Turkulaiset, varokaa hanavettä!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Leba
Junior Member
Junior Member
Viestit: 187
Liittynyt: 10:27, 22.10.2003
Paikkakunta: Turku/TAY

Turkulaiset, varokaa hanavettä!

Viesti Kirjoittaja Leba »

Joulun jälkeiset sään lauhtumiset aiheuttivat jälleen hanaveden käsittelymuutoksia ja uskoisiin, että kestää edelleen. Joten, vedenvaihtojen kanssa varovasti, koska kemikaaleja on runssasti vesijohtovedessä.

Tavallisen rutiinihoidon seurauksena vedenvaihto, joka on minulla varovaisuudesta kerran viikossa ~20 % . Tunnin jälkein aioin syöttää artemia viisi viikoiselle neontetraparvelle. Tuli kyynelet silmiin kun reilut neljäsataa värittymistä vaile oleva neontetra kellui vedenpinnalla, ja loput parikymmentä teki hermostollisia äkkipyrrähdyksiä ja piruetteja. Samoin kävi musta-aavetetroillekin, jotka olivat vain kahden viikkon ikäisiä.

Uusi vuosi alkoi "mukavasti". No, mutta sellaista on tapahtunut 4-5 vuoden välein ja siitä ei voi ennakoida miteenkään. Ei voi muuta, kun kadehtia akvaristit, joilla on hyvää vettä käytössä, ja toivoa ettei muille kävisi näin. Siis, olkapa varovaisia!
L. B
__________
Mudskipper
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 21:56, 20.07.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Mudskipper »

Vaihdoin eilen vettä kolmasosan tai neljäsosan, mutta en huomannut mitään erikoista, vaikka mulla on herkkiä miljoonakaloja (6 kuollut käsittämättömästä syystä, loppuparvi säilynyt hengissä). Voiko siinä olla syy, että laitoin vedenparannusainetta? Poikaystävän akvaariossa Raision hanavesi aiheutti lehtikalojen pyrstörihmojen sulamisen, mutta se loppui heti kun lisäsi vedenparannusainetta, ja rihmat kasvoi takaisin.

En kyllä yhtään ihmettele, että kalat kuolevat Turun veteen, en sitä itsekään mielelläni juo... 8O
Maapallo tuottaa kylliksi tyydyttääkseen jokaisen tarpeet, mutta ei kylliksi tyydyttääkseen jokaisen ahneuden. -Mahatma Gandhi-
Susamka
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 11:13, 24.03.2003
Paikkakunta: Turku/TAY ry

Viesti Kirjoittaja Susamka »

Minun piti juuri täältä 'lähdettyäni' vaihtaa akvaarioon vettä. :cry: Taidankin vaihtaa normaalia vähemmän tai jospa odottaisinkin vielä pari päivää...

Mahtaako vedenparannusaine tehdä Turun veden akvaariokelpoiseksi? Mite te turkulaiset akvaarioharrastajat yleensä teette, käytättekö vedenparannusaineita?
cW
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 19:41, 04.02.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja cW »

Kerros Leba missä osassa kaupunkia asut? Pääskyvuoressa ei ainakaan ole veden maussa tai hajussa mitään erikoista tällä hetkellä. Tai sitten en vain ole huomannut...
coeliac disease
silli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 186
Liittynyt: 22:17, 30.01.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja silli »

En ole myöskään huomannut mitään erityistä vedessä, arvoissa tai kalojen käytöksessä, mutta kolmelle malawille on tullut jotain homeen näköistä jota aloin heti lääkitä. Voisikohan johtua vedestä? Asun kyllä vesilaitoksen kupeessa, että ainakaan putkista ei ehdi mitään liueta. Kiitos varoituksista silti!
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1302
Liittynyt: 19:02, 04.12.2002
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Voi teitä Turkulaisia... Muuttakaa Tampereelle! :mrgreen:
Fishy fella.
Leba
Junior Member
Junior Member
Viestit: 187
Liittynyt: 10:27, 22.10.2003
Paikkakunta: Turku/TAY

Viesti Kirjoittaja Leba »

Mudskipper kirjoitti:Vaihdoin eilen vettä kolmasosan tai neljäsosan, mutta en huomannut mitään erikoista, vaikka mulla on herkkiä miljoonakaloja (6 kuollut käsittämättömästä syystä, loppuparvi säilynyt hengissä). Voiko siinä olla syy, että laitoin vedenparannusainetta? Poikaystävän akvaariossa Raision hanavesi aiheutti lehtikalojen pyrstörihmojen sulamisen, mutta se loppui heti kun lisäsi vedenparannusainetta, ja rihmat kasvoi takaisin.

En kyllä yhtään ihmettele, että kalat kuolevat Turun veteen, en sitä itsekään mielelläni juo... 8O
Itse en käyttänyt vedenparannusainetta, olisi kai syytä käyttä. :?

Klooriyhdisteet tekevät harmillista jälkeä ihon limakalvossa jo pienissä määrissä. Sen takia kalat ovat altiina esim. baktereille ja homeille.

Vedenvaihdon jälkeinen sairastelut voivat helpostikin johtua siitä.

CW, asun kaukana vesilaitoksesta Hirvensalossa, mutta tuskiin sillä on merkitystä kloriin ja muiden "vesilaitoksen vedenparannus kemikaalien" suhteen. Pitkällä matkalla vanhoissa putkeissa voi toki veden kovuus, ehkäpä pH pikkasen muuttua.

Xendy, minä en ole käyttänyt mitään, mutta Turun vettä käyttäessä paras keino olisi sen seisottaminen viikoksi, samanaikaisesti ilmastaminen sekä parannusaineiden käyttö tai aktiivihili suodatus. Mutta harvat tekee, taikka pystyisi tehdä: esim. jos on isoja tai useita altaita.
L. B
__________
MikkoP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 22:07, 29.11.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja MikkoP »

Xendy kirjoitti:Mahtaako vedenparannusaine tehdä Turun veden akvaariokelpoiseksi? Mite te turkulaiset akvaarioharrastajat yleensä teette, käytättekö vedenparannusaineita?
Minä vaihdan 50-70% vettä viikossa ilman vedenparannusaineita, enkä ole huomannut nyt tai muulloinkaan minkäänlaisia negatiivisia reaktioita kaloissa. Omaan kurkkuuni kaadan tuota vettä useamman litran päivässä ja hyvin uppoaa. Taitaa olla lähinnä urbaanilegenda tuo huono turkulainen vesi.
cW
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 19:41, 04.02.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja cW »

MikkoP kirjoitti:Taitaa olla lähinnä urbaanilegenda tuo huono turkulainen vesi.
Näitä keskusteluja saman aiheen tiimoilta seuranneena en menisi ihan legendaksikaan väittämään. Sen sijaan olen saanut vaikutelman että kaupunginosalla on melkoinen vaikutus veden laatuun. Tämä ei sinänsä ole mitenkään ihme kun tietää missä kunnossa suuri osa tämän kaupungin putkistoista on...

Leban mainitsema veden laadun muutos ilman suhteellisen nopean lauhtumisen yhteydessä voi hyvin johtua putkistoista irronneista kuona-aineista eikä niinkään vesilaitoksen prosessin muutoksista. Tässä vaikuttava mekanismi olisi ilman lauhtumisen yhteydessä putkistoja rikkovaa vastaava.

Edit: ja edellä olen esittänyt "insinöörimäisiä oletuksia" enkä sisäpiirin tietoja... Halusin vain tuoda sen esille vaihtoehtoisen syyllisen, jota ei kovin usein ole otettu huomioon.
coeliac disease
MikkoP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 22:07, 29.11.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja MikkoP »

cW kirjoitti:
MikkoP kirjoitti:Taitaa olla lähinnä urbaanilegenda tuo huono turkulainen vesi.
Näitä keskusteluja saman aiheen tiimoilta seuranneena en menisi ihan legendaksikaan väittämään. Sen sijaan olen saanut vaikutelman että kaupunginosalla on melkoinen vaikutus veden laatuun.
Voi asia olla tietenkin noinkin, mutta kyllä noita vesiongelmia minusta liioitellaan aika rankasti. Itse olen asunut viimeisen kymmenen vuoden aikana viidessä eri kaupunginosassa ilman mielipiteen muuttumista veden laadusta, mutta ehkä minulla on käynyt vain hyvä tuuri.
Susamka
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 11:13, 24.03.2003
Paikkakunta: Turku/TAY ry

Viesti Kirjoittaja Susamka »

Lainauksia Turun vesilaitoksen asiakaslehdestä "Vedenjakaja" joulukuu 2003:

"Juomaveden laatu vuonna 2003
Turun vesi ei ole täysin täyttänyt laatuvaatimuksia, sillä eräissä verkon ääripäissä muodostui lämpimän veden aikana nitriittiä yli raja-arvon.
----
Laatusuositusten ylityksiä on ollut marraskuun loppuun mennessä ajoittain bakteerien kokonaispesäkeluvussa, raudassa ja hajussa. Kokonaispesäkeluvun ylityksiä tapahtui enimmäkseen kesällä verkoston ääripäissä."
-------------
"Huolehdi akvaarion vedestä
Vesijohtovettä ei koskaan pidä laittaa kaloille sellaisenaan suoraan hanasta. Se on vanhennettava seisottamalla avoimena useiden päivien ajan tai sitten voidaan käyttää veden paranteita, joilla veden pH:ta ja kovuutta voidaan säätää kaloille sopivaksi.
----
Kalojen ulosteista ja levistä ei akvaariossa kannata hermostua, sillä luonnon vedetkään eivät ole täysin puhtaita.
Riittää, kun veden vaihtaa noin kerran kuukaudessa."

--------
Lehdestä selviää myös, että Turun vesijohtoveden pH on verkostossa 8,0-8,6, kovuus 5-9dH, paitsi Jäkärlän ja lentokentän alueella noin 2dH.

Ja samaisesta lehdestä vielä Aurajoen veden laadusta (ja joesta siis tulee meidän juomavetemme): "Suomen ympäristökeskuksen yleisen laatuluokituksen mukaan Aurajoen veden laatu onkin nykyisin välttävää ja parhaimmillaan jopa tyydyttävää."


On siis merkitystä missä päin Turkua asustelee. Jos siis harrastaa pehmeän veden kaloja, kannattaa asua Jäkärlässä tai lentokentän tuntumassa :roll:
Ja vesijohtoverkoston ääripäissä ei varmaankaan akvaristin kannata asustella. :mrgreen:

Onko siis Turun huono vesi vain urbaani legenda?
m.n
Junior Member
Junior Member
Viestit: 136
Liittynyt: 22:30, 23.07.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja m.n »

Kannattaa muuten käydä katsomassa juttua akvaariovedestä täältä aw:n sivuilta löytyvästä linkistä (kun on täällä aika paljon ollut juttua vedenparannusaineiden käytön tarpeellisuudestakin). Eli se sivu löytyy tuolta linkeistä ja sieltä sekalaiset, sivu on muistaakseni nimellä akvaarioveden vaikutus kalojen terveyteen. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”