Ison akvaarion kalasto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
petterivirtanen
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Ison akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja petterivirtanen »

Haluaisin ison akvaarion, johon tulisi helmirihmakaloja, kiilakylkiä, kardinaalitetroja, piikkisilmiä, kuparimonnisia, palettikaloja, leväbarbeja ja albiinopartamonnisia. Haluaisin mielipiteenne, että kuinka ison tarvitsisi esim tämä kalasto:

6-8 helmirihmakalaa (1-2 urosta ja 5-7 naarasta)
isot parvet kiilakylkiä ja kardinaalitetroja (vähintään 50 yksilöä kumpaakin lajia)
vähintään 20 yksilöä sekä kuparimonnisia ja pikkisilmiä
noin 2-3 pariskuntaa palettikaloja
noin 2.6 albiinopartamonnista
vähintään 6 leväbarbia
Tapiotar
Junior Member
Junior Member

Re: Ison akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja Tapiotar »

Noin 1000 l :D

Riippuu tietty parvien lopullisista yksilömääristä, sisustuksesta, jne. Tiheästi kasveja ja selkeästi jaetut reviirit auttavat ja silloin voi pienemmässäkin tilassa olla enemmän reviiritietoisia kaloja.

Voisinko udella, että onko kalasto jo kovinkin tarkkaan mietitty vai vasta ekaa hahmoitelmaa? En nyt käyny lajien vesiarvoja läpi ja oletin että ne on ok (tosin helmirihma tykkää suht tyynestä ja leväbarbi viihtyisi varmasti kovemmassa virrassa, mutta jokin kompromissi on yleensä löydettävissä). Noin yleisesti ottaen (ja täysin omasta mielestä) paremman ja harmonisemman lopputuloksen saa, jos laittaa yhteen altaaseen vain yhdeltä mantereelta olevia lajeja, ns geotooppi. Omasta mausta kiinni täysin. Itselläkin on otoja muuten täysin aasialaisessa altaassa. :D
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Mä voisin huomauttaa että budjetti saa olla sitten aika iso, koska kiilakyljet ja kardinaalitetrat maksavat kaupasta riikkuen joku 2-3e. Itse huomasin oman akvaarioni kohdalla, että yksi iso parvi pikkukaloja on hienompi kuin kaksi pienempää. Itse voisin miettiä että laittaisin joku 100kpl vain toista noista pikkukaloista, mutta toisaalta ne parvet näyttäisivät silti aika hienoilta vaikka niitä olisikin kaksi. Kukin makunsa mukaan :)
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Pihlajaninja
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Pihlajaninja »

Palettikaloista minulla ei ole mitään kokemusta eikä ymmärrystä ja muutenkin ottamatta nyt kantaa kuinka funktionaalista on ylipäätään laittaa samaa reviirikalaa useampi pari/haaremi samaan seuralaan, sanoisin että muut uskaltaisin ahtaa tuohon omaan 160 cm pitkään altaaseeni. Mutta se rupeaa nopeasti tuntumaan pieneltä kun järjestelee kivet, kannot, puskat, virtaukset ja "kiitoradat" kaikkien makuun sopiviksi. :D
Tapiotar kirjoitti:Noin yleisesti ottaen (ja täysin omasta mielestä) paremman ja harmonisemman lopputuloksen saa, jos laittaa yhteen altaaseen vain yhdeltä mantereelta olevia lajeja, ns geotooppi.
Itse taas en ole koskaan ymmärtänyt mannergeotooppien itsessään sisältävää "harmoniaa". Sekalainen, eri lätäköistä kotoisin oleva seurakunta on sekalainen, eri lätäköistä kotoisin oleva seurakunta. Mä olen ihan varma että se on se hyvä suunnittelu ja tarkoituksenmukainen toteutus joka aikaan saa "paremman lopputuloksen", oli sekalan teemana sitten "yhdeltä mantereelta" tai "kolmelta eri maailmankolkalta". :)
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Tapiotar kirjoitti:Noin 1000 l :D
Noin yleisesti ottaen (ja täysin omasta mielestä) paremman ja harmonisemman lopputuloksen saa, jos laittaa yhteen altaaseen vain yhdeltä mantereelta olevia lajeja, ns geotooppi. Omasta mausta kiinni täysin.
Itsekkin olen samaa mieltä.
Myös on oma seikkailunsa kun alkaa selvittämään, että mitä sieltä alueelta /maasta/maanosasta löytyy.
Sitten tekee sen pienoismaailman. On paljon palkitsevampaa mielestäni tehdä tasapainoinen geotooppi kuin sekala. :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”