Miten kukainenkin pitää akvaario harrastusta yllä?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pikkukala
Junior Member
Junior Member

Miten kukainenkin pitää akvaario harrastusta yllä?

Viesti Kirjoittaja Pikkukala »

Olen harrastellut akvaariota aika kauan, tuo mikä mulla on nyt on noin neljä vuotta vanha. Teetin sen kun edellinen alkoi vuotamaan 5 vuoden jälkeen käytettynä ostosta (pikkusisarella käytössä nyt), en osaa paikkaa joten en ole ihan pro... Mulla on ollut kaikenlaisia kaloja, ahvenista tetroihin. Kalat on luovutettu eteenpäin, syy vaihtelun vuoksi, ei että kaikki kuolevat.. Oman mielenkiinnon ylläpitämiseksi.. No nytten mulla on miljoonakaloja, sukarapuja, nokkamonni, ja monnisia 6 kpl.

Ja kysymys kuuluu miten kukainenkin pitää akvaario harrastusta yllä? Usein kun täällä on miettii että en osta yhtään kalaa ikinä (aina ne on väärin pidetty tms.) ja linkit 10 vuotta vanhalle sivulle, jotka ei toimi.

Tällä hetkellä haluaisin raikkaita tuoreita kuvia miljoonakaloista, päädyn ketjuun, synnyttävät hammaskarpit ja platyt.. Platyt on kivoja, mutta nyt haluaisin nähdä, minkälaisia miljoonakaloja ihmisillä on, enkä toivo viestiä edit poistetaan katso edellinen viestiketju, jossa ei enää toimi linkit.

Meillä oli viikonloppuna ulkolaisia vieraita (nainen muualta, mies suomalainen) asuvat vakituisesti Suomessa, ihailivat meidän akvaariota ja kyselivät kaikenlaista, mies sanoi että hieno, että hän on harkinnut akvaariota pitkään myös. Mun ongelma, en voisi aqua web sivustoa suositella, ikinä aloitevalle akvaario harrastajalle. Kaikki täällä on kovin pro, ja sivut ovat hiljentyneet, tasolle katso kuvia akvaariostani, jossa on vai niitä "täydellisiä, ja "rohkeiden kavereiden kuvia". Kukaan ei kehtaa kysyä, tai näyttää ns. huonompia otoksia saati kysellä mitään....
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: hölmöö

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Haulla löytää vastauksen moneen kysymykseen jo, joten se ehkä hillitsee uusien kysymysten määrää. Kaikkea ei varmasti ole vielä kysytty ja täälläkään pohdittu, mutta monta perusaihetta toki.

Kuvalinkit vanhenevat tosiaan äkkiä, riippuen toki siitäkin, mihin kuvia on ladattu. Esimerkiksi aikaa säilyttää kuvia muistaakseni 3 kk viimeisestä katselusta, jonka jälkeen kuva siis häviää.

Minkään rimakauhun ei pitäisi estää ketään laittamasta vaikka omia kuviaan näytille. En ainakaan ole itse törmännyt sivuilla arvosteluun, jossa huonolaatuisia kuvia tai vaatimattomampia kuvauskohteita olisi mollattu. Ja tottahan toki harrastajat haluavat tuoda näytille hienot projektinsa, eikä siinä pitäisi olla mitään pahaa. Ei toisen hieno akvaario ole muilta pois! Kukin taitojensa mukaan.
Quu007
Member
Member
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

Olen täsmälleen samaa mieltä..kukin taitojensa ja kykyjensä ja varojensa mukaan...
Itse teen asioita hitaasti kiiruhtaen ja annan ajatusten kypysä ennenkun teen mitään harkitsematonta...nytkin tuossa tuo 600:nen on sisustukseltaan ja kasvistoltaan vaiheessa mutta en silti häpeä sitä ollenkaan... :mrgreen:
Itse asiassa on olen todella ylpeä kalojen uudesta lukaalista entisen noin 200 litran maljakon jälkeen...

Iso projekti vaatii aikaa ja harkintaa mitä laitan ja minne...

Ja muiden akvaarioista on kiva ottaa mallia vaikka ei ikinä saavuttaisikaan samanlaista lopputulosta mutta pitääkö sen sitten olla...kyllähän sen näkee jos kalat viihtyvät ja levä ei kuki ja vesiarvot on kohdallaan...mulle ainakin riittää jo se että näen niiden nauttivan elostaan ja olostaan.. :)
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
Quu007
Member
Member
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... start=1140

Löysin toivon mukaan lohduttavan viestiketjun jossa on kuvia myös kasvien/levän valtaamista akvaarioista...helpottaako tuon lukeminen yhtään oloa... :|
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Se on kyllä totta, että täällä on keskustelu hiljentynyt muutaman vuoden takaiseen verrattuna. Täällä on sitä tietoa jo niin valtavasti, että harvoin tulee mitään oikein uutta aihetta, joka kirvoittaisi todella vilkasta keskustelua. Sehän tavallaan osaltaan "vähentää keskustelua", että monet pidemmän aikaa harrastaneet ovat "erikoistuneet" johonkin osa-alueeseen akvatouhuissa ja kommentoivat vain niitä alueita. Toisaalta hiljaisuus on myös merkki siitä , että ei ole menossa mitään kamalaa riitelyketjua, johon tulisi kerran minuutissa uusi purkaus... :roll: [;)]

Toisaalta kyllä akvaarioharrastus on ehkä taas hienoisessa nousussa, ja mielestäni tänne aika lailla tasaiseen tahtiin tulee uusia aloittavia harrastajia. :) Ja nyt tänä vuonna, ehkä erityisesti nyt kesällä, on tänne tullut takaisin akvaarioharrastuksen uudellenkäynnistäjiä, niitä, jotka ovat olleet hyvinkin aktiivisia kirjoittajia joskus AW:n alkuaikoina. Facebookin akvaarioryhmät kyllä vievät täältä pois kysymyksiä ja kommentteja, mutta mielestäni tällä AW:llla on edelleen paikkainsa "pitempien tarinoiden foorumina", kun fb mielestäni ei ole kuitenkaan kovin kätevä alusta suurempaan tiedonkäsittelyyn. :)

Näkemyksemme ovat erilaisia, :) mutta minä suosittelen tätä aw:ta akvaariosta haaveilevalle, tosin listaan kyllä muutaman kirjankin joihin on hyvä tutustua. Kun on tämä kuitenkin äärimmäisen hyvä tietopaketti käytännön akvaariohoidosta, täältä saa sellaista tietoa ja käytännön vinkkejä, joista ei kirjoissa puhuta. :) Ja siksikin suositän tätä haaveilijoille, että tähän foorumiin on parempi tutustua ennenkuin 100 litran akvaariossa on ne kuuluisat millis, mollis, taisto, neontetra, platy ja se monni, joka myytiin nimellä jättispinaakkeri-imusuu. [;)]

Tavallaan olen myös kanssasi samaa mieltä, tämä voi olla hyvinkin epäystävällinen foorumi, jos tänne eksyy niin, että ei ole selvittänyt nykypäiväisiä kalanhoidon periaatteita ja rekisteröityy kysymään jotain "perusasiaa" ja omistaa ns. kalasopan, niin silloin voi tulla pahastikin kuraa niskaan. :( Se mielestäni on tämän foorumin historiasta tuleva rasite, että suorastaan törkeästi vastaaminen on ollut sallittua kunhan vaan on ollut pisteet ja pilkut oikeillä paikoilla... :roll: [;)] (Pahoin pelkään, että minunkaan ulosantini ei ole aina ollut tarpeeksi neutraalia ja ystävällistä vaikka parhaani olen yrittänyt.)

Kyllä tuonne kuvaketjuun kannattaa osallistua, vaikka akvaario olisi minkä näköinen. :) Kun eihän kaikilla kaloilla voi edes ajatella pitävänsä mitään mitään Amano-henkistä kokonaisuutta, mylläävä kalat jne... Sehän on nähdäkseni tärkeintä, että akvaario on sisustettu kalojen vaatimuksista lähtien, huomioidaan uimatilan tarve, piilojen tarve... Ja löytyyhän täältä noita "leväkuvaketjujakin" [;)] , joissa selvitellään leväongelmia ja etsitään niistä ulospääsyä.

Jos jossain ketjussa on vain ikivanhoja kuvia/toimimattomia linkkejä, niin kannaatta pompauttaa ketju esiin lisäkuvapyynnöllä ja mahdollisilla omilla kuvilla. :) Kun sekin vaikuttaa kuvien löytymiseen, että mitkä kalat ovat milloinkin "muodissa". Kun jos joku aktiivisesti laittaa jokin lajisista kaloista kuvia jakoon, niin kyllä siihen sitten muidenkin kuvia pikkuhiljaá tulee. :) Tuolla saattaa olla millikuvia myös http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=7&t=141133

Mitä tuohon harrastuksen ylläpitoon tuleen, suosittelen lukemista. :) Aina löytyy jotain uutta luettavaa, jos ei suomeksi niin ainakin muilla kielillä. Olen tässä nimittäin itsekin harkinnut, että jossain vaiheessa voisi tilata jonkin ulkomaisen akvaariolehden, kenties jopa DATZ:in saisi samalla verrytellä ruostunutta saksantaitoaan... Sinänäsä minä olen tässä jäävi antamaan vinkkejä, kun harrastusvuosia ei ole takana kuin muutama, mutta myös kalojen viljely voisi tuoda lisää innostusta harrastamiseen. Varsinkin jos valitsee sellaisen, jota on vaikeampi saada kutemaan tai jonka poikasten hoito tiedetään haastavaksi. Jos oikein "opiskella" haluaa, niin itse kalan ymmäräminen ns. solutasolta lähtien on mielenkiintoista/haastavaa, ainakin siis minusta. :)

Hops -tulipas pitkä vuodatus, aiheesta tai sen vierestä... Tälläiset ajatuksen kolmisen vuotta harrastaneelta "wanna-be-pro-harrastajalta... [;)]
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Niitä vanhoja keskusteluja kyllä kannattaa lukea, siellä on joukossa varsinaisia helmiä kun kaikki puhuvat ihan eri asioista samassa keskustelussa eikä kenellekään tule edes mieleen ottaa pientä kuittailua tosissaan. :D

Jos joku lukee digicamera.nettiä, niin sieltä voisi ottaa mallia siihen miten keskustelu saadaan erilaisilla "teemoilla" ja muilla aktiivisilla ylläpitotoimilla pidettyä laadukkaana.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Tuohon tiedonhakuun, siihen tulee olemaan apua rakenteilla olevan "AkvaarioWikipedian" avulla. Tällöin voi linkata suoraan sieltä, niin ei tule vanhoja linkkejä. [;)]

Julkaisusta, ei mitään hajua. Tänä vuonna - vuoden päästä?

Saati sitten siitä, mitä tahtia ihmiset kirjoittavat sinne artikkeleja. Eli wikin "täydelliseen" käyttöön saattaa mennä julkaisusta vuosi, viisi, tai kaksikymmentä! Sekään ei ole varmaa, julkaistaanko sivusto, mutta kovasti sivuston luoja on panostanut siihen. [;)]

Siihen asti pitää yrittää kestää vanhoja linkkejä ja "check last post"-edittejä. :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”