Tuleeko liikaa ruuhkaa 128L akvan pohjalle?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Elite Member
Tuleeko liikaa ruuhkaa 128L akvan pohjalle?
Elikkäs miula on tuolla 40L akvaariossa kasvamassa 3 helmimonnisen poikasta ja tuolla 128L akvaariossa on 10kpl helmimonnisia ja 3 katinkultamonnia.
Meneekö pohja liijan täyteen jos mie nuo kolme helmimonnisen poikasta vielä lisään tonne, vai vienkö suosiolla kauppaan?
Meneekö pohja liijan täyteen jos mie nuo kolme helmimonnisen poikasta vielä lisään tonne, vai vienkö suosiolla kauppaan?
Re: Tuleeko liikaa ruuhkaa 128L akvan pohjalle?
Eipä kait se nyt kolmesta enää ole kiinni
Lykkää sekaan vaan ja tarkkaile tilannetta, jos alkaa näyttää ahtaalta niin myy sitten osa pois.

Ei se minustakaan pahalta kuulosta, eikös ne ole aika sopuisia lajeja.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Samaa lajianhan ne on eli sopeutuvat yhdeksi parveksi. Ja mitä isompi parvi kaloilla on sitä parempi. Noi katinkultamonnitha ei silleesti vie tilaa ku on vaa jossai lasissa kiinni.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Sekaan vaan. Varmasti mahtuu. Ei ne siinä samassa parvessa montaa neliösenttiä tilaa vie.
-
- Elite Member
Noh ehkä mie sitten kippaan ne tonne muitten sekaan, kohan tuosta vielä kasvavat.
Joku pääkala tonne pitäs vielä kekkasta, mietin että uskaltasko tonne hommata keltakääpiöahven pariskunnan?
Tai sitten joku rihmakala.
Joku pääkala tonne pitäs vielä kekkasta, mietin että uskaltasko tonne hommata keltakääpiöahven pariskunnan?
Tai sitten joku rihmakala.
-
- Senior Member
Noi ahvenet ja rihmakalat mun mielestä kyl tarttis sen haaremin, en tiiä mitä muut on mieltä. en ihan varma noista lämpötiloista ole mutta kyllä tonne varmaankin 1 taistelukala uros menis.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
^ Jos aloittaja kysyy käykö jokin ahven tai rihmakalat, niin miksi ehdotat taistelukalaa?
Mitä muuta altaassa asuu noiden yllämainittujen lisäksi? Mitkä siellä on vesiarvot ja lämpö?
Mitä muuta altaassa asuu noiden yllämainittujen lisäksi? Mitkä siellä on vesiarvot ja lämpö?
-
- Senior Member
Siksi koska nuo edellämainitut eivät mielestäni tuonne mene niin pitää miettiä jotain muuta vaihtoehtoa. Ja koska ovat omia suosikkejani, joten ehdottelen niitä kaikille.
Minkä tietojen perusteella sinä päättelit, ettei tuonne aloittajan kaipaamia mene...?
-
- Senior Member
Tuolla ylempänä jo oman mielipiteeni ilmaisin. Mielestäni kyseiset kalat viihtyvät mieluummin haaremissa kuin yksin ja itse en tuon kutupariskunta käsitteen kanssa en ole ihan samaa mieltä. Koska kiimaisena uros voi jahdata naarasta ja siksi tulisi olla useampi jahdattava että muut saavat välillä levätä. Ja tuo akvaario on haaremille liian pieni. Sopiiko että nyt keskitytään miljoonakalan auttamiseen eikä toistemme piikittelyyn. Mä haluan vaan tuoda oman näkemykseni esille ja uskoo ken haluaa.
En näe lainkaan miten se on aloittajan auttamista, että teilaat hänen haaveilemat kalat tietämättä altaasta perustietoja. Saati sitten miten voit ehdottaa sinne omia lemppareita, edelleen tietämättä altaasta enempiä.
Mikäli altaan vesiarvot, lämpö ja muu seura on ok, niin en näe mitään estettä etteikö altaaseen menisi jokin kääpiöahvenpariskunta.
Tässä vielä tarkempaa tietoa aloittajan haaveilemasta kalasta, kannattaapa sinunkin lukaista se läpi....
http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... rellii.htm
Mikäli altaan vesiarvot, lämpö ja muu seura on ok, niin en näe mitään estettä etteikö altaaseen menisi jokin kääpiöahvenpariskunta.
Tässä vielä tarkempaa tietoa aloittajan haaveilemasta kalasta, kannattaapa sinunkin lukaista se läpi....
http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... rellii.htm
-
- Senior Member
No ehkä tää sit vaan on väärä sivusto mulle ja mun ajatuksilleni. mulla on se että mä haluan myös tuoda muitakin mielipiteitä esille ja kyseenalaistaa. Esim vaippaka jostain asiasta kaikki aina sanovat samaa nii kaikki myös uskovat siihen mutta kun joku tulee ja sanoo jotain muuta niin jossei sitä heti tyrmätä niin voidaan myös ruveta miettimään että niimpä meneeks tää asia nyt oikeesti noin. Voi se myös vahvistaa sitä alkuperäistä mielipidettä. ymmärrätkö kuitenkin pointtini?
Neuvojen perustalla olisi hyvä olla myös jotain käsitystä siitä, mitä on neuvomassa. Ei riitä pelkästään se, että "se on mun mielestä kiva". Perusasiat tulisi olla selvillä ennen kuin edes voi ehdottaa mitään kalaa joukkoon mukaan. Ja edelleenkin, jos joku haaveilee ahvenista niin en ehkä ensimmäisenä menisi taistelukalaa sinne ehdottamaan.. (etenkin kun allasseura ei ole tiedossa).
-
- Senior Member
Eli mun pitäis joko kysyä neuvoa tai olla hiljaa, eikä lähteä neuvomaan muita niinkö?
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
On ollut tapana se että laitetaan faktat pöytään(altaan tiedot, vesiarvot, lämpötila, altaan muu kalasto), sitten tutkitaan mitkä lajit kyseiseen kokonaisuuteen kävisivät(kirjallisuus, luotettavat nettisivut, akvaariolehdet, vankka kokemus lajista), sitten ehdotus esille. Heleppoa?päivänvarjo kirjoitti:Eli mun pitäis joko kysyä neuvoa tai olla hiljaa, eikä lähteä neuvomaan muita niinkö?

-
- Member
- Akvaarioseurat: TAS
Et nyt itseasiassa neuvo vaan kerrot mielipiteitäsi. Ne ei auta nyt tässä asiassa.päivänvarjo kirjoitti:Eli mun pitäis joko kysyä neuvoa tai olla hiljaa, eikä lähteä neuvomaan muita niinkö?
Mitäpä jos lukisit viestini uudelleen jos et sitä kerran tajunnut.päivänvarjo kirjoitti:Eli mun pitäis joko kysyä neuvoa tai olla hiljaa, eikä lähteä neuvomaan muita niinkö?

En näe lainkaan kuinka esimerkiksi tässä tapauksessa voit neuvoa kun et edelleenkään tiedä altaasta kaikkea oleellista. Etkä selvästi aloittajan haaveilemista kaloistakaan. Tuossa kun ei ihan pelkät mielipiteet riitä neuvoiksi.
-
- Senior Member
Eli koska mulla on nyt ollut akvaario muutaman viikon ja ei periaatteessa ole mitään kokemusta mistään kalalajista vielä niin en voi ilmaista mielipiteitä enkä neuvoa? Joten mun on edes ihan turha käydä täällä sitten. Joo ehkä mä sitten jätän nää neuvomiset oppineille profeetoille, käytän vain osto ja myyntitarkoituksiin? Kyllähän sinne akvaarioon voi tunkea mitä vain, en ehkä tiedä meneekö vesiarvot ja muu seura, voi hyvin niiden puolesta mennäkkin mutta jos nyt ajatellaan kalaa niin onko sen sitten kiva siellä pienessä tilassa? Joihinkin asioihin ei tarvita järjetontö tietämystä tai kokemusta että jos se kalanyt just mahtuu sinne niin ehkä kuitenkin olis kivempi isommassa altaassa, ja vaikka se kala nyt menisikin yksin tai pariskuntana niin ei se oman lajin seura pahastakaan ole. Tuonkaan päättelyyn ei mahdotonta tietämystä tarvitse.
Mut okei neuokaa kun kerran parhaiten tiedätte... Jätän tän ketjun rauhaan. Happy?
Mut okei neuokaa kun kerran parhaiten tiedätte... Jätän tän ketjun rauhaan. Happy?
Ymmärrät vielä joskus, mutta väliaikana voisit keskittyä vanhempiesi kuunteluun ja ottaa oppia viisaista sanoista. Kiitokset kuitenkin pienistä hymyreaktioista.päivänvarjo kirjoitti:Eli koska mulla on nyt ollut akvaario muutaman viikon ja ei periaatteessa ole mitään kokemusta mistään kalalajista vielä niin en voi ilmaista mielipiteitä enkä neuvoa? Joten mun on edes ihan turha käydä täällä sitten. Joo ehkä mä sitten jätän nää neuvomiset oppineille profeetoille, käytän vain osto ja myyntitarkoituksiin? Kyllähän sinne akvaarioon voi tunkea mitä vain, en ehkä tiedä meneekö vesiarvot ja muu seura, voi hyvin niiden puolesta mennäkkin mutta jos nyt ajatellaan kalaa niin onko sen sitten kiva siellä pienessä tilassa? Joihinkin asioihin ei tarvita järjetontö tietämystä tai kokemusta että jos se kalanyt just mahtuu sinne niin ehkä kuitenkin olis kivempi isommassa altaassa, ja vaikka se kala nyt menisikin yksin tai pariskuntana niin ei se oman lajin seura pahastakaan ole. Tuonkaan päättelyyn ei mahdotonta tietämystä tarvitse.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Joissain tapauksissa se oman lajin seura ON pahasta. Sen päättely sitten taas vaatiikin jo tietämystä.
Pointtina tässä ei kuitenkaan ole pelkästään altaan koko, kuten jo aiemmin sanottu. Ja jos luit lainkaan linkittämääni juttua keltakääpiöahvenesta, niin siellä todetaan sen olevan ahveneksi hyvin kiltti kala, vaativan tilaa >70l ja menevän pariskuntana JA haaremina. Näin ollen tilasta ei tässä tapauksessa ole puutetta, mikäli altaan olosuhteet muuten kyseisen kalan sallivat.
Omia mielipiteitään toki saa ja on suotavaakin tuoda esiin, mutta ei niitä kannata esittää neuvoina jos ei asiasta ole kuitenkaan oikeaa tietoa. Näissä kun on kuitenkin eroa. Tutkailemalla ja opiskelemalla se tieto lisääntyy, sitten voit niitä neuvoja antaakin.
Kannattaa vain olla tarkkana siinä, milloin esität asiasi neuvona ja milloin mielipiteenä. Ja kuten VesiEläin sen sanoi,

Pointtina tässä ei kuitenkaan ole pelkästään altaan koko, kuten jo aiemmin sanottu. Ja jos luit lainkaan linkittämääni juttua keltakääpiöahvenesta, niin siellä todetaan sen olevan ahveneksi hyvin kiltti kala, vaativan tilaa >70l ja menevän pariskuntana JA haaremina. Näin ollen tilasta ei tässä tapauksessa ole puutetta, mikäli altaan olosuhteet muuten kyseisen kalan sallivat.
Omia mielipiteitään toki saa ja on suotavaakin tuoda esiin, mutta ei niitä kannata esittää neuvoina jos ei asiasta ole kuitenkaan oikeaa tietoa. Näissä kun on kuitenkin eroa. Tutkailemalla ja opiskelemalla se tieto lisääntyy, sitten voit niitä neuvoja antaakin.
Kannattaa vain olla tarkkana siinä, milloin esität asiasi neuvona ja milloin mielipiteenä. Ja kuten VesiEläin sen sanoi,
Tämä on harhautunut niin täysin alkuperäisestä aiheesta, että eiköhän se ollut nyt tässä. Aloittajalle varmasti selvisi vastaus kysymykseen monnisista, pääkalapohdintoihin hän voi halutessaan tehdä uuden ketjun kera altaan tarkempien tietojen.VesiEläin kirjoitti:On ollut tapana se että laitetaan faktat pöytään(altaan tiedot, vesiarvot, lämpötila, altaan muu kalasto), sitten tutkitaan mitkä lajit kyseiseen kokonaisuuteen kävisivät(kirjallisuus, luotettavat nettisivut, akvaariolehdet, vankka kokemus lajista), sitten ehdotus esille. Heleppoa?