Eli minulla on nyt 100 litrainen akvaario, joka tulisi tämän tason päälle https://www.hobbyhall.fi/p/fi/Industria ... 2303/92304
On metallia ja kansi akaasiaa. Olen suunnitellut ostavani siihen 150 litraisen piakkoin.
Onko mielipiteitä tason kestävyydestä tai miten voisin mahdollisesti vahvistaa sitä. On todella painava/massiivinen taso - ei todellakaan mikään rimpula. Silti mietityttää kun ei ole akvaariolle tarkoitettu.
Kestäisikö tämä akvaarion jalustana?
Valvoja: Moderaattorit
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Sukupuoli: Nainen
Re: Kestäisikö tämä akvaarion jalustana?
Muuten uskoisin tuon kestävän, mutta ottaisin nuo pyörät pois ja tukisin tuon vielä tuosta keskeltä, sekä hyllyjen välistä, kaappien sisältä, että alatason ja lattian välistä. Ihan jollain liimapuulevyllä tmv. onnistuu tukeminen.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Eikö olisi järkevintä kysyä asiaa myyjältä? TV-tasojen enimmäiskuormitus (kun se on ilmoitettu) vaihtelee 50 ja 100 kilon välillä. 150-litrainen akvaario painaa noin 200 kiloa. Ainahan näitä voi modifioida kestävämmäksi, mutta tuossakin on aika monta kohtaa, jotka panevat mietteliääksi: rattaat, metalliset pystytuet ja pitkä jänneväli.
-
maria68
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Joo, kysyin myyjältä, mutta tuotetiedoissa ei ollut mainintaa painorajasta.
Olin itse miettinyt myös tuon kannen vahvistamista alapuolelta poikkisuuntaan juurikin pitkän jännevälin takia. Toisaalta akaasia on erittäin kestävää puuta, en muuten tota harkitsisikaan. Nuo metalliset pystytuet on erittäin vahvan tuntuiset ja koko hökötys painaa siis n 40 kg eli se ei ole mikään levyviritelmä.
Ehkä musta on tullut liian rohkea, kun kaikki akvaarioni ovat aina olleet ihan tavallisten kaappien päällä (54 l, 96 l ja 120 l). Toki tuleva 150 l olisi isoin mitä minulla on ollut.
Olin itse miettinyt myös tuon kannen vahvistamista alapuolelta poikkisuuntaan juurikin pitkän jännevälin takia. Toisaalta akaasia on erittäin kestävää puuta, en muuten tota harkitsisikaan. Nuo metalliset pystytuet on erittäin vahvan tuntuiset ja koko hökötys painaa siis n 40 kg eli se ei ole mikään levyviritelmä.
Ehkä musta on tullut liian rohkea, kun kaikki akvaarioni ovat aina olleet ihan tavallisten kaappien päällä (54 l, 96 l ja 120 l). Toki tuleva 150 l olisi isoin mitä minulla on ollut.
Ehkä olisi järkevintä ostaa tai teettää ihan akvaariojalusta. Hintaa aika lailla tuollakin tuotteella.
Eipä näistä vastauksista taida tulla paljon viisaammaksi, kun on vaikea kuvitella alustaa näkemättä sitä luonnossa. Pyörät saattavat olla heikoin lenkki. Oikein silikoonattu akvaario kyllä säilyttää ryhtinsä aika hyvin, jos se on kulmista "vaaterissa". Itse olisin eniten huolissani siitä, miten kestävä pöytä on sivusuunnassa. Eli jos takaseinä on siten kiinnitetty, että pienintäkään sivuttaishuojumista ei kohtuullista työnnöstä huolimatta tapahdu ja jalat lattiassa ovat tasapainossa, pöytä kyllä kestänee.
Minusta pöytä näyttää aika matalta. Pitääkö sillä olevaa akvaariota sitten kenties katsella lähes makaavasta asennosta?
Minusta pöytä näyttää aika matalta. Pitääkö sillä olevaa akvaariota sitten kenties katsella lähes makaavasta asennosta?
Tuo korkeus oli hyvä huomio. Normiakvaarioalusta on 66-70cm korkea ja minusta sekin on liian matala. Tuossa Hobby Hallin tuotteessa korkeutta on vain 57cm ja jos rattaat jättää pois, jääneekö enää kuin 50cm?