Mikä olisi sopiva kiljuseos 6 dl:n pönikkään? Kyse on http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/lai ... uut/204470 mööpelistä, joita minulla on 180 litrassa kaksi. Mielestäni tuo näyttäisi riittävän ihan OK:sti kasveille, kunhan katsoo että lähtee kunnolla käymään. Ainakin tupsulevä on reilusti vähentynyt ja ph tippunut 7.5:stä 6.5:een.
Näyttää vaan kallistuvan tuon mööpelin omat käymisaineet, joten varmasti löytyisi tarpeisiin sopiva seos halvemmallakin. Että miten olisi.. mikä olis toimiva resepti ilman että tarvii pelätä ylikuohuntaa. Pönikän alkuperäinen resepti pitää "lämpöpönikässään" sisällään 5dl nestettä ja 1dl ilmavaraa/kuohuntavaraa.
sopiva kiljuseos
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
sopiva kiljuseos
180l
-
- Starting Member
Re: sopiva kiljuseos
Mä olen tehnyt seuraavalla ohjeella: 1dl sokeria, 0,5ml kuivahiivaa ja 4,5-5ml liivatejauhetta, vettä merkkipykälään asti. Tämä ohje oli myös tuossa mukana, kun käytetyn systeemin ostin (muistaakseni akvaariokeskuksen ohje). Tosin mä en ole saanut tuota käymään kunnon tahdilla kuin viikon ajan, joten jos jollain on parempi resepti niin tännekin kelpaa!
140l seuris, 30l nano, 17,5l nano, 2 koiraa, 2 kissaa, 1 hevonen.
-
- Advanced Member
Liivatteen voi jättää hyvin pois, se ei juuri vaikuta käymisaikaan. Tai siis hyöty suhteessa vaivaan on aika olematon. Käymiseen vaikuttaa tosi paljon lämpötila(kin), lämpimässä se on aina rajumpaa kuin viileämmässä.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Mulla tuntui liivatteella olevan selkeä vaikutus. Ilman liivatetta kilju joko kävi hetkessä, tai sitten käyminen kerta kaikkiaan loppui, mutta selkein oman pääni käsitettävissä oleva ero oli tuo liivatejauheen puuttuminen.
-
- Junior Member
- Viesti:
Kiitoksia tiedosta. Pitääpä rieintää ostoksille ja testata miten itsellä alkaa käymään.
180l