Taistelukalani ui koko ajan samaa kiekkaa. Jotain vikaa?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hanna-81
Starting Member
Starting Member

Taistelukalani ui koko ajan samaa kiekkaa. Jotain vikaa?

Viesti Kirjoittaja hanna-81 »

Mikä on vikana mun taistelukalasta kun se ui koko aika samaa kiekkaa. Samalla lailla kun tiikeri Korkeasaaressa. Onko se stressaantunut vai mikä on vikana? Se asustaa 63-litraisessa akvaariossa, jossa sillä on neontetroja kaverina.
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Re: taistelukalasta

Viesti Kirjoittaja dsl »

hanna-81 kirjoitti:Mikä on vikana mun taistelukalasta kun se ui koko aika samaa kiekkaa. Samalla lailla kun tiikeri Korkeasaaressa. Onko se stressaantunut vai mikä on vikana? Se asustaa 63-litraisessa akvaariossa, jossa sillä on neontetroja kaverina.
Tuskinpa mikään.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Hei!

Neontetrat tykkäävät viileästä vedestä, taisto lämpimästä, joten samaan altaaseen nämä eivät valitettavasti kuuluisi :( Mikäs sulla mahtaa tuo veden lämpötila olla? Taisto tykkäisi yli 26 asteesta. Onkos tietoa muista vesiarvoista? Minkälaiset altaasi hoitorutiinit ovat?

Kala siis pyörii kokoajan ympyrää, samassa kohdassa allasta? Kauanko se on tehnyt sitä? Vesiarvoissa voi olla jotain pielessä ja kala on siksi stressaantunut, tai sitten syy on jossain muualla.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Minusta taistelukalan ja neontetran yhdistelmässä ei ole mitään vikaa niin kauan kun lämpötila ei laske alle 24:n tai nouse yli 26:n. Tämänvälinen haitari on molemmille sopivaa. Kutulämmöt on asia erikseen mutta sopiva lämpö löytyy jo pienemmistä lukemistakin.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Hmm, minä kyllä en kieltäisi neontetrojen ja taistelukalan yhteiselämää jos lämpötila on 25-26 -astetta. Pitävät muutenkin samanlaisesta vedestä, taistelukala menee lämpimämmässäkin, mutta 25-26 -asteinen vesi ei vielä ole sille haitallista. Eivät ne sentään mitään kiekkokaloja ole =)

Onkos siinä altaassa minkälainen sisustus? Paljon kasveja? Pintakasveja? Hirmuinen virtaus joka paikassa? Jos altaassa on kasveja ja suvantokohtia, niin en hirmuisesti huolestuisi taistelukalasi vuoksi. Varsinkin jos neontetrat voivat hyvin ja vesiarvot ja vedenvaihtotahti ovat kunnossa.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

No ok, uskotaan, enemmän teillä on ollu taistoja kuin mulla :) Aina on vaan tuntunut että taistokoiraat hyytyvät viileässä ja rupeavat helpommin sairastelemaan.
hanna-81
Starting Member
Starting Member

rain- kirjoitti:Hmm, minä kyllä en kieltäisi neontetrojen ja taistelukalan yhteiselämää jos lämpötila on 25-26 -astetta. Pitävät muutenkin samanlaisesta vedestä, taistelukala menee lämpimämmässäkin, mutta 25-26 -asteinen vesi ei vielä ole sille haitallista. Eivät ne sentään mitään kiekkokaloja ole =)

Onkos siinä altaassa minkälainen sisustus? Paljon kasveja? Pintakasveja? Hirmuinen virtaus joka paikassa? Jos altaassa on kasveja ja suvantokohtia, niin en hirmuisesti huolestuisi taistelukalasi vuoksi. Varsinkin jos neontetrat voivat hyvin ja vesiarvot ja vedenvaihtotahti ovat kunnossa.
Vesiarvot on hyvät, en muista nyt niitä, mutta kasveja ei kyllä ole kovin paljoa tai siis on, mutta ne ei ole kovin isoksi vielä kasvaneet. Eli tarviiko se piiloja sitten vai?
Täältä olen kysynyt joskus että sopiiko neontetrat ja taistelukala yhteen ja sillon ainakin sopi [;)]

Nyt itseasiassa kävin katsomassa niin eläinkaupassa ne tekee sitä ihan samaa hommaa :roll:
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Taistelukala yksinään voi tuntea itsensä vähän orvoksi ja siksi sitten kehittää kaikenmoisia tapoja, kuten juuri tuollaisen lasintuijottamisen. Tiedä vaikka poika näkisi oman heijastuksensa aika ajoin.

Kasvipöheiköt ovat kiva asia taistelukala-altaassa, sillä niitten lomassa on kiva uiskennella ja pinnalle sitten puhallella kuplapesää vaikka tyttöystävää ei olisikaan.

Jos taistelukalasi vaikuttaa kyllästyneeltä, niin voisit välillä näyttää sille peiliä akvaarion ulkopuolelta. Poitsu luulee peilikuvaansa toiseksi taistelukalakoiraaksi ja alkaa uhoamaan. Onpa ainakin jotain tekemistä joskus :roll:

Mutta tuota peiliä ei kannata jättää pysyvästi altaan vierelle, sillä sellaisesta ylenmääräisestä uhoilusta ja epävarmuudesta (että onko altaassani kilpailija vai ei) kala myös stressaantuu. Mutta aina välillä.

Tyttöystävää en suosittele, sillä sitten voisivat olla neontetrat helisemässä keskellä taistelukalojen kutumenoja. Muutenkin tuonkokoisessa saattaisi tyttö joutua liian ahtaalle ja jatkuvan perheväkivallan uhriksi.
Kata
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kata »

Taistelukalalle lämmintä vettä (vähintään +26).

Itse olen kokeillut juuri tuota taistelukala-tetra yhdistelmää ja koiras tosiaankin ui yhtä ja samaa reittiä edestakaisin niin kauan, kuin altaassa oli muita kaloja. No, välillä se tosin kävi tappamassa yhden tetran kerrallaan uimalla päin..

Sitten, kun kala jäi yksin altaaseensa, se rauhoittui ja alkoi rakennella kuplapesiä.

Eli veikkaisin, että kyse on niin sanotusta v...tumisesta niihin pikkukaloihin.
cabl804s
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja cabl804s »

Tuskimpa tuolla taistolla on mitään hätää, ainut että olethan muistanut säännölliset viikottaiset vedenvaihdot ?

Itse en pitäisi taistoja ja neontetroja samassa altaassa, meillä taistot uivat kiekkojen kaverina ja nautiskelevat olostaan lämpöisessä vedessä. Neontetrat vaativat kyllä pari, kolme astetta viileämpää vettä.

Olisiko taistosi mahdollisesti kylmissään, kun noin liikkuu ??!! 8O
Olen blondi...
...kirjoita hitaasti
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Harmittaa vähän tämä "taistelukala vaatii ainakin 26-astetta lämmintä, muuten se kuolee" -mielipide, se kun on niin yleinen. 25-30 lukee Faunattaren sivuilla. Minä olen vuosia pitänyt osaa taistelukaloista seura-akvaariossa, jossa on lämpötila 25-astetta. Ovat pärjäänneet hyvin, eläneet terveinä ja parivuotiaiksi ja osa ylikin.

Kun taistelukaloja kudettaa ja kasvattaa, niin silloin on ihan hyvä pitää vettä lämpimämpänä. Mutta jos vain haluaa nauttia kalastaan, niin se 25 on ihan hyvä. Kutevat siinäkin viihtyessään. Minä mieluummin huolehtisin siitä, että taistelukalan kavereina ei ole eviä nyppiviä otuksia ja että veden laadusta pidetään huolta ja kalalle on tarjolla myös tyveniä kohtia.

Taistelukala ei ole kiekkokala. Toki taistelukalan saa tapettua liian viileässä vedessä, mutta yleensä siihen vaikuttaa myös allaskaverit ja veden puhtaus. Liian lämpimässä koko ajan pidettynä taistelukala käy isommilla kierroksilla ja näin elää lyhyemmän elämän kuin viileämmässä. Siksi en pitäisi taistelukaloja jatkuvasti 28-asteessa.
cabl804s
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja cabl804s »

Ihmettelen noita juttuja siitä, että taistot eläisivät lyhyemmän elämän lämpimässä vedessä koska meillä (niin kuin olen kuullut muiltakin) pisimpään eläneet taistot ovat nimen omaan nämä kiekkotankin (+29-30) asukit. :D

Meillä oli saman parven taistoja toisessa akvassa jossa lämpötila oli n.26astetta, viihtyivät neontetrojen kanssa mutta en tiedä oliko kyse lämmöstä vai iästä, nämä kuolivat hieman vajaa pari vuotiaina, parven toinen puolisko on väljemmillä vesillä uiskentelemassa kiekkojen kanssa ja hyvältä näyttää. Evät ovat todella hienot sekä väritykset. En tiedä vaikuttaako tuo lämpötila jopa väreihin koska matalalämpöisen tankin asukit olivat aika hailakoita, nämä ovat syvän tumman punaisia, siniturkooseja.
Olen blondi...
...kirjoita hitaasti
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Minun 28-asteisessa eläneet ovat kaikki kyllä eläneet parikin vuotta, mutta pakostihan se lämpötila vaikuttaa. Kalat kun ovat vaihtolämpöisiä. Viileässä kuljetaan hitaammin, lämpimämmässä nopeammin.

Tuo ei ole mikään mutu-juttu, vaan ihan biologinen fakta.

Sitten taas kun pohditaan sitä, että kuinka vanhaksi taistelukalat elävät, niin silloin tärkeitä pointteja ovat altaitten muut vesiarvot ja hoito. Voisi toki joskus pitää muutamaa sisarusta kahdessa samantyyppisessä altaassa, joissa eroaa vain lämpötila. Silloinkin toki yksilöerot vaikuttaisivat siihen ikään. Eipä meistä ihmisistäkään kaikki kuole kun keskimääräinen elinikä tulee kohdalle ja osa kuolee jo hyvinkin nuorena. Samat asiat pätevät kaloihinkin.

Koiraita kuluttaa myös tietysti liian tiheä kuteminen. Ne kun ovat sinä aikana syömättä jokusen päivän ja touhottavat vain sitä lisääntymistä..

Mutta oli niin tai näin, vähän viileämmässä elävällä taistelukalalla on paremmat mahdollisuudet elää vanhemmaksi kuin sillä lämpimämmässä elävällä ja tietenkin liian viileässä elävän elämä saattaa pätkähtää kahta edellämainittua nopeammin. Mutta jos kalastaan pitää huolta, niin kyllä se siinä seurassa viihtyy kauankin.
Kris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kris »

rain- kirjoitti:mutta pakostihan se lämpötila vaikuttaa. Kalat kun ovat vaihtolämpöisiä. Viileässä kuljetaan hitaammin, lämpimämmässä nopeammin.
Olisiko sinulla jotain mutua parempaa lähdettä tälle väitteelle. Minä kun olen ymmärtänyt, että vaihtolämpöisillä se ympäristön lämpötila vaikuttaa lähinnä siihen miten aktiivisia ovat, eikä niinkään elinikään. Ainakin silloin kun kalan kohdalla mennään selvästi lajille tyypillisen optimilämpötilan alareunalle, voisi kuvitella, että erilaiset taudit iskevät helpommin ja elinikä itse asiassa lyhenee.
The plural of anecdote is not data.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Kris kirjoitti:
rain- kirjoitti:mutta pakostihan se lämpötila vaikuttaa. Kalat kun ovat vaihtolämpöisiä. Viileässä kuljetaan hitaammin, lämpimämmässä nopeammin.
Olisiko sinulla jotain mutua parempaa lähdettä tälle väitteelle. Minä kun olen ymmärtänyt, että vaihtolämpöisillä se ympäristön lämpötila vaikuttaa lähinnä siihen miten aktiivisia ovat, eikä niinkään elinikään. Ainakin silloin kun kalan kohdalla mennään selvästi lajille tyypillisen optimilämpötilan alareunalle, voisi kuvitella, että erilaiset taudit iskevät helpommin ja elinikä itse asiassa lyhenee.
No, biologian kirjat. Kaikki opetus, minkä olen saanut. Voin toki olla väärässäkin, mutta en usko. Voin soittaa biologian opettajalleni, mutta luulisi täältäkin löytyvän jonkun, joka osaa tuon selittää sopivan tieteellisesti.

Tylsänä ja kaukaa haettuna vertauksena vesi kattilassa. Ykkösellä poristessaan se pysyy siinä paljon kauemmin kuin kutosella kiehuessaan. Haettu sana lienee entsyymiaktiivisuus. Ulkoisesti se näkyy vaikkapa poikasten vikkelänä kasvuna ja hurjana ruokahaluna lämpimämmässä vedessä. Sisäisesti selitettynä taas solut elävät nopeammin, vaativat enemmän bensaa ja kuolevat nopeammin.

Lämpimämpi vesi -> korkeampi entsyymiaktiivisuus -> solut vanhenevat nopeammin

Ja juuri niinhän minä sanoin. Liian viileässä pärjäävät huonommin ja todennäköisesti kuolevat aiemmin. Minun mielestäni 25-26 ei kyllä ole taistelukalalle liian viileä jos muut asiat ovat kunnossa.

Olen vain oppimaton tyttö, joten todennäköisesti selitykseni eivä ole ihan siitä parhaasta päästä [;)] Mutta toivottavasti selvitti näkemystäni edes hitusen.
Kris
Senior Member
Senior Member

rain- kirjoitti:Tylsänä ja kaukaa haettuna vertauksena vesi kattilassa. Ykkösellä poristessaan se pysyy siinä paljon kauemmin kuin kutosella kiehuessaan. Haettu sana lienee entsyymiaktiivisuus. Ulkoisesti se näkyy vaikkapa poikasten vikkelänä kasvuna ja hurjana ruokahaluna lämpimämmässä vedessä. Sisäisesti selitettynä taas solut elävät nopeammin, vaativat enemmän bensaa ja kuolevat nopeammin.
Tämä on kyllä aika voimakkaasti yksinkertaistettu näin ;), eikä ainakaan ihan tähän tapaukseen sovi. Onhan nimittäin myös niin, että kalat ovat sopeutuneet elämään jonkin tietyn lämpötilan alueella (esim. 20-25 astetta). Tuo haarukka on ymmärtääkseni trooppisilla kaloilla aika paljon kapeampi kuin monilla muilla eläimillä. Fishbase ilmoittaa taiton lämpöalueeksi 24-30, ja jotenkin maalaisjärjellä ajattelisin, että kummassakin ääripäässä alkaa tautiriskit ja muu huono olo pidemmän päälle kasvaa.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Kris kirjoitti: Tämä on kyllä aika voimakkaasti yksinkertaistettu näin ;), eikä ainakaan ihan tähän tapaukseen sovi. Onhan nimittäin myös niin, että kalat ovat sopeutuneet elämään jonkin tietyn lämpötilan alueella (esim. 20-25 astetta). Tuo haarukka on ymmärtääkseni trooppisilla kaloilla aika paljon kapeampi kuin monilla muilla eläimillä. Fishbase ilmoittaa taiton lämpöalueeksi 24-30, ja jotenkin maalaisjärjellä ajattelisin, että kummassakin ääripäässä alkaa tautiriskit ja muu huono olo pidemmän päälle kasvaa.
En olekaan väittänyt, että kalat eivät voisi huonosti ääripäissä, siksi suosittelenkin 25-26 -astetta minimiksi, enkä astetta matalampaa.

Ja ovat sopeutuneet juu, mutta ei se tarkoita sitä, ettei sillä korkeammalla lämpötilalla olisi mitään vaikutusta. Eivät ne solut tiedä, että niitten pitäisi elää samaan tahtiin eri lämpötiloissa.

Maalaisjärjellä juuri ajattelit kuten minä, eli liian viileässä voivat huonosti ja liian lämpimässä kuolevat nopeammin.

Joten en ala kaivamaan niitä biologian kirjoja tuolta, kaikkihan me tiedämme miksi elävä olento kuolee vanhuuteen. Se alkaa niistä pienistä osista, soluista. Niitä kaikkia ei ole loppumattomia varastoja ja sitten jossain vaiheessa alkaa elimistö rappeutua osan soluista heitettyä lopulta lusikan nurkkaan. Ja nopeammin niille käy noin, jos entsyymiaktiivisuus on korkeampi ja solut porhaltavat eteenpäin isommalla vaihteella. Niille kaikille kun on määrätty tietty elinikä ja sitten kun se loppuu niin *puff* - ne kuolevat. Apoptoosi, eli ajoitettu solukuolema.

Mutta ei varmaan tarvitse enempää keskustella asiasta kun kerran olemme samaa mieltä.
Kris
Senior Member
Senior Member

rain- kirjoitti:Maalaisjärjellä juuri ajattelit kuten minä, eli liian viileässä voivat huonosti ja liian lämpimässä kuolevat nopeammin.
En ihan näinkään yksinkertaistaen sitä sanoisi. Itse asiassa en tiedä asiasta tarpeeksi sanoakseni juuta enkä jaata ;-)

Sen toki haluan sanoa, että kuolemaan ei vaikuta pelkkä ikääntyminen ja sitä ehkä säätelevä ympäristön lämpötila. Jos esittämäsi teoria on oikeassa, taistelukala, joka elää 27-asteisessa vedessä siis todennäköisesti vanhenisi ja kuolisi nopeammin kuin sen kaveri, joka asuu 26-asteisessa. Elämä kuitenkaan ei ole näin yksinkertaista ja uskoisin, että akvaariokalat kuolevat useammin tauteihin kuin "vanhuuteen". Näin siis astuu kuvioon monet muut tekijät, esimerkiksi se, kuinka vastustuskykyinen kala on tartuntauteja kohtaan. Jos nyt esimerkiksi olisi niin, että 27-asteisessa vedessä tuon taiston immuunisysteemi toimisi paremmin kuin 26-asteisessa, voisi käydä taas niin, että se 27-asteisessa elävä itse asiassa eläisi pidempään.

Oli miten oli, lämpötilasuositusten noudattaminen on varmaan fiksua ja ääripäitä varmaan kannattaa välttää.
hanna-81
Starting Member
Starting Member

No se lämpötila oli ensin 26 astetta mutta piti laittaa 24 kun levät villiinty ihan hullusti. Se taistis on nyt rauhoittunut ja ui siellä toisten joukossa. Paitsi kun se ei tunnu syävän mitään... Tais olla virheosto.
Kris
Senior Member
Senior Member

hanna-81 kirjoitti:No se lämpötila oli ensin 26 astetta mutta piti laittaa 24 kun levät villiinty ihan hullusti. Se taistis on nyt rauhoittunut ja ui siellä toisten joukossa. Paitsi kun se ei tunnu syävän mitään... Tais olla virheosto.
Usko nyt, että se 24 on taistelukalalle liian vähän. Nosta ainakin 25:een. Enempi ei ole kovin hyvä sekään noiden neontetrojen vuoksi...

Itselläni on taistot 26-27 asteessa. Pari kertaa on unohtunut lämmittimen kytkeminen vedenvaihtojen jälkeen muutamaksi päiväksi. Olen ihmetellyt, miksi taistot alkaa menettää värejään ja muuttuvat kovin laiskoiksi. Sitten katse lämpömittariin, jossa 23-24 astetta. Lämmitin kiireesti takaisin kiinni pistorasiaan ja seuraavana päivänä taistot täydessä vauhdissa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”