Kokonaiskovuuden nousu altaassa
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Kokonaiskovuuden nousu altaassa
Hei!
Hanaveden gH 5 ja altaan vesikin on ollut samoissa lukemissa. Nyt pitkästä aikaa mittasin kovuuden ja se näyttää 8! Toki saa vielä ollakin, kunhan ei tästä enää nousisi. Puskuroiko tuo Bilteman hiekka noin kauheasti? Hanavesi vieläkin 5. Altaassa kasveja, juurakko ja liuskekivimuodostelma. Sisustukseen on lisätty ainoastaan tuo juurakko reilu kuukausi sitten. Muut elementit ovat olleet paikallaan kolmen kuukauden ajan.
Kotilot, kaikki kaks, ovat heränneet henkiin viimeisten viikkojen aikana ja kasvaneetkin paljon. Kalat sietävät kovuutta kymppiin asti.
Mikä ilmiö tämä siis on?
Tässä vielä muut vesiarvot, kun en tiedä mitkä mahdollisesti vaikuttavat kovuuden nousuun, vai vaikuttaako mikään.
pH 6,9 (hiilidioksidijärj. pitää tässä lukemassa) (hanasta 7,5)
kH 4 (hanasta 3)
NO3 <10 (hanasta 0)
NO2 0,025 (hanasta sama)
Fe 0,2 (hanasta 0,6)
Hanaveden gH 5 ja altaan vesikin on ollut samoissa lukemissa. Nyt pitkästä aikaa mittasin kovuuden ja se näyttää 8! Toki saa vielä ollakin, kunhan ei tästä enää nousisi. Puskuroiko tuo Bilteman hiekka noin kauheasti? Hanavesi vieläkin 5. Altaassa kasveja, juurakko ja liuskekivimuodostelma. Sisustukseen on lisätty ainoastaan tuo juurakko reilu kuukausi sitten. Muut elementit ovat olleet paikallaan kolmen kuukauden ajan.
Kotilot, kaikki kaks, ovat heränneet henkiin viimeisten viikkojen aikana ja kasvaneetkin paljon. Kalat sietävät kovuutta kymppiin asti.
Mikä ilmiö tämä siis on?
Tässä vielä muut vesiarvot, kun en tiedä mitkä mahdollisesti vaikuttavat kovuuden nousuun, vai vaikuttaako mikään.
pH 6,9 (hiilidioksidijärj. pitää tässä lukemassa) (hanasta 7,5)
kH 4 (hanasta 3)
NO3 <10 (hanasta 0)
NO2 0,025 (hanasta sama)
Fe 0,2 (hanasta 0,6)
400l
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Kokonaiskovuuden nousu altaassa
Mä huomasin että sillä on iso ero, milloin mittaat kraanaveden arvot.
Heti, suoraan kraanasta laskettuna esim. pH on meillä vain 7,0, mutta vuorokauden ämpärissä seisottuaan pH on noussut 7,5-8,0!
Suosittelen kokeilemaan samaa, kraanavettä ämpäriin seisomaan ja uudet mittaukset ämpäristä seuraavana päivänä
.
Heti, suoraan kraanasta laskettuna esim. pH on meillä vain 7,0, mutta vuorokauden ämpärissä seisottuaan pH on noussut 7,5-8,0!
Suosittelen kokeilemaan samaa, kraanavettä ämpäriin seisomaan ja uudet mittaukset ämpäristä seuraavana päivänä

Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
Oho, senpä teen! Kiitos vastauksesta. Ja kävi sekin jo mielessä, mistä Fortuna70 puhui, että Tampereella on säädelty vesiverkkoja ja vesiarvot saattaa muuttua.
Seurailen tilannetta.
Seurailen tilannetta.
400l
-
- Senior Member
Jep
.
Mä olen taistellut tuon pH:n kanssa nyt jo useamman kuukauden ja nyt vasta tuli mieleen että ehkäpä vika ei olekkaan mun altaissa/sisustuksessa. Niinpä tutkin vähän tarkemmin kraanavettä ja HOPS! Mitäpä huomasinkaan
.
Tosin pH-ongelmaan en vieläkään ole keksinyt pysyvää ratkaisua
...

Mä olen taistellut tuon pH:n kanssa nyt jo useamman kuukauden ja nyt vasta tuli mieleen että ehkäpä vika ei olekkaan mun altaissa/sisustuksessa. Niinpä tutkin vähän tarkemmin kraanavettä ja HOPS! Mitäpä huomasinkaan

Tosin pH-ongelmaan en vieläkään ole keksinyt pysyvää ratkaisua

Mitä kaikkea oletkokeillu? Miten olis hiilidioksidijärjestelmä säätökeskuksella? On kyllä ollut sellainen, ettei ole enää tarvinnut stressata pHsta ja siten siis hintansa väärti.mickey2004 kirjoitti:Jep.
Mä olen taistellut tuon pH:n kanssa nyt jo useamman kuukauden ja nyt vasta tuli mieleen että ehkäpä vika ei olekkaan mun altaissa/sisustuksessa. Niinpä tutkin vähän tarkemmin kraanavettä ja HOPS! Mitäpä huomasinkaan.
Tosin pH-ongelmaan en vieläkään ole keksinyt pysyvää ratkaisua...
400l
-
- Senior Member
Kyllä tässä nyt on jo kokeiltu kaikkea muuta paitsi sitä.
Vähän tuo hintapuoli hirvittää, joten en toistaiseksi vielä sellaista hanki
.
Yritän pärjäillä oak extractilla, mantelipuunlehdillä ja mangrovejuurakoilla
...
Vähän tuo hintapuoli hirvittää, joten en toistaiseksi vielä sellaista hanki

Yritän pärjäillä oak extractilla, mantelipuunlehdillä ja mangrovejuurakoilla

Sehän se onkin se ainut miinus
Sitten kun jatkuva säätäminen alkaa ottaa päähän ihan tosissaan ni investoi ihmeessä! Tsemppiä sulle sinne 

400l
-
- Advanced Member
Ilman säätökeskusta pärjää oikein mainiosti kun itse seurailee arvoja, hommaa Co2-testin (esim jatkuvanäyttöisen, hinta 10-15e hankintapaikasta riippuen)) ja opettelee oikean syötön. Valtaosa ihmisistä jotka hommaa paineellisen setin, ei hommaa säätökeskusta. Edullisimmillaan, alta satkulla, saa esim SodaStream-pulloon sopivan regulaattorin magneettiventiilillä. SodaStream-pullon ja sopivan levittimen (mikäli ei tule setin mukana) hinta sitten vielä siihen päälle.
Multa meni vähän ohi mitä Bilteman hiekka puskuroi? Nyt ongelmana oli GH, mutta KH on se, joka puskuroi pHta. Olisiko mennyt termit sekaisin? Jos Bilteman hiekka nostaisin GHta, se todennäköisesti tekisi sitä joka altaassa eikä varmaan mikään hiekka nosta GHta. GH "koostuu" magnesium ja kalsium-suoloista, joita hiekoissa harvemmin on. Jokin muu seikka kuin hiekka selittää GHn nousun akvassa, mutta paha tässä sanoa mikä.
Multa meni vähän ohi mitä Bilteman hiekka puskuroi? Nyt ongelmana oli GH, mutta KH on se, joka puskuroi pHta. Olisiko mennyt termit sekaisin? Jos Bilteman hiekka nostaisin GHta, se todennäköisesti tekisi sitä joka altaassa eikä varmaan mikään hiekka nosta GHta. GH "koostuu" magnesium ja kalsium-suoloista, joita hiekoissa harvemmin on. Jokin muu seikka kuin hiekka selittää GHn nousun akvassa, mutta paha tässä sanoa mikä.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Juurikin niin sanamuoto, että hiekkako puskuroi kovuutta. Monessa muussa käytetty käsite, joten ajattelin soveltaa tässäSisso kirjoitti:

400l
-
- Senior Member
Kyllä mä ihan tosissani harkitsen sen paineellisen CO2-järjestelmän hankintaa, jos sen kerran noinkin edullisesti voi saada ja vieläpä ihan toimivana
. Pitää tutkia eri vaihtoehtoja vaan vielä.

-
- Advanced Member
vinkvink http://www.us-aquaristikshop.com/co2-dr ... ltung.html. Mukana ei tule levitintä eikä letkuja mutta tuossa linkin setissä on mukana magneetiventtiili. Tuo siis sopii SodaStream-pulloon suoraan, kiinni vaan ja menoksi.
Täältä löytyy settejä, joissa on mukana kaikki, myös levitin http://fish.aquaristic.net/aquarium-co2-plant/
C02-testi on hyvä apu, mutta periaatteessa pärjää tavan pH-testeilläkin, alkuun kannataa mittailla usein ja säätää syöttö sopivaksi sen mukaan. Usein tämä riittää, jos ei niin sitten voi miettiä kikkailua KHn kanssa jotta saa puskettua enemmän kaasua veteen ilman pelkoa kalojen kaasuttamisesta.
Täältä löytyy settejä, joissa on mukana kaikki, myös levitin http://fish.aquaristic.net/aquarium-co2-plant/
C02-testi on hyvä apu, mutta periaatteessa pärjää tavan pH-testeilläkin, alkuun kannataa mittailla usein ja säätää syöttö sopivaksi sen mukaan. Usein tämä riittää, jos ei niin sitten voi miettiä kikkailua KHn kanssa jotta saa puskettua enemmän kaasua veteen ilman pelkoa kalojen kaasuttamisesta.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
- Senior Member
Ok, kiitos
. Tutkitaanpa asiaa
.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Kalasoppa
- Sukupuoli: Mies
Löytyykö Suomesta mistään liittimiä ja nippeleitä millä saisi Sodastream pullon käyttöön?
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Kalasoppa
- Sukupuoli: Mies
http://www.us-aquaristikshop.com/co2-dr ... ltung.html
Löytyiskö tuommoista Suomesta? Jos ei niin löytyykö ulkomailta muualta kuin tuon linkin takaa. Tuolta yritin tilata mutta Saksa tuottaa vaikeuksia. Tilaus eteni siihen asti kunnes ilmoitti ettei lähetyskulut ole tiedossa ota yhteyttä. Tilausta ei voinut jatkaa ja yhteyttä on turha yrittää jos langanpäässä on Saksalainen. Neuvokaa jos tiedätte mistä tilauksen voisi tehdä.
Löytyiskö tuommoista Suomesta? Jos ei niin löytyykö ulkomailta muualta kuin tuon linkin takaa. Tuolta yritin tilata mutta Saksa tuottaa vaikeuksia. Tilaus eteni siihen asti kunnes ilmoitti ettei lähetyskulut ole tiedossa ota yhteyttä. Tilausta ei voinut jatkaa ja yhteyttä on turha yrittää jos langanpäässä on Saksalainen. Neuvokaa jos tiedätte mistä tilauksen voisi tehdä.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
http://stores.ebay.de/Aquarianerversand ... 34.c0.m322
Itse oon ostanu tuolta, 2kg pullolla setti 20 euroa postikulut, meni 2 viikkoa, itse toimitus kesti 4 päivää, mutta rakensivat aktiivireaktorin varmaan erikseen tai jotain.
2kg pullossa on jalka itsessään sikäli parempi vaihtoehto kuin soodastreamerin pullo
Itse oon ostanu tuolta, 2kg pullolla setti 20 euroa postikulut, meni 2 viikkoa, itse toimitus kesti 4 päivää, mutta rakensivat aktiivireaktorin varmaan erikseen tai jotain.
2kg pullossa on jalka itsessään sikäli parempi vaihtoehto kuin soodastreamerin pullo