Montako kertaa olette muuttaneet akvaarion kanssa?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nica
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Montako kertaa olette muuttaneet akvaarion kanssa?

Viesti Kirjoittaja Nica »

Tänään minulla on ilmeisesti tyhmien kysymysten päivä, mutta tulipa mielen tällainenkin: Montako kertaa olette muuttaneet akvaarion kanssa? Se kun ei tahdo olla mitään ihan helppoa puuhaa, ainakaan omasta mielestäni.

Itse olen muuttanut akvaarion kanssa vasta kolme kertaa, tosin siinäkin oli ihan tarpeeksi hommaa. Kaikkein hermojaraastavinta oli kun muutin saman vuoden aikana kaksi kertaa, yhdeksän kuukauden välein. Siinä oli akva juuri päässyt hyvin toipumaan edellisen muuton jäljiltä kun sitä taas ruvettiin mylläämään.

Muuten, miten te joilla on useampi akvaario hoidatte muuttorumbanne? 8O
Nica

Pallokaloihin täysin hurahtanut.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Yhden pienen altaan kanssa olin muuttanut vaan neljä kertaa. Sitten neljännellä kerralla tuli mukaan toinen pieni allas. Nyt varsinainen iso muutto tapahtui kolmen altaan kanssa (300, 480 ja 85 litraiset).
Tämä tapahtui niin että rain- ja minä haavimme kalat ja tyhjensimme altaat ja miespuoliset muuttajat raahasivat altaat sitten osoitteesta a osoitteeseen b :mrgreen:
Sitten perustus pikaiseen. Kaksi suodatinta hajosi - toinen kunnolla ja toinen lakkasi pyörittämästä.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Vuonna 2003 muutin kaksi kertaa, ensimmäisellä kerralla oli mukana 100-litrainen, 60-litrainen ja 40-litrainen, toisella kertaa 80-litrainen, 60-litrainen, 40-litrainen, 160-litrainenx2 ja 55-litrainen.

Vuonna 2002 muutin kaksi kertaa, joista vain toisella kerralla liikkuivat akvaariotkin. Silloin kulkivat nuo kolme ensin mainittua mukana kolmannesta kerroksesta. Edellisen vuoden lopulla ne muuttivat sinne kolmanteen kerrokseen ilman hissiä kaverinaan 300-litrainen akvaario.

Muuttomatkat ovat yleensä olleet satoja kilometrejä =)

Kyllä siihen rutiini tulee, mutta jestas kun menee aina hermot akvaarioihin muuton aikana ja jälkeen. Ne kun pitäisi muka perustaa aina uudestaan. Kaloista pidän silloin hyvää huolta, mutta yleensä herkimmät kasvit kuolevat muuttorumbani aikana. En vain yksinkertaisesti jaksa niitä parissa sangossa olevaa muutamaa kymmentä kasvilajia istutella heti kun on kaikki tavarat raahattu.

Nyt en aio muuttaa hetkeen.

Haa!
Muutin viime vuonna kolme kertaa akvaarioita, lasketaanhan tuo muuttoapukin :mrgreen:
HelaKammo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja HelaKammo »

Kyllä ollaan! Nyt tässä viime vuonna kahdesti, toukokuussa ja lokakuussa. Ensimmäisellä muutolla(112 ja 240 litraa) ei onneksi ollut kiire, joten asiat hoituvat kuukausen sisällä ihan nätisti, eli paha ruuhkaa ei syntynyt.

Nyt toisella kertaa oli edellisessä muutossa allaskoko suurentunut toisen altaan osalta ja kumpikin allas oli jotakuinkin samassa kokoluokassa. Altaiden alla toimivat lastulevyhyllyköt, joista toinen oli purettava toinen ei. Ja kiirettä piisasi muutenkin valtavan tavarakasan kanssa. Ensimmäinen akvaarioista saatiin tungettua kahden pakettiauton ja peräkärrien mukana samaan lastiin ja toinen perässä viikolla farmariin ängettynä hyllyineen.

Itse akvaarioiden muutto meni aika rutiinilla toisella kertaa, kaavalla, joka on Jukka Järven sivuilla. Yhtään kalamenetystä ei ole tullut, eli onnea on ollut matkassa. Jälikimmäisessä muutossa tosin katosi piikkisilmä jo tyhjennysvaiheessa ja mistään ei kaveria löydetty. No perille saavuttuamme se luikero löytyi muovikassista täysin kunnossa. Pussissa oli ollut isohko juurakko, vettäkin oli varmaan lusikallinen 8O . Pussi oli vielä ollut varsin kylmässä kuljetuksessa. Tämä kyseinen kaltoin kohdeltu yksilö sitten oli ensimmäinen joka uuteen altaaseen päätyi, koska piti se nyt saada veteen. No loppu hyvin kaikki hyvin.

Hikistä ja kuntoa kohottavaa touhua noi ylipäätään. Ja pakkaaminen ja purkaminen on tylsää hommaa...
subavdi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja subavdi »

Tiuhimpien muuttojen aikaan sain vietyä altaani kaverille, jolloin akvaario (silloin yksi) muuti vain pari kertaa, kun minä muutin neljä kertaa. :) Allas ja asukkaat selvisivät noin vuoden evakosta ihan hyvin. Olipa samalla hyvä syy käydä kylässä. :P

Kaikkiaan altaita minulla on ollut mukana ainakin viidessä osoitteessa. Itse olen muutanut elämäni aikana tilastollisesti laskien vähintään joka toinen vuosi. Minulla ei ole ollut altaassa mitään niin herkkää, että olisi kuollut muuttoon, sillä esim. kasvit ovat voineet olla päivän vadissa vedessä ennen altaaseen paluuta.

Allas on saanut oman muuttopäivän, ettei minun ja auttajien hihat ole palaneet aikaa vievässä lutrauksessa. Akvaarion kanssa on ollut yksi auttaja, jonka osana on ollut osallistua altaan siirtoihin autoon ja seuraavaan asuntoon. Muiden tavaroiden kanssa eri päivänä on ollut niin monta avustajaa kuin on paikalle kyennyt. <-- Onneksi aina on ollut mahdollista pitää kämppiä minimissään viikko samaan aikaan. (Tai sitten allas oli kaverin talossa). :) Odotan siis kauhulla, jos joskus tuollaiseen ei olisi aikaa.
-Noniin. Nyt sinä sitten juutuit kunnolla kiinni, sanoi Pikku Myy - Olet liian paksu.
-EI. Puut kasvavat liian lähekkäin, vastasi Muumi.
-Hengitä ulos! Jatkoi Pikku Myy.
CrystalCat
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja CrystalCat »

Heh - akvaario tuo uskollinen seuraaja kämpästä toiseen! 5 kertaa olen muuttanut tuon 112 litraseni kanssa. Onneksi ei ole sen isompi. Kunhan muistaa, että vanhassa kämpässä akvaario viimeisenä ja uudessa ensimmäisenä. Saattaapa sillä verukkeella säästyä muutaman laatikon kantamiseltakin... [;)]

Muutot tapahtuivat siinä 80-luvun uskomuksen aikaan, että akvaario on kuitenkin pestävä perusteellisesti kerran vuodessa ja muutin silloin n. 1- 1/2 1 vuoden välein... kalat menestyivät niinkuin sillä hoidolla yleensäkin, mutta eihän sitä voinut tietää. Yksi piikkisilmä on kuitenkin vielä hengissä, vaikka muutaman tuollaisen muuton on kokenutkin! 12 vuotta se on minulla ollut, ja "täysikasvuisen" kokoisena minulle tullut, kuinka vanha liekään?! Kovia kokenut ainakin 8O !
nekkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nekkis »

Eri asuntoon on muutettu kaksi kertaa yhden altaan kanssa, ja sitten tuo toinen allas on kodin sisäisesti vaihtanut paikkaansa kolmesti. Eli viisi muuttoa yhteensä. Ei siinä silloin paljon hommaa ollut, kun ei myöskään välittänyt mitään koko touhusta. Tai siis lähinnä tiennyt. Eli kaikki vaan otettiin pois ja pestiin ja kalat kuoli jos kuoli jne... Viimeisin muutto tuolta toisesta huoneesta tänne sentään sujui vähän mallikkaammin... :roll:
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

En ole muuttanut kertaakaan akvaarion kanssa. Akvaariot sen sijaan ovat muuttaneet huoneistossa aina silloin tällöin, mutta kertoja en muista.

Käytännössähän on sama, miten pitkä akvaarion muuttomatka on. Homma on kuitenkin lähes sama. Ainoa olennainen ero on että siirtoa kulkuneuvoon ja sieltä pois ei tehdä.Eikä kaloja pakata muovipussiin, vaan saavi, ämpärit tms. riittää.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
haiska
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja haiska »

Viime vuonna muutettiin akvan kanssa 2 kertaa ja vielä aika nopein välein: 04/-03 (muuttomatka 6 km) ja 07/-03 (muuttomatka 160km). Molemmilla kerroilla 1 kalakuolema "saldona".

Muutoin saimme järkättyä asiat hyvin, molemmilla kerroilla akva muutti 2-3pv ennen meitä, joten muun muuton keskellä ei tarvinnut sen kanssa touhuta.

Tänä vuonna on varmasti vielä yksi muutto tiedossa, mutta toivottavasti ei enää koskaan sen jälkeen! Sen verran rasittavaa tuo muuttotouhu on.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Akvaarioiden kanssa on muutaman kerran tullut muutettua, ja isoin allas
mikä on muuttokuormassa ollut, oli 550 litrainen.

Tähän nykyiseen asuntoon muutettaessa kyydissä oli vain 168 litrainen, ja senkin kantoivat muuttomiehet.

Nyt ei tässä vaiheessa uskalla mitään muuttoa edes ajatella noita isoja akvaarioita ajatellen :roll:
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mudskipper
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mudskipper »

Kaverit olivat iloisia kuullessaan, että pääsevät raahaamaan 530 litraista allasta ja siihen sopivaa täyspuusta tehtyä kaapistoa seitsemänteen kerrokseen. Ei oltu nimittäin varmoja että mahtuuko ne hissiin... :mrgreen: Onneksi ne mahtui, ja saattajakin mahtui vatsansa hyvin sisään vetäen mukaan. Sitten jännitettiin jaksaako Turun vanhin hissi nousta ylös (valm.vuosi 1924). Jaksoipa hyvinkin. Kyllä ennen vanhaan osattiin hissejä tehdä. [;)]
Maapallo tuottaa kylliksi tyydyttääkseen jokaisen tarpeet, mutta ei kylliksi tyydyttääkseen jokaisen ahneuden. -Mahatma Gandhi-
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Voi ääh, haluankohan mä ajatella tätä just nyt... :roll:

Viimeisen reilun viikon aikana olemma (useiden ihmisten ystävällisellä avustuksella, kiitos-kiitos [;)]) tyhjentäneet ja roudanneet uuteen kämppään muun elämälle välttämättömän tavaran lisäksi 15 allasta (suurin n. 600l). Niiden lisäksi on kannettu tietysti myös hirvittävä määrä kaloja (useita kymmeniä pusseja) ja rehustoa, joitakin s**tanallisen kokoisia juurakoita ja kiviä sekä jokunen laatikollinen ja jätesäkillinen pienempiä, muutama uusi hiekkasäkki, useita saavillisia ja laatikollisia märkää hiekkaa, muutama iso ulkosuodatin sekä tietysti useita pahvilaatikollisia pikkusälää ja vermeitä. Lisäksi vielä aika monta "rakennussarja-akvaariota", eli neliötolkulla silikoonaamista odottelevia laseja. Hissi onneksi on, ja kaikki altaat vieläpä mahtuivat siihen - 8-kerrokseen piti portaita kantaa ainoastaan 2 alumiiniräkkiä.

Nyt pönttöjä on pystyssä 7 kpl. Ovat kaikki väliaikaisasumuksia, eli joka ainoa niistä kuuluu joko kokonaan poistolistalle tai ainakin siirtyy vielä paikkaan X kämpän sisällä. Isoista "pysyväisaltaista" kun on 2 vielä rakentamatta, ja mainitulta 600-litraiseltakin puuttuu jalusta. Kalat on suht tiiviisti mutta ihan ok, kaikki rehut sensijaan lillii pinnalla. *huakaus*. Mut jos ensteks sais tota muuta kamaa sen verran paikalleen, että vois loikkimatta ja kiipeilemättä siirtyä huoneesta toiseen...

Kati, joka on käynyt reunalla
carrie
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja carrie »

Akvaarioita ei tällä hetkellä löydy kuin yksi 150 litrainen, jonka kanssa viimeksi muutin noin vuosi sitten ja sitä ennen edelleen vuosi taaksepäin. Nyt tämän viikon perjantaina olisi taas muutto edessä. Joka kerta on onneksi ollut mahdollisuus siirtää akvaario eri päivänä kuin muut tavarat, tälläkin kertaa varsinainen muutto on sitten lauantaina. Perjantain saan pyhittää kokonaan altaan muuttamiseen.
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Molempien akvaarioiden kanssa ollaan muutettu kerran, viime kesänä. Helmikuussa muutetaan taas :(
Tuntuu ja näyttää, että akvaariot ovat parhaimmillaan ennen muuttoa. Sinilevästä ei ole enää tietoakaan, kalat kutee (pitkästä aikaa monnisetkin innostuivat hommaan), pikku-Partis Esko kasvaa vauhdilla jne.
No toisaalta päästään taasen isompiin tiloihin ja akvaariot saa kunnolla esille.
~Tinski~
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”