Minulla on hyvin toiminut 86 litran akvassa miljoonakalat - tosin jotkut saattavat nyppiä omppuja, mutta ovat ei-tiheässä millisakvassa pärjänneet hyvin ja ns. kohta nyrkin kokoisia mönkijöitä. 120 omppua on ainakin tulossa, tosin isommassa akvassa. Hohtomillikset menis hyvin, melko pieneksi jää, tosin oikukkaita kasvattaa. Perhosnuoliaiset myös in, kilttejä ja pieniä yksilöitä voisi hankkia. Pikku partis ok, mutta huomioitava kasvamien.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
miksi et kehtaa mennä akvaariokauppaan kyselemään? itte käyn kokoajan, no niitä rupee varmaan kohta jo ärsyttämään kun jokasen kalan kohalla kysyn jotain:D mutta se on niitten työtä.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
päivänvarjo kirjoitti:miksi et kehtaa mennä akvaariokauppaan kyselemään? itte käyn kokoajan, no niitä rupee varmaan kohta jo ärsyttämään kun jokasen kalan kohalla kysyn jotain:D mutta se on niitten työtä.
Akvaariokauppiaden ohjeisiin kannattaa kyllä suhtautua varauksella. Joskus suosittelevat vaikka minkälaisia vonkaleita tai muuten altaaseen sopimattomia lajeja. Kyllä jotkin kauppiaat suosittelevat sopiviakin lajeja, en sitä kiellä.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Oleellista on edetä rauhassa ja ottaa selville, että akvassa on hyvä pohjamateriaali, bakut toimii hyvin, hyvä suodatus, valaisin ym. eli olosuhteet ovat priimat. Sitten kasvien istutus ja myöhemmin fisut ja kotilot. Useimmat pikku kalat jättävät rauhaan omput eikä ole ongelmia. Tärkeintä, että vesiarvot ok ja kalat soveltuvat altaan kokoon ja vesiarvoihin hyvin. Omput kyllä pärjää siellä, kunhan vesi ei ole ihan hirveän lämmintä. Kalakauppias kyllä neuvoo, kun otat mukaan tiedot. Parasta lähteä helpoista kaloista liikenteeseen:).
Ja hanki vesitestit: ph, kh, ammonium, nitriitti, nitraatti. Niitä tarvitse usein.
Myös vedenparannusaineet ja bakuampulleja varastoon:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
päivänvarjo kirjoitti:miksi et kehtaa mennä akvaariokauppaan kyselemään? itte käyn kokoajan, no niitä rupee varmaan kohta jo ärsyttämään kun jokasen kalan kohalla kysyn jotain:D mutta se on niitten työtä.
Yksi suurimpia harhoja tosiaan on se, että kaikki akvaariokauppiaat olisivat rehellisiä tai tietäisivät edes mitä myyvät ja minkälaisiin olosuhteisin. jos kauppias ei ole erittäin tuttu ja rehelliseksi ja eettiseksi todettu, kannattaa KAIKKI kala- ja muut eliölajit joita harkitsee ostavansa tarkistaa täältä ja muualta netistä. sekä kirjallisuudesta.
niin no yleesnä jos meen kyselee niin mulla on jo jotain tietoa niistä kaloista mistä kysyn. että en ihan tyhjin käsin lähde. juuri sitä varten että jos siellä sanotaan ihan jotain muuta niin tietää myös mihin kannattaa uskoa.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
päivänvarjo kirjoitti:niin no yleesnä jos meen kyselee niin mulla on jo jotain tietoa niistä kaloista mistä kysyn. että en ihan tyhjin käsin lähde. juuri sitä varten että jos siellä sanotaan ihan jotain muuta niin tietää myös mihin kannattaa uskoa.
Hyvä lähestymistapa:) Saat myös irti enempi reissusta.
tänään kävin akvaariokurjessa, ja siellä taas sanottiin että ne ei halua olla sellasia ketkä myy kaiken mitä vaan voi tietämättömile, että ne ei haluu sitä et sittä jälkeenpäi ihmiset aattelee et hei meit on kusetettu. et ku mä kysyn et pitäskö kypsytykseen laittaa jotain aineita vedenparannusaineen lisäks nii ne sano et ei kannata että sotkee vaan enemmän. että siellä ne ajatteleen enemmänkin kaloja. ja kyllä mä niitä ihan uskonki. siellä mä rupeen nyt päymään
päivänvarjo kirjoitti:tänään kävin akvaariokurjessa, ja siellä taas sanottiin että ne ei halua olla sellasia ketkä myy kaiken mitä vaan voi tietämättömile, että ne ei haluu sitä et sittä jälkeenpäi ihmiset aattelee et hei meit on kusetettu. et ku mä kysyn et pitäskö kypsytykseen laittaa jotain aineita vedenparannusaineen lisäks nii ne sano et ei kannata että sotkee vaan enemmän. että siellä ne ajatteleen enemmänkin kaloja. ja kyllä mä niitä ihan uskonki. siellä mä rupeen nyt päymään
Ihan hyvä ja rehti liike. Bakuvalmisteita kyllä laitan, ehdottomia. Kypsytys on nopeaa ja toimii . Tovin vanha suodatin oiva bakurysä ja muut vanhat pinnat, jota roudaa akvaan.
mä joudun vaihtamaan suodattimen, ku ostin akvaarion nii sain siin mukana avaamattoman suodattimet, mikä on vähän liian tehokas. 1000l tunnisttaja mun akvaario on 160l voi olla kalat vähän takalasissa kiinni.
päivänvarjo kirjoitti:mä joudun vaihtamaan suodattimen, ku ostin akvaarion nii sain siin mukana avaamattoman suodattimet, mikä on vähän liian tehokas. 1000l tunnisttaja mun akvaario on 160l voi olla kalat vähän takalasissa kiinni.
Tee säätöjä, suunta suihku vaikka takalasiin jollain tai laita jopa suihkuputki. Sekin voi auttaa. Mitä hienojakoisempi suodatusmassa, sen hitaamnpi virtaus. Tosin vaara mennä sitten tukkoonkin...
eikös se akvaariokeskus oo siellä helsingissä aika lähellä kaapelitehdasta, en ole koskaan käynyt mutta ohi saattanut mennä. siellä voisikin käydä. mietin vaan että jos sieltä tyyliin kaloja ostaisi niin onko tunnin ajomatka autolla paha rasite kaloille? meinaan että voiko niiltä loppua esimerkiksi happi kesken siellä pussissa hätäätyneenä.
päivänvarjo kirjoitti:eikös se akvaariokeskus oo siellä helsingissä aika lähellä kaapelitehdasta, en ole koskaan käynyt mutta ohi saattanut mennä. siellä voisikin käydä. mietin vaan että jos sieltä tyyliin kaloja ostaisi niin onko tunnin ajomatka autolla paha rasite kaloille? meinaan että voiko niiltä loppua esimerkiksi happi kesken siellä pussissa hätäätyneenä.
Ruoholahden aseman vieressä. Ikävä kyllä kiva Verkkokauppa.com on muuttanut sieltä Jätkäsaareen, mutta Akvakeskus Ruohiksessa. Metrolla kivasti myös pääsee tai parkki kauppakeskukseen ja köpöttely tien yli ja olet lähes perillä. Jotkut roudaa kaloja yöjunallallakin Stadiin ja tunti on ihan ok, kun lämmöt pysyy. Pyydät vain pakkaamaan kalat, laittavat ilmaa pussiin. Toki happitapujakin on, mutten koskaan ole käyttänyt. Tuntihan on ihan lyhyt aika:).
Mitenkähän ne kalat pärjää tunnin matkan pussissa, jos ne on tullu samanlaisessa pussissa n. vuorokauden matkan esim. aasian kalanviljelylaitoksilta....? Akvaariokeskuksessa hyvien valikoimien ja asiantuntemuksen lisäksi on kivaa sekin, että siihen saa yleensä autonkin parkkiin suht lähelle.
Ja tuohon kypsytysasiaan sen verran - ei se akvaario pyhästä hengestä eikä vedenparannusaineesta kypsy, vaan on sinne jokin bakuymppi saatava, joko kaupallisessa muodossa tai muuten.
Elena_ kirjoitti:Mitenkähän ne kalat pärjää tunnin matkan pussissa, jos ne on tullu samanlaisessa pussissa n. vuorokauden matkan esim. aasian kalanviljelylaitoksilta....?
Taitaa matka-aika olla usein pari-kolmekin vuorokautta. Tiiviisti pakattuna, kymmeniä kaloja kussakin pussissa. Pärjäävät kyllä.
Juuri kuskasin pussillisen kaloja risteilylaivalla ja junalla Tukholmasta Jyväskylään, eli matka kesti reilun vuorokauden. Rääpäleet alkoivat kotiutusvaiheessa kutea kuljetuspussissaan. Tulkitsin, etteivät kovin kuoleman kielissä voineet olla.
Tietenkin eri asia on, jos kalat ovat huonosti pakattuja, pussia kolhitaan tai lämpötila pääsee pakkasella heittelemään. Ja osa lajeista on luonnollisesti herkemmin kuljetuksessa kärsiviä kuin toiset.