Voiko seeprakotiloaffenille syöttää kasvisperäistä ruokaa lainkaan? Kasvissyöjille ilmeisesti lihaperäisen ruoan anto on kieletty, mutta mites toisin päin? Seeprakotiloaffenhan on lihansyöjä.
Netistä yritin etsiä tietoa, mutta ei missään otettu kantaa ruokaan muuta kuin todettiin, että voidaan syöttää pelleteillä, hiutaleilla, elävällä jne... Baensch toteaa tämän affenen kuitenkin olevan lihansyöjä - ei siis sekasyöjä. Sitten kun yritti etsiä tietoa käyttämällä hakusanoina mm. carnivore, loppui se linkkien tulo aikas lyhyeen:
Neolamprologus multifasciatus +carnivore => 5 osumaa! Hurjat 5 osumaa yli tuhannesta linkistä.
Koska aion hankkia näitä kaloja, niin olisi kiva tietää, voiko seuraksi hankkia sekasyöjiä vai pitääkö pysytellä lihansyöjissä sitten...
N. multifasciatus ja ruokinta
Valvoja: Moderaattorit
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Minä pitäisin kotiloahvenet ehdottomasti omassa purkissaan paristakin syystä.
Ne lisääntyvät jonkin verran, mutta eivät koske omiin poikasiinsa. Muut saman akvaarion kalat kyllä popsivat ne äkkiä.
Kotiloahvenilla on omat arkkitehtuuriset näkemyksensä akvaasrion pohjasta, ja muut kalat akvaariossa häiritsevät koko ajan.
Jos siis muita lajeja halutaan, niin ei ainakaan mitään akvaarion pohjalla viihtyvää. Killiahvenet ehkä ovat sopiva vaihtoehto.
Sekaravinnolla minä kotiloahvenia ruokin. Luonnossa syövät pohjan pikkueläimiä ja planktonia pohjan tuntumassa.
Ne lisääntyvät jonkin verran, mutta eivät koske omiin poikasiinsa. Muut saman akvaarion kalat kyllä popsivat ne äkkiä.
Kotiloahvenilla on omat arkkitehtuuriset näkemyksensä akvaasrion pohjasta, ja muut kalat akvaariossa häiritsevät koko ajan.
Jos siis muita lajeja halutaan, niin ei ainakaan mitään akvaarion pohjalla viihtyvää. Killiahvenet ehkä ovat sopiva vaihtoehto.
Sekaravinnolla minä kotiloahvenia ruokin. Luonnossa syövät pohjan pikkueläimiä ja planktonia pohjan tuntumassa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tappeluksi luultavasti menee. Luonnossa nuo lajit eivät juuri kohtaa. Lajit vaativat erilaista arkktehtuuria kotiloympäristöönsä. Ehkä riittävällä kotilomäärälllä voit tasoittaa niiden lajien välisiä luonne-eroja.
Kotiloita sekä kasoihin että ryhmiin ja yksitellen.
Kotiloita sekä kasoihin että ryhmiin ja yksitellen.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
No, voi...
Entäs aurinkokirjahven? Koiraat taitavat olla aika äksyjä toisilleen, mutta miten muille? Ja pitäisikö näitä kuitenkin pitää vain parina akvaariossa?
Tropheus sp. taitaa olla ihan liian suuri metrin pituiseen altaaseen (uimatilaa 90cm). Cyprichromis leptosoma:kin taitaa olla parvikala eikä siten sovi 200 litraiseen...
Meneepä hankalaksi
Mitä noitten seeprojen kanssa sitten voisi laittaa?
Tropheus sp. taitaa olla ihan liian suuri metrin pituiseen altaaseen (uimatilaa 90cm). Cyprichromis leptosoma:kin taitaa olla parvikala eikä siten sovi 200 litraiseen...
Meneepä hankalaksi
Käykö noille N. multifasciatuksille esim. JBL Gala-hiutaleet tai joku muu valmispöperö? Pakastesurvarit varmaan sopii mutta taitavat olla yksipuolista ravintoa pelkästään? En millään jaksaisi alkaa vääntämään kaloille kaikenmaailman mixejä, tällä hetkellä koirille teen jo itse ruuan ja se saa riittää. Ei jaksa millään perehtyä vitamiini/kalkki/tuoreruoka/proteiinipitoisuuksiin enää uuden eläinlajin kohdalla 
Käykös näiden kalojen kanssa N. brichardi eli burundin prinsessa? Olen kuullut kehuttavan kohtuullisen rauhalliseksi, lisäksi pyörii kait enemmän luolissa ja kivien ympärillä kuin kotiloiden luona? Jos laittaisi akvaarion takaseinämälle nousevan kivikasan ja etualan hiekalle sitten niitä kotilonkuoria, jakaisiko reviirejä? Tai vaikka toiseen päähän kiviä ja toiseen päähän ne kotilot? Nuo mun viirikirjot (5kpl) oli 300-litraisessa jonkun aikaa, siinä oman luolansa ympärillä ne lähinnä pörräsivät eivätkä pitkälle menneet. Flegmaattisia vai normaaleja?
Käykös näiden kalojen kanssa N. brichardi eli burundin prinsessa? Olen kuullut kehuttavan kohtuullisen rauhalliseksi, lisäksi pyörii kait enemmän luolissa ja kivien ympärillä kuin kotiloiden luona? Jos laittaisi akvaarion takaseinämälle nousevan kivikasan ja etualan hiekalle sitten niitä kotilonkuoria, jakaisiko reviirejä? Tai vaikka toiseen päähän kiviä ja toiseen päähän ne kotilot? Nuo mun viirikirjot (5kpl) oli 300-litraisessa jonkun aikaa, siinä oman luolansa ympärillä ne lähinnä pörräsivät eivätkä pitkälle menneet. Flegmaattisia vai normaaleja?