Mikä pleko voisi olla kyseessä?
Valvoja: Moderaattorit
Mikä pleko voisi olla kyseessä?
Minulle tuli 80 litraisen akvaarion sisältö jossa oli kolme kalaa, naamiomonninen, täplämonninen ja partamonni. Kalat on varmaan n. 10 vuotiaita. Paitsi, että se partamonniksi väitetty ei kyllä sitä ole mitenkään päin. Tämä pleko oli pieni, max 10cm, mutta onko se kääpiöitynyt vai ei niin sitäkään en tiedä. Ulkonäöltään pohjaväri on ruskea ja koko kala näyttää siltä, että siihen olisi piiretty tiiviisti oikein ohutkärkisellä kynällä vaaleita viivoja. Kuvaa siis ei ole kun en sitä älynnyt ottaa silloin kun se tuli. Eikä sitä ole tuolta 720 litraiseen laittamisen jälkeen enää sitten näkynytkään. Olen yrittänyt kahlata läpi monnien kuvia, mutta en löydä vastaavaa. Lähinnä mietityttää tuo koko kun on niin pieni, mutta kuitenkin tosi leveä rakenne. Lähteekö kääpiöityneet plekot vielä kasvamaan? Ainakaan kääpiöitynyt leväbarbi on pysynyt kääpiökokoisena joka minulle tuli viime kesänä. Lajiehdotuksia otetaan vastaan.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Mikä pleko voisi olla kyseessä?
http://luontokuvat.eu/kuvat/displayimag ... play_mediaTörökala kirjoitti:Minulle tuli 80 litraisen akvaarion sisältö jossa oli kolme kalaa, naamiomonninen, täplämonninen ja partamonni. Kalat on varmaan n. 10 vuotiaita. Paitsi, että se partamonniksi väitetty ei kyllä sitä ole mitenkään päin. Tämä pleko oli pieni, max 10cm, mutta onko se kääpiöitynyt vai ei niin sitäkään en tiedä. Ulkonäöltään pohjaväri on ruskea ja koko kala näyttää siltä, että siihen olisi piiretty tiiviisti oikein ohutkärkisellä kynällä vaaleita viivoja. Kuvaa siis ei ole kun en sitä älynnyt ottaa silloin kun se tuli. Eikä sitä ole tuolta 720 litraiseen laittamisen jälkeen enää sitten näkynytkään. Olen yrittänyt kahlata läpi monnien kuvia, mutta en löydä vastaavaa. Lähinnä mietityttää tuo koko kun on niin pieni, mutta kuitenkin tosi leveä rakenne. Lähteekö kääpiöityneet plekot vielä kasvamaan? Ainakaan kääpiöitynyt leväbarbi on pysynyt kääpiökokoisena joka minulle tuli viime kesänä. Lajiehdotuksia otetaan vastaan.
Onko yhtään tuota näköä? Nimittäin stressivärissä ukkopartis on täynnä vaaleita viiruja...partis on melko laikukas, kun on stressissä. Toiset voivat ruokapaikalla jo nahistella hiven ja sitten pistää stressivärit. Ukkopartis voi olla valkoviiruinen tällöin ja aivan eri värinen kuin normaalikuosi.
Partiksilla kyllä yleensä jonkunlaiset "partahapsut", jopa naaraillakin ihan pienet. Tosin kun kokoa tulee, sitten erottuu hyvin.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Ei ole partamonni. Minulla on on ollut ja on edelleen erilaisia partamonneja.Tämä on ruumiinrakenteeltaan ja ulkonäöltään erilainen kuin partamonni. Viivat ovat täysin selkeitä. Aivan kuin terväkärkisellä kynällä piirrettyjä. Ei kai tässä auta kuin yrittää ottaa joskus tuosta kuva kun suostuu tulemaan esille. Olen vain kelannut satoja kuvia monneista ja en löydä vastinetta. Ties missä vesiolosuhteissa tämänkin pitäisi edes olla. No, toinen vaihtoehto sille oli nuijanukutus joten selvitetään nyt ensin mikä se on.
-
- Elite Member
- Viesti:
http://www.planetcatfish.com/catelog/nu ... &thumbs=16Törökala kirjoitti:Ei ole partamonni. Minulla on on ollut ja on edelleen erilaisia partamonneja.Tämä on ruumiinrakenteeltaan ja ulkonäöltään erilainen kuin partamonni. Viivat ovat täysin selkeitä. Aivan kuin terväkärkisellä kynällä piirrettyjä. Ei kai tässä auta kuin yrittää ottaa joskus tuosta kuva kun suostuu tulemaan esille. Olen vain kelannut satoja kuvia monneista ja en löydä vastinetta. Ties missä vesiolosuhteissa tämänkin pitäisi edes olla. No, toinen vaihtoehto sille oli nuijanukutus joten selvitetään nyt ensin mikä se on.
Kannattaa tuolta ensin hieman haarukoida. Ja oma kuva paras.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Plantcatfish on tutkittu ja akvaariokeskuksen sivut ja ties mikä kuvahaku. Mä luulen, että se on elänyt semmoissa oloissa ettei edes muistuta sitä mikä sen pitäisi olla ja siksi en tunnista sitä. En millään viitsisi purkaa tuota mangrovejuurakkoa minkä sisällä se luultavasti pitää majaansa muiden kanssa. Noh, olisin voinut olla etukäteen fiksu ja ottaa se kuvan. Ehkä se joku päivä suvaitsee tulla esiin. Nyt olen nähnyt vain pyrstön viuhdahduksen joten hengissä se kuitenkin on.
-
- Elite Member
- Viesti:
Juu, ei kannata stressata mököttäjää. Jospa kesäkurpitsa houkuttelisi ainakin yöllä järsimään. Harmi, jos huonosti pidetty. Kaipa niitä hybridejäkin on, mutta luulisi olevan jokin ihan yleinen pleko, jos ei mikään friikki ole kasvattanut, kun pidettykin miten sattuu...Törökala kirjoitti:Plantcatfish on tutkittu ja akvaariokeskuksen sivut ja ties mikä kuvahaku. Mä luulen, että se on elänyt semmoissa oloissa ettei edes muistuta sitä mikä sen pitäisi olla ja siksi en tunnista sitä. En millään viitsisi purkaa tuota mangrovejuurakkoa minkä sisällä se luultavasti pitää majaansa muiden kanssa. Noh, olisin voinut olla etukäteen fiksu ja ottaa se kuvan. Ehkä se joku päivä suvaitsee tulla esiin. Nyt olen nähnyt vain pyrstön viuhdahduksen joten hengissä se kuitenkin on.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Millaisia ne "kynällä piirretyt viivat" on? Siis raitoja, jonkinlaisia mutkaviivoja, sokkeloa, pilkutusta, epämääräistä ruudukkoa/verkkokuviota?
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
Useimmat plekot kun tykkäis siitä lämpimästä vedestä ja runsaasta virtauksesta. Jos altaassa ei ole vähintään noita vaatimuksia, niin haavisin pois. Lisäksi plekon lajista riippuen se tarvitsee joko kasvi- tai liharuokaa tai molempia, joten varmista että mysteeripleko saa mitä tarvitsee. Parasta olisi kuitenkin tunnistaa mikä kaveri siellä on, jotta sitä voitaisi hoitaa oikein.
Pitkittäisiä viivoja päästä pyrstöön. Näin nyt ainakin muistan asian olevan, mutta viikkoon en ole kaveria juurikaan nähnyt, kuvia on ihan toivotonta ottaa. Asui purkissa jossa oli pieni sisäsuodatin, sorapohja, ei kasveja ollenkaan, ei lämmintintä eikä valaisintakaan monia vuosia. Siihen nähden veikkaan, että olotilat parani, mutta onhan siinä riskinsä että tuli liian suurin muutos kerralla.
Meillä on vesi 26 asteista ja virtauksesta huolehtii kaksi ulkosuodatinta sekä kaksi sisäsuodatinta ja jo ihan leväbarbien vuoksi on hyvä virtaus. Ruokin kaloja kurkulla, kesäkurpitsalla, räkmiksillä, pakasteötököillä, erilaisilla pohjaruuilla varsin monipuolisesti joten ihme on jos ei siitä valikoimasta sopivaa löydy. Akvaariossa on erilaisia monneille sopivia piilopaikkoja riittämiin. Haluaisin vain tietää mikä tuo pleko on juurikin siksi, että voiko se jäädä vai pitääkö sen vielä muuttaa asuntoon X. Etsisin kyllä kaverin lajin itse jos jostain löytäsin samanlaisen, edes jotain saman näköistä vaan enpä ole löytänyt.
Meillä on vesi 26 asteista ja virtauksesta huolehtii kaksi ulkosuodatinta sekä kaksi sisäsuodatinta ja jo ihan leväbarbien vuoksi on hyvä virtaus. Ruokin kaloja kurkulla, kesäkurpitsalla, räkmiksillä, pakasteötököillä, erilaisilla pohjaruuilla varsin monipuolisesti joten ihme on jos ei siitä valikoimasta sopivaa löydy. Akvaariossa on erilaisia monneille sopivia piilopaikkoja riittämiin. Haluaisin vain tietää mikä tuo pleko on juurikin siksi, että voiko se jäädä vai pitääkö sen vielä muuttaa asuntoon X. Etsisin kyllä kaverin lajin itse jos jostain löytäsin samanlaisen, edes jotain saman näköistä vaan enpä ole löytänyt.
Ei ole tuon näköinen. Alan jo itsekin epäilemään, että mihin suuntaan ne raidat menikään niin parempi, että sitten joskus nappaan kuvan kun saan sen tähtäimeen.

Tässä tämä monni nyt viimein on. Tuli ensimmäistä kertaa linsssin eteen. Täytyy ilmeisesti parannella tuota omaa muistia kun ei nyt ihan ole kuvaukseni mukainen, mutta enpä siltikään tiedä lajia.

-
- Elite Member
- Viesti:
Jo on söötti ja nättiTörökala kirjoitti:
Tässä tämä monni nyt viimein on. Tuli ensimmäistä kertaa linsssin eteen. Täytyy ilmeisesti parannella tuota omaa muistia kun ei nyt ihan ole kuvaukseni mukainen, mutta enpä siltikään tiedä lajia.Nyt saa kertoa mikä kaveri on kyseessä.

http://www.planetcatfish.com/forum/viewforum.php?f=13
-
- Katalysaattori
Veikkaisin joko L-411 (Hypancistrus sp. "Monte Dourado") tai L-260 (Hypancistrus sp. hieroglyfipleko), paino tuolla ensimmäisellä. L-411: http://www.planetcatfish.com/catelog/sp ... ies_id=226 ; L-260: http://www.planetcatfish.com/catelog/sp ... ies_id=229
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
L260 tai L411, veikkaan L260
Edit: hidas
Edit: hidas
Kiitos.
Näyttää sopivan ruokinnan ja lämpötilan puolesta akvaariooni asumaan. Sillä on selkäevä repeytynyt joten lienee jotain erimielisyyksiä partiksien kanssa, mutta eiköhän ne tuonne nyt mahdu olemaan.

-
- Katalysaattori
Eiköhän ne sinne 720-litraiseen mahdu melko hyvin.
Nimimerkillä aika paljon enemmän plekoa 317-litraisessa.
JEK: touché! Oltiin miltei samaan aikaan lähetä -napilla.

JEK: touché! Oltiin miltei samaan aikaan lähetä -napilla.

325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066