattimen toisessakin päässä, eli imuputken nokassa..? Tekis sen vaan tietty reikiä täyteen :) Vai onko tuohon putken päähän oikein kaupasta saatavia "suodattimia"??
Meinannu yö unet mennä, ku yks päivä löysin monnin nokastaan kiinni kys. putkesta. Onneksi olin kotona ja sain monnin nätisti irti ja kumpikin selvisi pelkällä säikähdyksellä :)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

touho30 kirjoitti:Toi leikkuruusun vesiputki varmaan toimis tuola ulkosuodattimen toisessakin päässä, eli imuputken nokassa..? Tekis sen vaan tietty reikiä täyteen :) Vai onko tuohon putken päähän oikein kaupasta saatavia "suodattimia"??
Meinannu yö unet mennä, ku yks päivä löysin monnin nokastaan kiinni kys. putkesta. Onneksi olin kotona ja sain monnin nätisti irti ja kumpikin selvisi pelkällä säikähdyksellä :)
Jos vain koko sopii, juu, varmaankin. Imuputki voi vedellä kalanpoikiakin ja tuo juuttuminen kyllä kauheaa. Itse katsoin taas duunin akvasta kantoa ja uusi partis samassa reiässä kuin edeltäjä, joka jumiutui sinne kiinni ja menehtyi...pitää kyllä siirtää sen asentoa ja hankkia uusia kantoja veronmaksajien rahoilla tai omilla (niitä enempi tullut käytettyä kun hieno harrastus duunissakin). Joo, tuo muoviputki oiva, taipuu moneen. Aikoinani laitoin imuputken päähän mattosuodatuslevyä kuminauhalla kiinni, mutta tukkeutui. Sukkahousuja en ole kokeillut, mutta jotkut akvassa niitäkin käyttää. Kalahaavin verkko voisi olla ok - pitäisi olla sen verran suuri silmäkoko, ettei tukkeudu, mutta akvaystävällinen materiaali.

Onneksi monnisi pääsi irti - karsea kokemus molemmille [}:)] . En tiedä, saako jotain suodatinta enempi. Eheimissä on melko hyvä imupää ritilän kera, joten en ole tuota ongelmana pitänyt. JBL:n Greenlinessä sama homma...riippuu toki partiksen koosta.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

touho30 kirjoitti:Toi leikkuruusun vesiputki varmaan toimis tuola ulkosuodattimen toisessakin päässä, eli imuputken nokassa..? Tekis sen vaan tietty reikiä täyteen :) Vai onko tuohon putken päähän oikein kaupasta saatavia "suodattimia"??
Imuputken suuttimia myydään irtonaisinakin, hommattiin just ravintolan akvaarion vedenvaihtoletkun päähän Eheimin kaareva imuputki ja sen päähän suutin. Letku pysyy vedenvaihtojen ajan hyvin paikallaan altaassa ja suutin estää kaloja joutumasta putken imuun. Kotona mulla on suuttimina suihkulähdepumppujen suihkuosat, jotka muistuttavat kastelukannun suuttimia. Itse asiassa pienen kastelukannun suutin voisi olla hyvä jos saa sen sopimaan letkun päähän.
Kultakalat
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”