Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

VSK
Junior Member
Junior Member
Viestit: 224
Liittynyt: 19:08, 18.01.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja VSK »

Olisi tarkoitus vaihtaa kehysakvaario paremmin sisustukseen sopivaan kalusteakvaariopakettiin. Kyseeseen tulisi lähinnä Juwelin tai MP:n 120-180 litrainen jalustan kanssa.

Kunpaa merkkiä suosittelette erityisesti turvallisuuden eli kestävyyden kannalta?
Entä muiden tekijöiden perusteella?
Tulevatko näiden jalustat kuinka osina ja kuinka vaikea on kasata kokoon?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

VSK kirjoitti:Olisi tarkoitus vaihtaa kehysakvaario paremmin sisustukseen sopivaan kalusteakvaariopakettiin. Kyseeseen tulisi lähinnä Juwelin tai MP:n 120-180 litrainen jalustan kanssa.

Kunpaa merkkiä suosittelette erityisesti turvallisuuden eli kestävyyden kannalta?
Entä muiden tekijöiden perusteella?
Tulevatko näiden jalustat kuinka osina ja kuinka vaikea on kasata kokoon?
Itselläni Juwelin 240 rio, 250 litraa sekä MP:n 128 litraa. Itse pidän ehdottomasti laadukkaampana Juwelin pakettia. Ainakin plussaa saa Juwelilta T5-putket (2x54W), parempi valokansi, jalusta jämäkämpi, lasi kirkkaampaa. MP on myös hyvä sinäänsä eikä osto kaduta, mutta miinusta 2xT8-putket (ainakin minulla, saanee myös T5-versiona), loisteputken heijastimet milloin mihinkin suuntaan. Edellinen ostaja jo joutui virittelemään omia pinnejä kiinnitkseen/uusimaan. Jalustan keskikohta alas päin kaarella, mutta kestänee akvan painon, näin toivon, että suunniteltu kuitenkin akvan kannattamiseen.

Jotenkin Juwel on laadukkaampi monipuolisesti. Valaisinputketkin saa jo Arcadian tuotteenakin, joten niiden oma standardi ei enää rasita senkään suhteen (tilasin Zooplussalta kohtu edullisesti putkia...).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
VSK
Junior Member
Junior Member
Viestit: 224
Liittynyt: 19:08, 18.01.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja VSK »

Sen verran tarkennusta että Juwelista harkinnassa Rio-malli ja MP:stä Vivaline.
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Mulla Wromakin 720l allas ja jalusta. Halpa, hyvä ja toimiva. [;)]
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Wromakin jalustoja minulla monta ja huippu hyviä muuten, mutta jos alle menee vettä, se pitää A4:lla imeyttää -tyyliin kun tassut alla ja hiuksenhieno rako lattian ja jalusta välillä...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Mulla on ollut nyt vähän alta viikon Juwel Rio 240 ja olen erittäin tyytyväinen siihen! Todella tukeva jalusta ja siisti akvaario kaikinpuolin.
Ainut, että ei kuulemma pysty valaisinta korjaamaan, jos sytyttimet menee. Jouduin tilaamaan siis kokonaan uuden ja siitä tulikin sitten 150€ taas rahanmenoa...
470 litranen kalasoppa
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Raasu kirjoitti:Mulla on ollut nyt vähän alta viikon Juwel Rio 240 ja olen erittäin tyytyväinen siihen! Todella tukeva jalusta ja siisti akvaario kaikinpuolin.
Ainut, että ei kuulemma pysty valaisinta korjaamaan, jos sytyttimet menee. Jouduin tilaamaan siis kokonaan uuden ja siitä tulikin sitten 150€ taas rahanmenoa...
Itse aluksi panikeerasin siitä, että kun toinen lamppu pimeni, koko valaistus ei toimi... eli kummatkin putket pitää olla ehjät...tiedä häntä teknistä syytä tähän:).

Mielestäni Juwelin lasi on myös kirkkaampi. MP:ssä on hieman mustanpuhuva lasi - siisti sekin.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Mulla syttyy hetkeksi ja sammuu sitten, siksi epäiltiin, että on koko valaisin hajalla ja uusi tilattiin. Ensi kuussa käyn sen ostamassa ja sen aikaa saavat pärjätä lyhyemmällä valaisimella.

Mutta kyllä muuten suosittelen lämpimästä Juwelia! :)
470 litranen kalasoppa
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Raasu kirjoitti:Mulla syttyy hetkeksi ja sammuu sitten, siksi epäiltiin, että on koko valaisin hajalla ja uusi tilattiin. Ensi kuussa käyn sen ostamassa ja sen aikaa saavat pärjätä lyhyemmällä valaisimella.

Mutta kyllä muuten suosittelen lämpimästä Juwelia! :)
Suosittelen kuitenkin kokeilemaan tuliterillä putkilla, ettei toinen putki jostain syystä esim. vilku ja toinenkin kyykkää... mutta uskon analyysiisi.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Ei vilku ei, sähkömieskin sitä katsoi, mutta ei saanut mitään tolkkua :mrgreen: Ei siis ole mun analyysi vaan eläinkaupan.
470 litranen kalasoppa
VSK
Junior Member
Junior Member
Viestit: 224
Liittynyt: 19:08, 18.01.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja VSK »

Onko MP Vivalinesta kenelläkään kokemuksia?

Entäs kokemukset kummankin valmistajan jalustoista? Onko säädettävät jalat?
Ja ennen kaikkea kuinka hankalaa on kaapistojen kasaaminen?
Odemus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 16:48, 10.05.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Odemus »

Minulla on Juwel Rio 180. Sen kaapin kokoaminen ei ollut vaikeaa. Olen ollut tyytyväinen tuohon Juweliin. Minun harrasteluuni siinä vain on vähän liian paljon valotehoa. En käytä mitään hiilidioksidilisää, joten levät meinasivat ensin valloittaa akvaarion. Pidän levät kurissa pintakasvien, EC:n ja lyhyen valaistusajan avulla (7 h per päivä).
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Jalustat
Mp-Scubaline (126l)
En suosittele, notkistuu keskeltä. Veden saa alta, jos kaatuu. Ei säätöjalkoja.

Wromak
Huippulaadukas ja jämäkkä, mutta vettä voi mennä alle ja hankala poistaa. Ei säätöjalkoja, mutta kiinteät pikku tassut.

Juwel, Rio, 240 litraa
Jämäkkä, isot kaapit. Ei säätöjalkoja. Veden saa alta pois (n. 2-3 cm rako lattian ja pohjan välissä)
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Elena_
Member
Member
Viestit: 432
Liittynyt: 18:39, 21.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Elena_ »

Itselläni on 150l Wohan erkkerimallin allas, on jo muutaman vuoden ikäinen mutta itse tykkään kovasti. Omani on t8 putkilla, en tiedä saako nykyään jo t5:lla. Jalusta on nätti ja ihan asiansa ajava ja plussaa minusta on, että akvassa ei ole valaisinkantta, vaan erillinen valaisintunko joka jaa päällä olevien muovilevyjen alle piiloon - helpottaa huoltamista. Kannattaa käydä Kurjessa tsiigailemassa tätäkin vaihtoehtoa.
VSK
Junior Member
Junior Member
Viestit: 224
Liittynyt: 19:08, 18.01.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja VSK »

Onko kellään tietoa onko tuossa MP:n Vivalinessa samanlainen notkistuva jalusta?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Jos tukevaa kalusteakvaariota hakee, suosittelen lämpimästi Aquamediciä. Kasasin tässä taannoin sellaisen jalustan ja olin positiivisesti yllättynyt sen tukevuudesta. Sekä allas että jalusta myös painavat melko tomeralti, joten sekin kertoo vahvuudesta jotain.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Nostan ketjua ylemmäs, koska pähkäilen itse saman asian kimpussa. Olisi siis mukavaa lukea lisää mielipiteitä siitä, mitkä ovat minkäkin kalusteakvaariomerkin plussat ja miinukset.
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Googletin nuo Wromakit. Miksi ne on kilpailijoitaan selvästi edullisempia?
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 12:31, 12.07.2011
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Itse olen ollut tyytyväinen Juwelin allaspaketteihin. Taloudessa jo kolmas Juwel menossa :)
Musca
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 16:19, 28.03.2009

Re: Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Musca »

Itselläni on nyt Juwel Rio 180. Olen ollut ihan tyytyväinen ainoina miinuksina on ollut se, että Juwelin oma suodatin oli todella tiukasti kiinni akvaariossa ja sen pois saaminen melko työlästä (mies sen sitten irrotti).

Sen lisäksi miinuksena oli Juwelin akvaarion keskellä oleva kiinteä "tukipuu" tai mikä sen nimi nyt olikin. Tarkoitus oli laittaa akvaarioon 3D tausta, mutta tukipuun takia jouduimme sitten sahaamaan taustasta palan pois jotta saimme sen ujutettua akvaarioon. No tausta ei sitten asettunut ihan nin kuin halusimme joten otimme sen pois ja nyt akvaariossa on normaali taustakuva.

Jos asunto on vanha ja lattiat epätasaisemmat niin säädettävät jalat voisivat olla plussaa, mutta meillä akvaario asettui aika hyvin suoraan.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Musca kirjoitti:Sen lisäksi miinuksena oli Juwelin akvaarion keskellä oleva kiinteä "tukipuu" tai mikä sen nimi nyt olikin.
Lähes kaikissa leveissä altaissa on tuki. Omassa 140cm leveässä pytyssä on yksi ja 210cm levessä kaksi. Eivät ole tähän mennessä häirinneet mitenkään. Varsinkin tuo kahdella tuella varustettu allas on minusta hyvä siin, että niiden tukien vuoksi valaisimia ei voi pudottaa altaaseen.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Monnifan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 19:35, 06.11.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Monnifan »

Meillä on tällä hetkellä käytössä kaksi Juwelin allasta ja alla omat kaapistot. Todella siistit ja olohuonekelpoiset kokonaisuudet.
Kannet ovat "kissanpitävät" ja kaapistoihin saa hyvin materiaalit piiloon. Kansien tiiviyden vuoksi myöskään nlapset eivät niin pyri pääsemään akvanhoitothommiin yksinään.
Näiden kokemusten perusteella kallistun jatkossakin samaan merkkiin.
Suodatinta moititaan, mutta minulle on riittänyt, kun kalasto on tasapainossa suodatintehon kanssa. Trigon-mallissa suodatin ei kerää kovin hyvin roskia, joten siinä joutuu pohjaa lappoamaan tarkemmin. Suorakaiteen muotoisessa akvassa suodatinta joutuu puhdistamaan viikottain, mutta vedenvaihdossa pohjasta ei nouse niin paljoa ä..äää.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Monnifan kirjoitti:Meillä on tällä hetkellä käytössä kaksi Juwelin allasta ja alla omat kaapistot. Todella siistit ja olohuonekelpoiset kokonaisuudet.
Kannet ovat "kissanpitävät" ja kaapistoihin saa hyvin materiaalit piiloon.
Itse kallistus Juwelin faniksi myös :D . Myös laminaattiystävällinen vaihtoehto. Juwel Rion roudaa myös helposti pari poweria omaavaa henkilöä :D . Musta kokonaisuus myös sopii omaan silmääni ihan kivasti. Nätti ja toimiva kokonaisuus. :D Myös hyvä hinta-laatusuhde mielestäni.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Onko kellään Wromakia? Vaihtoehtona kiinnostaa edelleen Juwelin rinnalla. Eivät taida olla kovin yleisiä...
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Kalusteakvaariomerkeistä suosituksia?

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

pisarat2 kirjoitti:Onko kellään Wromakia? Vaihtoehtona kiinnostaa edelleen Juwelin rinnalla. Eivät taida olla kovin yleisiä...
Kyllä puolalaista Wromakia on Suomessa aika paljon. Minulla on 840L+kaapisto, 300L+kaapisto sekä terraario 200L+ kaapisto. Kaikki akvaariot ovat tasalaatuisia ja saumaukset siistejä sekä kaapistot tukevia (lastulevyä). Valitettavasti mukana tulevat Wromakin valaisinkannet ovat heikkolaatuisia, olivatpa ne sitten normilaatua tai Exclusivea. Samoin Resunilta tuleva muu tekniikka noissa paketeissa on todella heikkolaatuista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”