Entacmaea quadricolor ongelma

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Pasis
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Entacmaea quadricolor ongelma

Viesti Kirjoittaja Pasis »

Eli, hankin otsikon vuokon noin kuukausi sitten ja jo heti seuraavana aamuna alkoi ongelmat. Ekana aamuna löysin vuokkoni virtauspumpun ritilästä, mutta onneksi vuokko selvisi suuremmitta vahingoitta. Tämän jälkeen vuokko on ollut enemmän tai vähemmän piilossa kivien alla ja välissä, aina välillä paikkaa vaihtaen. Vuokon kanssa yhtä aikaa ostin A. clarkii vuokkokaloja, jotka eivät onnistu löytämään vuokkoa kodokseen. Eilen siirsin vuokon clarkiien "reviirille" ja kalat kyllä uteliaana tutkivat tätä, mutta vuokko ei eilisen aikana avautunut kunnolla. Tänä aamuna vuokko oli kadonnut enkä ole vieläkään sitä onnistunut näkemään missään.

-Mihin E. quardricolor hävisi? -se tuntui eilen vain kutistuvan ja kutistuvan.-
-Eikö ole niin että tämä tarvitsee runsasta valo, joten miksi se tunkee itsensä jatkuvasti sinne 'minne aurinko ei paista' ?
-Olen käsittänyt että E. quadricolor olisi oiva kumppani A. clarkii vuokkokaloille, vai erehdyinkö?

Vuokkokalat tuntuvat ottaneen Pachyclavularian kodikseen. :roll:
Rapide1
Senior Member
Senior Member

Re: Entacmaea quadricolor ongelma

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Aikanaan kun sain ensimmäisen kuplavuokkoni, laitoin sen nätisti kivalle paikalle siihen mihin toivoin sen jytkähtävän. Noh, yön aikana se oli kadonnut. Meni reilu viikko, kunnes vuokko pullahti esiin kaikkein taaimmaisesta kivenkolosta altaan pohjan ja kiven välistä. Sinne se myös välillä pakenee täysin näkymättömiin.
Olen ymmärtänyt että kuplavuokot viihtyvät juuri tuollaisissa paikoissa, eli pohjan tuntumassa kivenkolossa. Käsittääkseni myös valon määrä vaikuttaa vuokon kokoon ja malliin - syvemmällä, missä luonnollisesti on vähemmän valoa ovat vuokot laajemmalle levittäytyneitä ja suoralonkeroisia. Matalammassa vedessä - missä taas valoa on enemmän, ovat vuokot tiiviimpiä ja "kuplalonkeroisia".
Omista vuokoistani ensimmäinen oli saapuessaan noin 4cm halkaisijaltaan ja oikein pallukkainen, nyt se on noin 10-15cm ja tentaakkelit ovat täysin suorat ja etäällä toisistaan. Uudempi vuokko taas on tällähetkellä vielä tiivis ja kuplainen ja oikein mallikas lajinsa edustaja.

Käsittääkseni noiden pitäisi parantua aika hyvin jos repeytyy... Esim. jaettaessa, eli kahtia leikatessa puolikkaat palautuvat oikeaan muotoonsa kai noin kolmessakymmenessä minuutissa.

Meillä A. frenatukset vaeltaa vuokosta-sarcoon-vuokkoon ja minne sattuu, ne tykkää. Mutta A.ocellarikset, joille toisen vuokon hankin juuri, eivät mene lähellekkään. Kai se on vähän kalasta kiinni...
Pasis
Junior Member
Junior Member

Nyt se vuokko ilmesty oli vain kiertänyt kiven ympäri ja ilmesty toiselta puolelta. Ei ole kome ollenkaan. :( Toivottavasti pysyy hengissä. Olen käsittänyt että vuokoilla on paremmat mahdollisuudet pysyä hengissä jos vuokkokalat "suostuu" pitämään kotiaan niissä?
tate
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tate »

Jostain muistan lukeneeni, et kuplavuokko ei ole suurimpia suosikkeja tuohon yhdessä oloon vuokkokalan kanssa. Mullakaan eivät ole koskaan siihen päinkään katsoneet vaan oleskelevat eyphylliassa. Goniopora kelpas myös jonkun hetken. Mulla alkoi eilen kuplavuokko vaeltamaan vaikka oli yli vuoden ollut samassa paikassa. Virtaukset ovat pysyneet samana kokoajan eli siitä ei nyt ole kysymys. Eilen olin jo sitä mieltä, et jakautuu, mut ei ainakaan vielä. Vaihtoi paikkaa 20cm ylemmäs ja siinä nyt möllöttää. Toivottavasti ei jatka matkaansa varsinkaan pumppuun. Tuskin se kaloja mihinkään tarvii jos suoraan ruokkii silloin tällöin. Osa on jopa sitä mieltä, ettei tarvi koskaan ruokkia vaan elää ihan valojen voimalla. Mä ruokin parikertaa kuukaudessa lancefishillä.
Viimeksi muokannut tate, 20:20, 18.01.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Omilla vuokkokaloilla meni kuukausia ennen kuin "löysivät" vuokosta itselleen majapaikan. Siihen asti asuivat zoassa siinä vuokon vieressä. Ja punainen quadricolor kyseessä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Rapide1
Senior Member
Senior Member

Niin, vuokko kai lukemani perusteella saa osan ravinnostaan kalan ihosta/limasta, ja suurimman osan fotosynteesistä...
Minä en nyt esittäydy minään asiantuntijana, mitä nyt olen vähän opiskellut.
Pasis
Junior Member
Junior Member

Aqualung kirjoitti:Omilla vuokkokaloilla meni kuukausia ennen kuin "löysivät" vuokosta itselleen majapaikan. Siihen asti asuivat zoassa siinä vuokon vieressä. Ja punainen quadricolor kyseessä.
Mulla on tollainen punaruskea jolla valkoiset lonkeronpäät.
tate kirjoitti:Jostain muistan lukeneeni, et kuplavuokko ei ole suurimpia suosikkeja tuohon yhdessä oloon vuokkokalan kanssa. Mullakaan eivät ole koskaan siihen päinkään katsoneet vaan oleskelevat eyphylliassa. Goniopora kelpas myös jonkun hetken. Mulla alkoi eilen kuplavuokko vaeltamaan vaikka oli yli vuoden ollut samassa paikassa. Virtaukset ovat pysyneet samana kokoajan eli siitä ei nyt ole kysymys. Eilen olin jo sitä mieltä, et jakautuu, mut ei ainakaan vielä. Vaihtoi paikkaa 20cm ylemmäs ja siinä nyt möllöttää. Toivottavasti ei jatka matkaansa varsinkaan pumppuun. Tuskin se kaloja mihinkään tarvii jos suoraan ruokkii silloin tällöin. Osa on jopa sitä mieltä, ettei tarvi koskaan ruokkia vaan elää ihan valojen voimalla. Mä ruokin parikertaa kuukaudessa lancefishillä.
Itse olen lukenut että pitäisi mennä A. clarkiin eli seepravuokkokalan kanssa oikein mukavasti, mutta ei kelpaa esim. A. ocellariselle.
Rapide1
Senior Member
Senior Member

Pasis
Junior Member
Junior Member

Niin tietenkin, vai onko tää se poikeus joka vahvistaa säännön. [;)]
Rapide1
Senior Member
Senior Member

Oon nähnyt muissakin lähteissä vastaavaa toimintaa. Mä en tiedä, mun ocellarikset ei asu missään. Tossa ne nukkuu altaan oikeessa etukulmassa raukat :cry:
ÄmHoo

Viesti Kirjoittaja ÄmHoo »

Niin, se on kumma, kun täälläkin Ocellarikset kyyhöttää kulmalistan suojassa, vaikka tarjolla olisi esim. useita tuuheita Euphyllioita. Hölmöt elukat.

M.
jaakkim
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jaakkim »

Täällä vastaavasti mentiin viivana vuokon luokse ja nahistellaan siitä kuka saa nyhjöttää sen lonkeroissa. Onneksi noita vuokkoja on kaksi, niin ei tule enää pahempia riitoja.
Not all those who wander are lost
J.R.R. Tolkien
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

ÄmHoo kirjoitti:Niin, se on kumma, kun täälläkin Ocellarikset kyyhöttää kulmalistan suojassa, vaikka tarjolla olisi esim. useita tuuheita Euphyllioita. Hölmöt elukat.

M.
Sama meilläkin. Paras paikka tuntuu olevan vasemman striimin alla :roll:
Gorkki
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Gorkki »

Mulla taas Ocellarikset asustelevat Entacmaea quadricolorissa. Alkuun eivät katsoneet quadricoloria päinkään, mutta sitten hankin altaaseeni Heteractis magnifican johon Ocellarikset sitten säntäsivät välittömästi. Siittä sitten ajan kanssa Ocellarikset oppivat vierailemaan vieressä asustelleessa Entacmaea quadricolorissa. Kun sitten poistin Magnifican altaasta Ocellarikset jäivät asustelemaan quadricoloriin. Mutta en kyllä suosittele tuota Heteractis magnifican hankintaa, koska sen pitäminen akvaariossa tuntui monestakin syystä aika mahdottomalta.

Ja tosiaan quadricolorit saattavat altaassa hakea paikkaansa varsinkin alkuun. Minunkin ensimmäinen quadricolori päätyi silpuksi ajelehdittuaan streamiin. Käsittääkseni quadricolorit ja muutkin vuokot meressäkin päästävät monesti irti alustastaan ja lähtevät näin ajelehtimaan merivirtojen mukana paremmille vesille. Ja nykyisessä altaassanikin toinen quadricolor päätti lähteä hakemaan uutta paikkaa noin vuoden jälkeen vaikka altaassa ei virtaukset yms. olleet muuttuneet.

Eli se on suht normaalia, että se vuokko alkuun vaeltelee altaassa ja hakee optimaalista paikkaa. Quadricolorit yleensä asustelevat jonkin kiven kolossa johon ne aika ajoin vetäytyvät ja ainakin minulla ne ovat jääneet asutelemaan aika lähelle pohjaa. Jatkuva vaeltelu voi myös kertoa siitä, että altaassa ei ole kaikki vuokon kannalta hyvin.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Merkitystä on myös sillä ovatko vuokkokalat viljeltyjä vai luonnosta pyydettyjä. Viljeltyjen vuokkokalojen symbioitumista joutuu mahdollisesti odottamaan ja ohjailemaan. Luonnosta pyydetyt kalat ovat sujahtaneet silikooniseenkin vuokkoon melkein samantien turvaan.
Sen kerran kun ne sinne vuokkoon löytävät, ne ei sieltä sitten tunnu poistuvan millään.

Hetki sitten palasin purkamasta merilähetystä ja sain H.magnifican mukana ihanan salamatkustajan. Vuokon kanssa pussissa matkusti vuokkokala :mrgreen:

Jos vuokkokala ei kotikorallia / vuokkoa löydä altaasta, on jännä että ne sitten järjestäen nukkuvat streamin läheisyydessä. Yleensä sen yläpuolella.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Noi kuplavuokot ainaki mun eka altaassa eli ihan omaa elämäänsä. Alkuperänen frägäsi ite ittensä juwelin suodattimen ritilöiden läpi ja puolikkaat löyty suodattimen sisältä vasta myöhemmässä vaiheessa vitivalkosena ja pienenä. Siirsin ne sieltä parempaan paikkaan (=valoon) niin alkovat vuokot kasvaa ja saada väriä ja sen jälkeen lisääntymään niin, ettei perässä pysyny. Mulla oli samettivuokkokaloja jotka viihty oikein hyvin altaan suurimman vuokon tuntumassa.
Ei noista vuokoista kannata suurta stressiä ottaa. Ainaki mun kokemusten mukaan on hyvin helppohoitosta ja kestävää sakkia kunhan vaan löytävät paikkansa. (Hetkeksi aikaa:) )
jollyroger
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jollyroger »

Mulla on ollut puolisen vuotta just sama kuplavuokko kuin otsikossa ja ocellarikset (3 kpl) ihastui siihen välittömästi. Vuokko oli aluksi pari päivää aika vaisu ja etsiskeli paikkaa kivikosta ja otti paikakseen noin puolivälistä pintaa ja pohjaa. Tullessa se oli ehkä 5 senttinen, mutta nyt jo lähentelee 20 senttiä. Tentaakkelit on pinnan puolelta kuplavat ja pohjan puolella ohuet puikot.

Mahtaakohan se jakautua/voiko sitä "frägätä"? Alkaa meinaan ahdistelemaan montiporaa ja niistä kohti mistä ne osuu yhteen polyypit heittää lusikan nurkkaan. [}:)] Sen siirtäminenkin on melko mahdotonta, kun asuvat samassa kivessä :P
Pasis
Junior Member
Junior Member

Toi meikäläisen vuokko on tänään ollunna esillä tossa kivellä lähellä pohjaa. Ainoa ongelma vaan onse että se näyttää tosi pahalta; Aivankuin se olis pullauttanut osan sisäkaluistaan pihalle. :cry:
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Anna sille aikaa. Mikäli omilla voimillaan pysyy kivessä kiinni, niin voi hyvin selvitäkin. Tosin itseäni hiukan mietityttää josko tuo vuokko olisi vahindoittunut siitä siirtämisestä jonnekin kalalle suotuisampaan paikkaan. Miten sait vuokon irti kivestä?
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Pasis
Junior Member
Junior Member

Aqualung kirjoitti:Anna sille aikaa. Mikäli omilla voimillaan pysyy kivessä kiinni, niin voi hyvin selvitäkin. Tosin itseäni hiukan mietityttää josko tuo vuokko olisi vahindoittunut siitä siirtämisestä jonnekin kalalle suotuisampaan paikkaan. Miten sait vuokon irti kivestä?
Itseasiassa se lähti vähän turhankin helposti vaikka roikkui ylösalaisin "luolan" katossa, toisaalta ostaessa kaupiaskin sai sen irti helposti kivestä. Sitä ei pahemmin tarvinnut suostutella. Olisiko alkuaankin vähän heikkokuntoinen yksilö? Näytti kyllä ostettaessa ihan hyvä kuntoiselta.
Rapide1
Senior Member
Senior Member

Jollyroger, tässä on oikeesti hyvä ohje.
Oon kattonut ton joskus kun haaveilin vasta kupliksesta. Aikomuksena kokeilla kun vuokot kasvaa vähän.
Ja sit kun lohkot sen, niin tänne saa toimittaa puolet :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=9HeNy9aWm6I
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Jos vuokolla on suu auki ja sisuskalut alkaa tulemaan ulos, se ei voi hyvin.
Usein vuokot ovat pitkän matkan matkustamisen jälkeen juuri sen näköisiä, mutta päästessään valoon ja virtaukseen, tokenevat muutamassa tunnissa. Kivessä ne voivat olla hennostikin kiinni ja silti voivat hyvin.
Seurailisin tunti kerrallaan, ja varautuisin sen noukkimaan pois jos näyttää että alkaa sulamaan (eli kuolee). Menee silloin aivan liejuksi.
Pasis
Junior Member
Junior Member

Kalakaverit kirjoitti:Jos vuokolla on suu auki ja sisuskalut alkaa tulemaan ulos, se ei voi hyvin.
Usein vuokot ovat pitkän matkan matkustamisen jälkeen juuri sen näköisiä, mutta päästessään valoon ja virtaukseen, tokenevat muutamassa tunnissa. Kivessä ne voivat olla hennostikin kiinni ja silti voivat hyvin.
Seurailisin tunti kerrallaan, ja varautuisin sen noukkimaan pois jos näyttää että alkaa sulamaan (eli kuolee). Menee silloin aivan liejuksi.

Tarkkaillaan.
Pasis
Junior Member
Junior Member

Vuokko on nyt siirtynyt taivaallisille vesille. Vesi aamulla ihan harmaana ja vuokko 'sulaa' massaa. Vettä vaihdettu, mutta sameeta on toivottavasti ei pilannut koko akvaariota. Ja vielä juuri kun olen lähdössä muutamaksi pv:ksi matkoille. Vaimo saa seurailla tilannetaa. :roll:
jollyroger
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jollyroger »

Kiitti rapide1 vinkistä. Aloin katsastamaan, missä se on kiinni ja totesin lähes mahdottomaksi. On sellaisessa kiven kolossa, ettei mitään toivoa saada ulos. Just tust sormenpää mahtuu kutittelemaan "limaklimppiä", mut jos pois haluaa, niin kivi on halkaistava :)
Ehkä varjostamalla sen vois saada vaihtamaan paikkaa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”