Tippatestien käyttöikä

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Tippatestien käyttöikä

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Tuli ajankohtaiseksi kun en ole taas pitkään aikaan testaillut vesiä, hyi minä. Tänään sitten intouduin testailemaan. Nitraattitestistä oli pullosta syöpynyt reagenssi läpi, lienee siis roskiskamaa..? Muut testit ovat ok, pH, KH ja GH. Mietin vaan että mikä noilla on sellainen hyvä käyttöikä? Tippatesteistä siis kyse. Testit on avattu 3 vuotta sitten, säilytetty toki pakkauksissaan suht pimeässä. Merkki on Zoolek, Kurjen maahantuoma.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Re: Tippatestien käyttöikä

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Jos testeissä ei ole mainittu päiväyksiä, ne ei tietääkseni mene ajankanssa pilalle.
Zoolek- testeistä olen ainoastaan kokeillut nitraattitestiä ja se näytti kyllä vertaustesteissä aivan päin ****, joten oman kokemuksen mukaan suhtautuisin varauksella ainakin kyseiseen testiin. Vertasin sitä kolmen muun valmistajan tuloksiin, jotka taas keskenään näyttivät lähes samaa. Hinnaltaan tuo zoolek oli kyllä edukas, mutta käytän mielummin Salifertin tai JBL:n testejä ja maksan enemmän siitä, että saan edes lähelle oikean tuloksen.
ramdac
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Seran testeissä näytti olevan 3 vuotta kesto pakkauspäivästä. Ilmeisesti huononee avaamattomanakin, tai ei ole enää luotettava.
Itse en ole edes ajattellut, että ne voisi mennä vanhaksi.
Protozoon
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Protozoon »

Mulla on mennyt vanhaksi Tetran ammonium/ammoniakkitesti ja JBL:n rautatesti (näytti aina oluen väristä;). Muut on aika hyvin näyttänyt samaa, kun olen jämätestin jälkeen korkannut uuden ja verrannut (lähinnä JBL:llää käytän).

JBL:n KH-testit on eri pakkauksesta näyttänyt hieman erkanevaa tulosta. Onkohan kyse tuossa sitten erästä vai vanhenemisesta, mulla menee pullo parissa kuukaudessa ja tilaan täyttöpulloja. Myös JBL:n GH-testit on erästä riippuen hieman erilaisia värin ja toiminnan suhteen: joku pullo vaihtaa värin tosi selvästi, toinen hieman huomaamattomammin. Olisko siinäkin jonkinasteisesta vanhenemisesta kyse...
100l rapula, 400l etelä-amerikka, 2 kissaa ja emäntä
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

No mä testasin sillä sen nitraatin tosta pikkualtaasta, jossa on noin 50 % vedenvaihto tehty sunnuntaina. Se näytti sellaista 15-20 mg/ml, joka vaikutti musta aika korkealta kun ei kuormituskaan ole kovin suuri (taisto, sukarapuja varmaan joku 50 ja parikymmentä hehkurasboraa ja 5 marmorimonnista). GH oli vähän epäselvä, kun piti odottaa että vesi muuttuu ensin punaiseksi ja sitten vihreäksi, niin helahti samantien vihreäksi (GH tuskin on 0..?). KH:ssa olin saavinani tuloksen 3 tai 4.

Mä ostin noi testit silloin kun tuon ison altaan ostin pakettina Kurjesta, en muista oliko niillä jotain toista vaihtoehtoakaan silloin.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Jäi tuosta edellisestä viestistä tuo vertailu eli näyttivät keskenään seuraavaa
JBL NO3 testi 15mg/l
JBL 6 in 1 liuskatesti 10mg/l
Salifert NO3 testi 20mg/l
Zoolek NO3 testi 130mg/l

Hehkutti tuo testi siis samantien niin punaista kun vaan värikartassa löytyy voimakkuutta. Jos tämä olisi edes lähellekään oikein, ei tuolla altaassa olisi juuri elollista elämää. Onneksi toisaalta ero oli noin raju, niin ei käynyt mielessäkään uskoa tulokseen.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Kalakaverit kirjoitti:Jäi tuosta edellisestä viestistä tuo vertailu eli näyttivät keskenään seuraavaa
JBL NO3 testi 15mg/l
JBL 6 in 1 liuskatesti 10mg/l
Salifert NO3 testi 20mg/l
Zoolek NO3 testi 130mg/l

Hehkutti tuo testi siis samantien niin punaista kun vaan värikartassa löytyy voimakkuutta. Jos tämä olisi edes lähellekään oikein, ei tuolla altaassa olisi juuri elollista elämää. Onneksi toisaalta ero oli noin raju, niin ei käynyt mielessäkään uskoa tulokseen.
No hopsan joo! Melkoiset erot.. :? Täytyy heti ens viikolla ostaa uus nitraattitesti, ihan nyt mielenkiinnosta niin voin verrata tohon. Koska tosiaan mun mielestä aika outoa jos olisi noin korkea nitraatti sunnuntain jälkeen.. Vaikkei toki noin korkea kun sulla. :D Luulisi, että noi sukaravutkin olisivat lusikan heittäneet nurkkaan. Monnisia on tosin pudonnut sinä aikana noin 15 kun mulla on olleet (20 oli alkujaan kesästä 2010), mutta ne lieneekin melkoisen herkkiä. Glaserilta tulee niitä keskiviikkona mulle 10, toivottavasti saisin ne pysymään hengissä.. Alussa ne kuti ja viihtyivät, sitten alkoi kato käydä tasaisen tappavaan tahtiin.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Unohdin tänne laitella infoa. Eli siis joo, Zoolekin nitraattitestin nakkasin roskiin. Pikkualtaasta mitattu Tetran testillä 5 päivän päästä vedenvaihdosta noin 10 mg/l nitraattipitoisuus. Sopii mulle.
Nardimai
Member
Member
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Palasin akvaarioharrastuksen pariin kymmenen vuoden tauon jälkeen ja puolitoista vuotta ollaan nyt taas harrastettu. Ostin sitten myös ph ja NO2 testit. No2 näytti aina 0,9 ja lopulta kyllästyin mittaamaan sitä. tiedustelin asiaa Turkulaisista liikkeistä ja ruokintaa epäiltiin syyksi. No, onhan mulla 10 vuoden kokemus akvaaroista ja en uskonut ruokkivani kaloja liikaa.

Muutaman kuukauden päästä sattumalta katsoin testin pakettia ja silmääni osui päivämäärä: "10/2010!". Testin olin ostanut 12/2011! No uusi testi kaupasta ja nitriitti oli molemmissa tankeissa 0!

Kannattaa katsoa kaupoissa testien päivämääriä. Jos testillä saa 50 mittausta, on vuosikin jo liian vähän säilyvyydessä! Kauppiaatkin voisivat päivämääriä tarkkailla.
Mika Litja
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”