Hiekan pesu

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Megahaili
Junior Member
Junior Member

Hiekan pesu

Viesti Kirjoittaja Megahaili »

Akvaarioharrastus on siinä vaiheessa, että aloin loputtomalta tuntuvan urakan, eli hiekanpesurumban. Noviisin kysymys kuuluukin: koska hiekka on puhdasta? 8O

Pesen yhtä satsia jo varmaan 50:ttä kertaa, ja silti vesi näyttää samealta. Onko se nyt muka puhdasta, kysyn vain! :P

Eli onko hiekassa kuitenkin joitakin hiukkasia, jotka tekevät veden joka tapauksessa sameaksi, eikä vettä tuon kirkkaammaksi saa? Vai jatkanko urakkaani, siihen asti, kunnes vesi on oikeasti _kirkasta_ ja täysin väritöntä?
Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence.
- Murphy's First Law of Technology -
_tiikeri
Junior Member
Junior Member

hiekan pesu

Viesti Kirjoittaja _tiikeri »

Minä ainakin pesin hiekkojani pesin, pesin ja pesin, ja "miljoonannen" kerran jälkeen totesin että nyt riittää.. :roll:
Vesi oli vieläkin jonkin verran sameaa, hyvin vähän tosin, ja laskeutui n puolessa tunnissa kirkkaaksi. Tämän jälkeen vielä keitin (!) kaikki hiekat, ja tuolloin lähti vielä jonkin verran likaa, olisiko ollut sitten jotain joka lähti liukenemaan vasta oikeasti kuumassa vedessä pois tjtn.
Hiekat altaaseen ja vesi perään, päivän verran oli hieman sumeaa vesi akvaariossa, mutta johtuiko hiekasta -osin varmasti, mutta kokonaan, en tiedä..

Nämä hiekat olikin kyllä talon päästä, että varmaankin pihan savisimpaa ja likaisimpaa hiekkaa rupesin pesemään :mrgreen:

Hiekkapuhallushiekan kanssa riittää vähempikin pesu, mutta kyllä sitäkin sai ihan kiitettävästi pestä, ennenkuin se kaikki pieni hiekkapöly yms oli poissa... :roll:

Sinnikkyyttä sinulle! [;)]
Nuusku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nuusku »

Kun meillä tehtiin kylpyhuoneeseen hiekkarantaa, meni yhden ämpärillisen putsaamiseen noin puoli tuntia. Ei se vesi ehkä ihan totaalisen kirkasta senkään jälkeen ollut, mutta ihan ok kuitenkin. Ei se ainakaan akvaariossa vettä samentanut.

Niin ja tuo "ämpärillinen" siis tarkoittaa tässä tapauksessa korkeintaan 1/4 ämpärillistä hiekkaa.
- En ole akvaristi.
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

No itse lopetin siinä vaiheessa kun näytti että loput vedessä kelluneet hituset olivat vain hienoa hiekkaa, joka laskeutui muutamassa hetkessä. Kyllä ne hituset laskeutuvat siinä vaiheessa kun laitat hiekan akvaarioon ja toiminnan käyntiin.

Hiekassa olevien hitusten määrä pienenee joka kerta entistä vähemmän, joten jos aiot täysin kirkkaaksi saada hiekan, niin siinä on loputon työsarka. Kun se tuntuu, että nyt on riittävän vähäroskaista, niin sitten se varmaan riittää. Kyllä ne hiruset häviävät sen mitä häviävät käytössä, mutta uutta tulee koko ajan lisää. [;)]
Megahaili
Junior Member
Junior Member

Hiekkaa olen pessyt pienissä erissä, ja yhtä sangollista kerrallaan (noin neljäsosa 10-litraisesta sangosta). Silti tuo rusehtavuus hämää. Materiaali on raekooltaan 0,5-1,2 Kauniston soran punertavaa hiekkaa, ja läpinäkyvässä sangossa vesi näyttää edelleen hiukan samealta kymmenien huljuttelukertojen jälkeen.

Taidan jatkaa urakkaani vielä seuraavat pari viikkoa 8O - jollei jollakulla ole jotain hyvää niksiä, miten hommaa saisi nopeutettua :P
hs75
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hs75 »

Samaa urakkaa tänään minullakin :mrgreen: ! Koko päivän olen pessyt hiekkaa (Optiroc 0.5-1.2, ei haise öljylle) eilen ostamaani 320 litran altaaseen.

Reilu puolet hiekasta nyt pesty. Akvaarion vesi sameaa, mutta samentui jo alkuun kun lapioin loppusoraa pohjalta edellisen käyttäjän jäljiltä.

Pikku vinkki, että laske rimaa! [;)] Eihän tarvitse olla kristallinkirkas vesi heti, ainakin toivon että itselläni parissa päivässä akvaario kirkastuu! Itse pesen vadissa n. 5-7 dl hiekkaa kerrallaan 4-7:ssä vedessä hiekkalapiolla sekoitellen. Vesi tulee käsisuihkusta hyvin paineella. Lopuksi vielä pari varmistuspesua ämpärissä jossa muutama annos kerrallaan, ja akvaarioon.
jjarven
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jjarven »

Otat ämpärin pohjalle vain muutaman mukillisen verran sitä hiekkaa. Ämpäriin vettä, sitten pari napakkaa pyöräytystä kädellä niin että kaikki hiekat pyörii ämpärissä. Odotat että pyöriminen tasaantuu ja hiekka on laskeutunut pohjalle ennenkuin kaadat vedet pois. Jatkat tätä semmoiset kymmenen kertaa aina yhtä hiekkasatsia kohden. Näin tulee puhdasta.

Itse koitin ensin niin että otin puolet ämpäriin hiekkaa. Eihän siitä mitään tullut. Vesi ei kirkastunut ollenkaan. Mutta kun malttoi ottaa ämpäriin vain tuon muutaman mukillisen verran sitä hiekkaa niin johan rupesi tulemaan puhdasta jälkeä. Näin selvisin 240-litrasen hiekoista kolmessa-neljässä tunnissa kun taas olin 84-litrasen hiekkoja putsaillut viikonlopunajan niin että ämpärissä oli se puolet sitä hiekkaa.
Jarmo
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Muistaakseni Kauniston sora puhdistui pienempiä akvaarioita varten 8-10 huuhtelukerralla ja suurempaan 4-5 kerralla.. Mistä lie olisi johtunut. [;)]
Jussi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Pesin eilen ja tänään vähän vajaa 20 litraa hiekkaa 0,6 - 1 mm. Vajaa kolmannes hiekkaa ämpäriin, täyttö vedellä , pyöritystä kädellä ja veden kaato pois. Näin 5-7 kertaa niin hiekka oli tarpeeksi puhdasta. Hiekan pesemiseen meni aikaa yhteensä vajaa tunti. Pahemmin se altaan pohjalle sekoitettava Initial Sticks lannoite vettä sotkee. Uskoisin veden kirkastuvan jo huomiseksi.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Jussi kirjoitti:Pesin eilen ja tänään vähän vajaa 20 litraa hiekkaa 0,6 - 1 mm. Vajaa kolmannes hiekkaa ämpäriin, täyttö vedellä , pyöritystä kädellä ja veden kaato pois. Näin 5-7 kertaa niin hiekka oli tarpeeksi puhdasta. Hiekan pesemiseen meni aikaa yhteensä vajaa tunti. Pahemmin se altaan pohjalle sekoitettava Initial Sticks lannoite vettä sotkee. Uskoisin veden kirkastuvan jo huomiseksi.
Oikein! [;)]
Sama taktiikka.
Kolmannes ämpäriin, rajua sekoitusta ja hiekan vielä pyöriessä voimakkaasti kaadetaan kevyempi 'muta' pönttöön (ikäänkuin huuhtoisi kultaa).
Toistetaan just 5-7 kertaa.
Ainahan se samentaa kun altaaseen kaataa, mutta laskeutuu nopeasti.
Aika hurjalta kuullostaa nuo ½h./ämpäri ja 50 pesua/ämpäri?? 8O
Kyllä puolessa tunnissa pitäisi jo 100l:n hiekat olla pestynä (?)

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Megahaili
Junior Member
Junior Member

Jussi kirjoitti: Vajaa kolmannes hiekkaa ämpäriin, täyttö vedellä , pyöritystä kädellä ja veden kaato pois. Näin 5-7 kertaa niin hiekka oli tarpeeksi puhdasta. Hiekan pesemiseen meni aikaa yhteensä vajaa tunti.
Mä päädyin lopulta itse samaan taktiikkaan, tosin pesuvati osoittautui kaikista parhaaksi välineeksi.

Mielestäni "tarpeeksi" kirkasta ei kuitenkaan tullut kuin yli 10 sekoittelu-huuhtelukerran jälkeen. Nyt on ensimmäiset 40 kg puhtaana, ja urakka jatkuu [;)]

Ja sitten vähän aiheen vierestä: Miten on tuon lannoitteen kanssa, kun kasveja ei tule koko pömpeli täyteen? Eli riittääkö savipallot ja täsmätabletit istutuskohtiin, jos kasveja on vain jonkin verran? Sain neuvon, ettei koko pohjan lannoitus ole ihan tarkoituksenmukaista? :o
Dian80
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Dian80 »

Mie päädyin käyttämään siivilää apuvälineenä, kun aikani pyörittelin soraa ampärissä ja totesin, että ei tule puhdasta :|. En tiedä tuliko sen puhtaampaa siivilän avulla, mutta ainakin tunsin käyneeni soran perustellisesti läpi.

Tosin siivilää käyttäessä sain aivan uskomattoman sotkun aikaseksi. Välillä tuntu, että soraa on enemmän suihkun lattialla kun akvaariossa [:I] .

Kesällä olen haaveillut vaihtavani sorat hiekkaan :roll:
-Dian-
Mielikuvitus on tietoa tärkeämpi. - A. Einstein
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Näin minä omasta urakastani selvisin; 1 25 kilon säkki, pesuvati ja käsisuihku:
http://www.aquahoito.info/suomi/aloittelija/pesu.php
Pytyn kansi alas ja sen päälle istumaan ja vati lattialla tai jollain muovijakkaralla ja menoksi.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Cofu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cofu »

jarvij kirjoitti:Näin minä omasta urakastani selvisin; 1 25 kilon säkki, pesuvati ja käsisuihku:
Pytyn kansi alas ja sen päälle istumaan ja vati lattialla tai jollain muovijakkaralla ja menoksi.
Sama juttu, tosin hiekkaa oli aikoinaan noin 70 kiloa ja todella (anteeks!) paskasta. Tuo käsisuihku on kyllä niin kätevä keksintö :mrgreen: . Pääsi paljon helpommalla ja nopeammin urakasta eroon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”