Apua! Mitä teen munille?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
malavi
Starting Member
Starting Member

Apua! Mitä teen munille?

Viesti Kirjoittaja malavi »

Moi!

Saisinko neuvoja täplämonnisten mätimunien hoidossa? Aikaisemmilla kerroilla ne ovat menneet parempiin suihin. Tällä kertaa pelastin ne pakastinrasiaan. Kuulostaa dorkalta, mutta oli ainoa jonka keksin. Täytin sen niin, että kuitenkin vielä kelluu akvaariossa. Ajattelin, että näin pysyy sama vesi & valo yms. Ja meinasin vielä vaihdella vettä aika ajoin. Munat olivat ilmestyneet yön aikana.

Onko jo tähän asti kaikki mennyt pieleen? Mitä nyt? Milloin pitäisi näkyä liikettä? Vai pilaatuneita mätimunia.. Mitä sen jälkeen? Pitäisikö ne siirtää jonnekin? Ja milloin? Mitä jos vauvoja tulee, niin artemiaako evääksi?

Kiitoksia etukäteen,
Marika
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Monnisten kasvatus.

Viesti Kirjoittaja sttl »

Itse viljelen täplämonnisia, joten kokemusta on. Olet tehnyt tähän mennessä ihan hyvin.Onko muuten akvaariossasi muita kaloja? Jos sinulla vain täplämonnisia akvaariossa voit jättää munat sinne , sillä yleensä poikaset kasvavat aikuisiksi akvaariossa, jos siellä riittävästi kiviluolia ja kasvitiheikköjä. Mutta jos akvaariossasi muita kaloja jotka voivat syödä poikasia niin kannattaa kasvattaa ne erillisessä poikasakvaariossa esim. 14 litranen jossa pieni suodatin.( minulla tämmöinen) Suodattimen alaosan tai suodatin osan päällystät vanhalla sukkuhousun palalla niin ettei poikaset imeydy suodattimen sisään. Tosin mitä isompi poikasakvaario sen parempi, itse kasvatan poikaset 14 litrasessa niin isoksi kunnes pärjäävät isossa akvaariossa eli noin sentin pituisiksi. KUn huomaan että monniset munineet esim. laseille akvaariossa niin poimin munat varovasti sormin haaviin (parempi vaihtoehto kuin joku muki,astia) Sillä haavin läpi saavat enemmän raikasta vettä eivätkä homehdu. Haavin jätän reunalle tukevasti niin että munat ja haavin alaosa veden alla.Yleensä munat kuoriutuvat parin päivän kuluessa mutta voi mennä viikkokin.Silloin kuoriutuminen lähellä kun munat kirkkaan ruskeaharmaita, lähes läpikuultavia. Kun huomaat että poikanen ui haavissa niin se pitää siirtää poikasakvaarioon jossa vesiolot samanlaiset kuin akvaariossa. itse laitan akvaarion vettä 2/3 ja 1/3 vesijohtovettä. Poikasia voi ruokkia tavallisella kalan ruulla tai monnitableteilla, mutta ne pitää jauhaa ensin jauhoksi, sitä myöten kun poikaset kasvavat jauhetaan aina vain yhä isompaa koko ja lopulta voivat syödä tavallisen kokoista hiutaleruokaa ja surviaisia. Monnisen poikaset pystyvät jo aika pieninä syömään pohjatabletteja . Itse en ole koskaan ruokkinut artemialla niitä.Eiköhän tässä ollut jo kaikki tarvitsemasi tieto..Onnea yritykselle! :D
malavi
Starting Member
Starting Member

Kiitos neuvoista!
Akvaario on 240-litrainen ja siellä on jos vaikka mitä kavereita mutustelemassa munia.
Mulla on tossa sellainen 10-15 litrainen muovinen purkki, johon voisin jostain hommata suodattimen. Ja tietysti myös ne sukkahousut!
Mutta siihen saakka ne varmaan pärjäilevät tossa rasiassa. Olen tänään vaihtanut siihen vettä kolmesti, onko ok?

Kiitti!
Marika
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

vedenvaihto

Viesti Kirjoittaja sttl »

Itse vaihtaisin vain korkeintaan kaksi kertaa päivässä vettä rasiasta, liikaa vedenvaihto ei ole hyväksi. Kyllä happea riittää kahestakin vaihdosta, muista vaihtaa vain vähän vettä ei koko rasian verran..Muuten hyvin. :)
malavi
Starting Member
Starting Member

OK!
pyrtsi
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja pyrtsi »

Kannattaa muistaa ilmastus poikasten kanssa, ja sehän kierrättää vettäkin...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”