Nyt palaankin kala-asioissa ruohonjuuritasolle, ja kysyn muutamia asioita monnisten/plekojen ruokinnasta: Kuinka usein plekoja/monnisia on hyvä ruokkia? Tiedän, että niitä ruokitaan tableteilla tai pohjapelleteillä, mutta nuo ruokamäärät ja -ajat ovat aika epäselviä minulle
Wanhassa satalitraisessa oli kaksi verkkomonnista, ja ne kyllä tulivat toimeen minun ruakamäärillä, mutta nyt tänne 300-litraiseen olisi tulossa noin 5 monnista ja yksi parikymmensenttinen tai pienempi pleko?
Tiedän että nämä kalat kuuluvat akvaarioon muutenkin kuin talonmiehiksi, mutta minusta on jotenkin tyhmää ajatella pudottelevansa tabletteja joka päivä pohjalle, varmaan sen takia kun niistä jää niin paljon ylimääräistä (huokaus) neuvokaa te viisaammat vähän
Jos niistä tuntuu jäävän ylimääräistä, niin annat varmaan liikaa, tai liian "arkista" ruokaa.
Minulla on 6 monnista ja 4 katinkultaa, ja sen lisäksi että saavat tetrojen jämät, annan niille 1-2 kertaa vuorokaudessa ruokaa. Eli kerran päivällä / illalla valoisaan aikaan (katinkullat on päiväaktiivisia) ja joskus vielä valojen sammuttua.
Ei tarvitse aina antaa tabletteja - voi antaa pakastettuja ötököitä, öttiäishyytelöitä (ainakin Tetra valmistaa), kasviksia jne... Jos minä antaisin vain niitä tavallisimpia tabuja, niin kalani lähtisivät varmaan itse kauppaan ruokaostoksille...
Minä olen antanut lisäksi pakasteherneitä ja kesäkurpitsaa. Olen kuullut annettavan kurkkua, salaattia ja porkkanaa. Annan kasviksia muutaman kerran viikossa.
Mun katinkultien suurinta herkkua on kurkku. Kesäkurpitsa vähän vaan maistellaan, herneisiin ei kosketa. Kesäkurpitsa kyllä samentaa vettä aika ikävästi ja herneet jää vaan pilaantumaan, joten en ole niitä enää yrittänytkään. kurkkua annan 3-4 kertaa viikossa, joskus voi olla tosi viikko ilman, joskus vaihdan tuoreen päivittäin sinne monta päivää peräkkäin.
Kyllä meillä kesäkurpitsa kelpaa katinkullille, ei tunnu eroavan kurkusta mitenkään, samaan tahtiin maistuu, eikä värjää vettä, lieneekö kurpitsoissa eroja.
Entäs monniset? Ne eivät taida pystyä jyystämään kurkkuviipaleita? Ostin tänään 5 naamiomonnista (voivoivoivvoi kun ne on lutusia ) ja veitikat pistivät koko veden sameaksi...taitaapi olla ohjelmassa vähän parempi hiekkapohjan lappoaminen, ei se kerta/2 kk tunnu riittävän...
Muho kirjoitti:Entäs monniset? Ne eivät taida pystyä jyystämään kurkkuviipaleita?
Kyllä jotkut ovat kertoneet monnisten syöneen kurkkua, pieneksi pilkottuja herneitä jne, mutta omat monniseni eivät ainakaan rehuihin koske. Luonnossahan oikeastaan kaikki monniset syövät pääasiassa matoja ja muita pohjassa eläviä ötököitä. Siis "lihansyöjiä", toisin kuin monet imumonnit.
Kyllä ne monniset kasviksian syö, esim juuri herne, jos suustansa alas saavat. Pakastesurvarit on hyvä lisä monnisille kanssa.
Ja ymmärsin, että akvaariossa on hiekkapohja, joten voisit harkita myös jotain raeruoan lisäämista. Sellaista pienirakeista ruokaa, jotka vajoaa lähestulkoon samantien pohjalle. Tällöin monniset saavat vipeltää ympäripohjaa ja mutustella matkalla, milloin rae osuu suuhun..
Erityistä herkkua näyttää olevan JBL:n NovoFect tabletit.
Muho kirjoitti:minusta on jotenkin tyhmää ajatella pudottelevansa tabletteja joka päivä pohjalle, varmaan sen takia kun niistä jää niin paljon ylimääräistä
Jaa... Minä saatan tipauttaa jopa kolmesti niitä nappuloita sinne akvaarioon, eikä lainkaan tunnu tyhmältä...
Muho kirjoitti:Wanhassa satalitraisessa oli kaksi verkkomonnista
Terveisiä vaan entiselle isännälle, täällä porskutetaan ja ruokaa saa useamman kerran päivässä, pellettejä, rakeita, tabletteja, pakasteherkkuja ja kasviksia. Pojat voi hyvin
Helmivampparit tuntuu vetävän mitä vaan, mutta yllättävästi molemmat tykkäävät hirveästi herneestä, eikä näitten pitäisi olla kasvissyöjiä ensinkään! Tummalevä syö kaikkia tablettiruokia kauhean vaikean näköisesti, ja hukkaa tabletin viiden sekunnin välein. Oikein ihmettelen, että millä se pysyy hengissä, ellei sitten akvaarion levällä. Ihan pulskana se on kuitenkin pysynyt.
Tiputtelen yleensä ruokaa vain kerran päivässä, mutta laitan sen verran paljon, että heikommatkin ehtisivät ruokailla, ja kai tämä taktiikka on ihan hyvin toiminut. Tarjoan pääasiallisesti JBL plecochips, mihin monnit ovat aivan hulluna, ja Wardley shrimp pellets. Sitten kun hemmottelen, niin laitan kesäkurpitsaa ja herneitä tai pakastekatkarapua. Kahden viimeisen kimpussa ovat ensimmäisenä helmivampparit. Mangopleko on hulluna katkarapuun ja kesäkurpitsaan.
Tummaleväpleko on siitä outo, että aivan kuin se ei oikein osaisi syödä kunnolla mitään "täsmäruokaa".
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Muho kirjoitti:Wanhassa satalitraisessa oli kaksi verkkomonnista
Terveisiä vaan entiselle isännälle, täällä porskutetaan ja ruokaa saa useamman kerran päivässä, pellettejä, rakeita, tabletteja, pakasteherkkuja ja kasviksia. Pojat voi hyvin
Mukavaa että Rane ja Reiska ovat vielä tolpillaan
Ja by the way, minulla on JBL NovoFectiä, PlecoChipsejä, Wardleyn katkarapupellettejä sekä seran viformoa, ja JBL:n tubifex FD-kuutioita (joihin kalat eivät koske ) että eiköhän noilla pärjää. Ainoa ongelma on nyt lähinnä se kun monnit tomuttavat pohjaa hullun lailla (koko akvaario on aika sumea). Täytynee imuroida paremmin, lisäksi olisin voiut laittaa HIUKAN lisää hiekkaa pohjalannoitteen päälle...
Jos sitä hiekkaa on niin vähän että lannoite pääsee veten, on leväkatastofin mahdollisuus melkoisen suuri. Kannattaa lisätä sitä hiekkaa vaikka näin jälkikäteen.
Ei omaa kokemusta, mutta monesta eri keskustelusta olen tuollaista lukenut.
Ebes kirjoitti:Jos sitä hiekkaa on niin vähän että lannoite pääsee veten, on leväkatastofin mahdollisuus melkoisen suuri. Kannattaa lisätä sitä hiekkaa vaikka näin jälkikäteen.
Sitähän tässä pelkäänkin...kun vain tuo takapihalla oleva hiekkakasa sulaisi...