Akvaarion säilyttäminen ilman vesiä
Valvoja: Moderaattorit
Akvaarion säilyttäminen ilman vesiä
Kauanko akvaariota voi säilyttää ilman vesiä ilman että vedenpitävyys/silikonit kärsivät? Puhutaanko viikoista, kuukausista, vuosista? Akvaario on vuoden vanha Juwel joten silikonien ei pitäisi olla missään huonossa kunnossa. Tuleeko akvaariota säilyttää tyhjennyksen jälkeen lämpimässä vai voinko säilyttää vaikka lämmityksettömässä pihavarastossa?
Re: Akvaarion säilyttäminen ilman vesiä
Niin ja jos säilyttää ihan sisällä huoneilmalämpötilassa, niin kauanko voi pitää ilman vesiä?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Kalasoppa
- Sukupuoli: Mies
Ei kai ne silikonit sen nopeammin mene huonoksi vaikka eivät vedessä olisikaan. Mielestäni on pelkkää harhaluulua että silikonit menisivät huonoksi akvaarion ollessa kuivillaan. Eihän silikonit ole kuin toiselta puolelta vedessä akvaariossa. Eihän ulkopuolella oleva silikoni kärsi mitenkään siitä ettei ole vedessä.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Ei ne silikonit tosiaan mene yhtään sen kummemmiksi kuivilla kuin vedessäkään. Eli ei ne muutamissa kuukausissa tai vuosissakaan mene miksikään. Sitten jos puhutaan kymmenien vuosien säilyttelystä, niin voivat alkaa olla entiset. (Tosin ne silikonit olisvat luultavasti yhtälailla kulahtaneet siinä ajassa, vaikka allas olisikin ollut kokoajan käytössä.)
Ulkovarastossa en itse allasta silti säilyttäisi, koska en ole yhtään varma miten silikoni reagoi toistuvaan jäätymiseen ja sulamiseen.
Ulkovarastossa en itse allasta silti säilyttäisi, koska en ole yhtään varma miten silikoni reagoi toistuvaan jäätymiseen ja sulamiseen.

-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Eikös silikoni ole kumia? ainakin joltain osin... Joten hapertuuko silikonit talvipakkasilla jos akvaariota säilyttää esim jossain varastossa, lämmitttämättömässä autotallissa, tai kellarissa?
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Tämmöinen keskustelu löytyi: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=27&t=93275. Eli tämän mukaan silikonien pitäisi kestää jäätymistä.
Mene ja tiedä, itse en ole kokeillut.
Mene ja tiedä, itse en ole kokeillut.
Lämpötilojen vaihtelulla ei ole mitään merkitystä. Ainoastaan auringon uv-säteilyä pitää välttää. Eli jos ulkona varastoi, niin sitten valolta suojattuna. Silikoni sinänsä kestää kymmeniä vuosia.