Pohjakala-allas suunittelua

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
waldo
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Pohjakala-allas suunittelua

Viesti Kirjoittaja waldo »

Eli muutama päivä sitten minulle saapui uusi pitkä 317l akvaario. Pohjapinta-alaa on paljon perus 300l verrattuna sillä pituutta tällä akvaariolla on 176 cm ja leveyttä 42cm ja korkeutta 43cm. Sisustukseksi tulee biltemasta puhallushiekkaa varmaankin 0.2-1mm ja sisustuksena tulee olemaan paljon juurakoita ja rannalta löytyneitä puunrunkoja, kutuputkia, liuskekiviä ja muita kiviä. Kasveiksi muutama vesimiekka, jättiläisvalisnieraa toisesta akvaariosta ja pinnalle pistiaa jos nyt jonkin kohdan pinnasta saan vähän tyynemmäksi. Taustana on juwelin taustamoduleita 2 kivimodulia ja yksi juurakko. Lämpötila tulee olemaan varmaankin 27°C. Virtauksen olen ajatellut toteuttaa koralia nano 900l/h kiertovesipumpulla, mutta lukumäärä on vielä mietinnässä. Tietysti on ulkosuodatin toiminnassa ja toinenkin tulee kunhan saan sen kuntoon. Sisäsuodattimena toimii eheim biopower, mutta se varmaan vaihtuu powerlineen jossain vaiheessa

Kaloja tulee tällähetkellä vanhasta akvaariosta ainakin helmipallopleko, muutama otto, 3 "punanoitamonnia" ja jos saan osan pinnasta tyynemmäksi niin myös parvi roiskuttajatetroja ja mahdollisesti perhoskirjoahven uros. Ahven on viellä hakusessa, tällä hetkellä olen tykästynyt tonkijoihin, keskustelin jo akvaariokaupassa että timanttitonkija voisi mennä, mutta kun käsittääkseni se viihtyy aika tyynessä vedessä korjatkaaa toki jos olen väärässä :). Myös voi olla että jonkin tetraparven hankin mahdollisesti. Erityisesti on silmiini iskeneet L-200 ja L-029 ja muut pilkulliset plekot, joten mitä lajeja suosittelisitte minnulle. Menisikö muutama laji useampana yksilönä, ainakin helmipalloja meinaan hankkia muutaman lisää. Lisäski olen tykästynyt nokka- ja sampimonneihin ja niitä ajattelin jotakin lajia hankkia muutaman kuten purjesampimonnin.

Joten mielipiteitä ja ideoita varsinkin noiden plekojen kohdalla jos saisin niin olisin hyvin iloinen. :D
waldo
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Pohjakala-allas suunittelua

Viesti Kirjoittaja waldo »

Nyt alkaa sisustus olla tällä hetkellä omaa silmääni mielyttävä, vaikka toisessa kuvassa se on hiukan erilainen, sillä otin sen vedenvaihdon jälkeen. Kalatkin ovat olleet sielä jo jonkun viikon, vanhasta akvaariosta otin suodattimen ja pohjahiekkaa sekä kaikki liuskekivet, kannot ja kasvit. Biodigestiä on mennyt useampi ampulli varmuudeksi, mutta nitriittiä ei ole ilmaantunut ja nitraattia on alkanu tulla joten uskalsin ostaa ensimmäiset uudet kalat nuo kaksi neitotonkijaa, näitä saatan hankkia muutaman lisää katsoo nyt :D. Seuraavaksi hankin ehkäpä juovanokkamonneja parin tai sitten punsuutetra parven. Tässä vielä muutama iphonelaatuinen kuva.
Toinen tänään tulleista neitotonkijoista
Toinen tänään tulleista neitotonkijoista
IMG_3914.jpg (108.72 KiB) Katsottu 604 kertaa
Helmipallopleko liuskekivien seassa
Helmipallopleko liuskekivien seassa
IMG_3909.jpg (105.37 KiB) Katsottu 604 kertaa
veden vaihdon jälkeen otettu kuva
veden vaihdon jälkeen otettu kuva
IMG_3919.JPG (86.25 KiB) Katsottu 604 kertaa
Akvaario kokonaan, ennen vedenvaihtoa
Akvaario kokonaan, ennen vedenvaihtoa
IMG_3889.JPG (98.12 KiB) Katsottu 604 kertaa