Ulko-vai sisäsuodatin?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
T84364ta
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Ulko-vai sisäsuodatin?

Viesti Kirjoittaja T84364ta »

Tervehdys.
Olen aivan vasta-alkaja akvaarioharrastukseni kanssa. Ongelmia on tullut eteen vaikka minkälaisia. Ostin sellaisen valmispaketin 100l akvaario johon kuului suodatin Elite jet-flo. Ihan hyvin se kai toimii, mutta on kovin äänekäs.. Olen nyt muuttamassa ja uudessa asunnossa joudun nukkumaan akvaarion lähellä. Aikeenani on siis vaihtaa suodatin johonkin hiljaisempaan malliin. Huolenani on myös ollut kalojen kuolema. Pikkuhiljaa niitä on vähentynyt ja nyt jäljellä on vain partamonneja 2 aikuista ja 4 nuorta sekä 1 tiikerinuoliainen. Alkuun tein sen virheen, että ruokin liikaa.. Ostin siis Seran liuskatestejä ja mittailin arvoja. No3 oli aiemmin jotain yli 30, mutta siis nyt se on n 20. N02 on ollut koko ajan 0. PH on vaihdellut 8 ja 6 välillä. Kh on ollut koko ajan n. 3 paikkeilla, mutta gh on vaihdellut keskikovasta kovaan. Nyt olen sen saanut pidettyä suunnilleen siinä alle 10. Lämpötila on 24 astetta.Siivousta olen tehnyt suunnilleen näin; 1 viikkolla 30 prosenttia vedestä ja pohjan imurointi, 2 viikolla ei mitään, 3 viikolla suodattimen osittainen puhdistus ja 30 prosenttinen veden vaihto 4 viikolla ei mitään jne taas alkaen viikosta 1. Akvaario näyttää päällepäin siistiltä, ei kerää levää tms. Pieniä kotiloita on jonkin verran, mutta vedenvaihdon yhteydessä vähenee. Kasveja on runsaasti ja ne voi hyvin.Mikähän siis lienee syynä kuolemiin? Kuolleet kalat ovat olleet keltabareja 6 mustamolleja 6ja miljoonakaloja 6Ja tämä kaikki on siis tapahtunut puolen vuoden aikana.
Sitten kaipaisin hiukan ohjeita uusien kalojen hankintaan, kunhan olen muuton tehnyt. Minkälainen kokoonpano olisi tälle akvaariolle sopiva? Minun taidoilla siis sitkeitä ja helppoja kaloja. Alue jolle olen muuttamassa kuuluu kunnalliseen vesijohtoon ja sen gh on 3-5 ja PH 8-8,5. Ajattelin siis että sellaiset lajit jotka viihtyy keskikovassa vedessä ja PH jotain 7 pintaan? Haluaisin jonkun yksineläjän ja/tai pariskunnan ja muutaman parven noiden nykyisten rinnalle.
Siis kaivataan 1) sopiva suodatin, ulko- vai sisä? 2) hoitoparannusohjeita, että kalaparat säilyisivät elossa ja 3) hyvä kalakombinaatio akvaani.
Kiitos tuhannesti kaikille jotka haluavat auttaa minua.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Ulko-vai sisäsuodatin?

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Minä nyt jotain yritän tässä autella. Muutat siis akvaarion. Se on aina hyvin kriittinen vaihe:

http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/muutto.php

Eliten suodattimista en osaa sanoa mitään, mutta jos kerta ääntä pitää, niin laita Eheimin tai Fluvalin sisäsuodatin, niin ääntä ei pitäisi kuulua. Tässä yksi vaihtoehto:

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... P0GDuFWDQY

Lahjoita partamonneja pois ja jätä vain yksi kappale, jotteivät lisääntyisi jatkossa. Tiikerinuoliainen menee vielä pikkuisena, mutta myöhemmin joudut siitä luopumaan. Se on hidaskasvuinen ja kestävä kala, mutta kasvaa liian suureksi akvaarioosi. Kalat eivät ole moksiskaan, vaikka pidät kerran viikossa paastopäivän. Ruoki vain sen verran, että kaikki tulee syötyä muutamassa minuutissa. Nitraattiarvo on saatava hieman alhaisemmaksi, joten vaihda kerran viikossa vettä noin 50%. Letkulla kun vaihdat, ei pitäisi olla vaivalloista. Pohjan imurointia en itse pidä välttämättömänä, jos akvaariossa on kierteisiä. Suodattimen voi puhdistaa, kun virtaus on heikentynyt silminnähtävästi. Uusia kalalajeja en ostaisi ennen kuin muutosta on kulunut noin kuukausi. Tällöin näet mitä on vielä hengissä. Mittaa silloin vesiarvot ja tee päätökset sen mukaan. Vesilaitokselta lähtiessä vesi on aivan toisenlaista Ph:n osalta kuin mitä se on akvaarioon laskettaessa.

Mikä oli syynä kalakuolemiin? Ei harmainta aavistusta, sorry.
touho30
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja touho30 »

Ihan alkuun voisit alkaa katselemaan tiikerinuoliaisellesi uutta kotia, missä sillä olisi tilaa ja lajitovereita: http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=340
Partamonneille sama juttu niin että jättäisit tuonne vain yhden, sillä ei tuonne kohta muita kaloja sitten mahdukkaan kun alkavat puskemaan poikasta.
Hoitorutiineiksi suosittelisin 30-50% vedenvaihtoja kerta viikkoon, pohjanpuhdistus, kasvien karsinta, suodattimen pesut sitten eri kerroilla niin kuin oletkin tehnyt, bakujen säilyttämiseksi.
Opiskele kalojen vesivaatimuksista yms. ennen kuin hankit lisää kaloja. Nuo Faunattaren sivut on hyvät ja täältä löytyy myös mielenkiintoisia topiceja.
Omega369
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Omega369 »

Satalitrainen allas menee mainiosti pelkällä sisäsuodattimellakin. Itsellä oli noin neljän kuukauden ajan 128 litraisessa Eheim Biopower 240 ainoana suodattimena ja homma toimi mitä parhaimmalla tavalla. Toki sitä ainoaa vaahtomuovipatruunaa saa puhdistaa melko usein, mutta biologisiin massoihin ei tarvinnut koskea kertaakaan. Vesiarvot olivat vakaat ja biologisesti allas toimi loistavasti. Toki jos paikka olisi mahdollistanut, olisin laittanut pienehkön ulkosuodattimenkin, tyyliin Eheim Classic 2215 tai JBL i900/901. Ulkosuodatin vakauttaa menoa vielä lisää, mutta on hieman liioittelua kuitenkin (ei siitä mitään haittaa toki ole). Hoitorutiineja muuttaisin siten, että vettä vaihdetaan viikottain 30% ja suodatin putsataan aina kun virtaus alkaa heikentyä.

Kalakuolemat on voinut aiheuttaa esimerkiksi singaporelaisten tuontikalojen (mollit, miljoonakalat?) ostaminen liikkeestä, jotka ovat kasvaneet siellä murtovedessä. Sitten tuotu Suomeen ja pidetty makeassa vedessä -> stressi -> sopeutumattomuus -> kuolema. Yksi mahdollisuus monista.. pH on toki vaihdellut hyvin paljon, joten sieltäkin kalat ovat voineet saada tarpeetonta kärsimystä, varsinkin jos muutos on ollut joskus myös nopea.
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Syitä kuolemiin voi olla moniakin, mutta veikkaan että noin raju pHn heittely on ollut ainakin myötävaikuttamassa niihin. En kyllä voi suositella 50% vedenvaihtoja jos akvan ja hanaveden pHt eroavat kovasti toisistaan, se on ihan kalojen kiusaamista. Lähtisin ajatuksesta, että vettä vaihtuu viikossa 25%-30% ellei muuta syytä isommalle määrälle ilmene. Jokainen akva on omanlaisensa ja vesiarvoihin vaikuttaa paljon kalasto, sen määrä ja kasvisto, laji ja määrät. Todennäköisesti uudella paikkakunnalla akvan pH tullee asettumaan ilman apuja 7-7,5 pintaan, kalasto sen mukaan. Pehmeä vesi ja korkea pH on hiukan haaste, kun monet korkeassa pHssa viihtyvät kalat tykkäävät myös kovemmasta vedestä mutta kyllä kaikkiin oloihin löytyy sopivat asukit. Ihan viisas ajatus, että ennen uusien kaojen hankkimista akva saisi asettua kuukauden-parikin jotta näet mihin vesi asettuu. Ja muutenkin hakee tasapainonsa uudelleen ennen uusien kalojen tuontia.

Noiden edellä mainittujen suodatinten lisäksi voin suositella JBLn sisäsuodattimia, niihin saa ladattua näpsäkästi mitä vaan massaa sen lisäksi että käyttö on mukavaa ja helppoa. Ja ovat hyvin hiljaisia! Meillä pörrää 250-litrasessa ainoana suodattimena Fluval U4 (joka kröhöm... on lähdössä takuuvaihtoon), putsaan sen parin-kolmen viikon välein.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
T84364ta
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja T84364ta »

Kiitos kaikille vastanneille!
Nuo Monnit tuli mulle tavallaan kaupan tekijäisenä, kun ostin akvaarion. Eivät ole minun akvaariossa lisääntyneet.Aikuiset on ainakin molemmat naaraita. Noista pienemmistä ei kai vielä tiedä. Ovat ne kuitenkin jo ainakin 7-8kk ikäisiä ja n. 4cm mittaisia. Minkä ikäisinä/ kokoisina urokset alkaa sitä partaa kasvattaa? Eihän tämä määrä kuitenkaan liikaa ole, jos nyt eivät sitten enää lisäänny??
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

T84364ta kirjoitti:Kiitos kaikille vastanneille!
Nuo Monnit tuli mulle tavallaan kaupan tekijäisenä, kun ostin akvaarion. Eivät ole minun akvaariossa lisääntyneet.Aikuiset on ainakin molemmat naaraita. Noista pienemmistä ei kai vielä tiedä. Ovat ne kuitenkin jo ainakin 7-8kk ikäisiä ja n. 4cm mittaisia. Minkä ikäisinä/ kokoisina urokset alkaa sitä partaa kasvattaa? Eihän tämä määrä kuitenkaan liikaa ole, jos nyt eivät sitten enää lisäänny??
Tottakai on mahdollista, että ne ovat kaikki naaraita, jollei partaa vielä näy, mutta nuokin kasvavat sen verran suureksi (naaras parissa vuodessa jopa 15 senttiin), että ei niitä kannata yhtä enempää pitää. Ne saattavat vihoitella toisilleen. Jos sattuu, että joukossa onkin koiras, olet kyllä helisemässä, koska niitä ei saa mihinkään edes ilmaiseksi. Varjon mukaan akvaarion minimikoko partamonnille on 128 litraa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”