Olen tätä ennenkin miettinyt, mutta nyt tämän kyselyn tekemiseen antoi kimmokkeen tuolla
Aqua-Webin taso laskenut(ko)) -ketjussa ollut maininta, että tämän Aqua-webin kanssa ei akvaarioharrastuksen aloittaminen meinaa onnistua, liian vaikeaa puuhaa. Siitä aloin sitten miettimään, että lukevatko aloittavat akvaristit kirjoja, varsinkaan näin nettiaikana? Pohdin asiaa, ja tosiaan, jos olisin pelkän tämän AW:n pohjalta alkanut akvaariota suunnittelemaan, niin olisi kyllä jäänyt koko harrastus äkkiä aloittamatta... Mutta aloitettua tuli

, sillä olin lukenut kirjoja jo ennen akvan/kalojen hankintaa.
Muutaman kirjan lukemisella sai rakennettua pohjatietämyksen, johon saattoi verrata täällä AW:ssa esitettyjä mielipiteitä ja kokemuspohjaisia näkemyksiä. Samoin vaikka se ei ole oikea kirja, niin
http://www.aquahoito.info sivusto antoi paljon tietoa, johon myös saattoi peilata tätä AW:n sisältöä. Kirjat toki osittan vanhenevat, mutta peruskemia ja biologia akvaariossa ei juurikaan muutu vuosikymmenten edetessä. Jonkinasteisella peruspohjatiedolla tätä AW:ta pystyy käyttämään loputtomana tiedon ja niksien aarreaittana.

Esim. siihen olin akva-aloittelijana hyvin tyytyväinen, että löysin täältä vinkin käyttää akvassa hiekkaa soran sijaan ja varsinkin satsata perustamisvaihessa pohjalannoitteeseen.
Nettiaikana minäkin olen akvaharrastuksen aloittanut ja kun akvaarioinnostus iski niin Google vei hakusanoilla akvaarion hoito tjsp. ensin juuri tuonne aquahoito.infoon. Sitä innoissani kahlasin aikani, ja toinen hakutulos olikin sitten tänne.

Osuin aloittamaan akvaristin uran hyvässä vaiheessa, sillä silloin Markku Varjon Akvaariokalat-kirja oli hyvin tuore ja sitä suositeltiin miltei jokaisessa ketjussa, joka tuolla Alkeet-puolella silloin oli. Senhän minä sitten hankin ihan omaksi ja olen edelleen hyvin tyytyväinen ostokseeni, sillä siinä kerrotaan lajiesittelyiden lisäksi myös kalan biologiasta ja muutenkin aiheesta (akvaario)kala yleistietoa. Muistan myös löytäneeni kirjastosta Peter Beckin Akvaariokäsikirjan joka oli mielestäni myös hyvä perusteos akvaarion toiminnasta, ja varsinkin kun vähän suurensi mielessään siinä olleita akvaarion vähimmäiskokoja kaloille.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Sen takia muistan tuon kirjan niin hyvin, sillä siinä olleen kuvan perusteella ihastuin silloin verkkobarbiin ja niitä sitten hankinkin. Saatoin olla lukenut jotain muitakin kirjoja ennen kalojen hankintaa, mutta mikään ei ole niistä jäänyt erityisenä mieleen.
Minkälaisia kirja- tai kirjattomuustarinoita teillä muilla on?