Kauanko ulkosuodatin voi olla pois päältä ongelmitta ?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kalaa kalaa
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Kauanko ulkosuodatin voi olla pois päältä ongelmitta ?

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Asiantuntijat auttakaas..

Sain kumppanilta soiton töihin, että ulkosuodattimeen on tullut ilmalukko joten se on jouduttu sammuttamaan.

Päälle voin sen kytkeä vasta kuuden tunnin kuluttua ( eli kun pääsen töistä ).
Sillä aikaa suodatusta hoitaa vain sisäsuodatin.

Mietin vain, kuolevatko ulkosuodattimen bakteerit tänä aikana ja voinko vain käynnistää sen suoraan, vai täytyykö pestä ?

Jos bakteerit ehtivät kuolla, saastuttavatko kuolleet bakteerit veden jos vain käynnistän suodattimen ?

Vai voivatko bakteerit säilyä, kun suodattimessa kuitenkin on sisällä vettä vaikka se ei olekkaan kuuteen tuntiin toiminnassa.
Mielellään en pesisi jollei pakko, ettei biologinen tasapaino altaassa järky.
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
AquaPro
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Kauanko ulkosuodatin voi olla pois päältä ongelmitta ?

Viesti Kirjoittaja AquaPro »

Kyllä meillä oli kerran vähintään tuon aikaa suodatin pois päältä eikä ongelmia ilmeentynyt. En ole varma pesinkö edes suodatinmateriaaleja ennen käynnistämistä, mutta mielestäni en kyllä pessyt. En voi kyllä luvata etteikö teille ilmenisi ongelmia. :P
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Sinuna huuhtelisin matskut suodattimen sisältä, ei nyt tarvitse hinkkaamalla pestä mutta kuitenkin. Vastaisuuden varalle opeta sille kumppanillesi oleellisimmat toimenpiteet. :roll:
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Omega369
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Omega369 »

Itse heiluttaisin suodatinta kunnolla (että lika irtoaa) ja valuttaisin ensimmäiset 20-30 litraa vettä isoon saaviin. Tuossa luulisi enimpien kuolleiden tuotteiden poistuvan suodattimesta saaviin, jolloin ulostuloletkun voi laittaa takaisin akvaan ja antaa mennä. Tietenkin puolikolle kannattaa opettaa miten se ulostuloletku laitetaan ämpäriin ihan noin muutenkin, niin ei tarvisi sitä suodatinta ihan pikkujuttujen takia sammuttaa.

Se että suodatin on täynnä vettä on pahempi tilanne kuin se että olisi tyhjä. Tyhjänä massat olisivat kosteita ja ilman ympäröimiä, jolloin bakteereille on happea. Seisova vesi menettää happensa nopeasti bakteeritoiminnan lähettyvillä ja kohta bakut ovat ilman happea.
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
ramdac
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Mä laittasisin suodattimen päälle ja alkasin kattoon televisiota.
Raasu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Mulla oli melkeen viikon suodatin irti seinästä (oli unohtunut siivotessa laittaa takasin) ja kyllä mä vaan sen hurautin yhtään miettimättä päälle. Ei siitä mitään ongelmaa ainakaan mulla tullut :D
470 litranen kalasoppa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”