Akvaariot ovat siis 120 litraa ja 70 litraa. Käynnissä täällä kotosalla on tuo 70-litrainen, jossa on piikkisilmiä, rusokiilakylkiä ja kiilakylkiä. Enpä jotenkin tajunnut ajatella hieman iäkkäämpien kiilakylkien heti lisivän, kun ne toiselta harrastajalta hain - hain niitä neljä, ja nyt parin viikon päästä mulla on altaassa 11. Rusoja on 10, piikkisilmiä myös 10. GH 3, pH 6,5-7 (tavoitteena tuo 6,5, mutten aina saa pidettyä niin alhaisena).
Altaassa, jonka mahdollisesti ostan, on platyja ja partamonni. Tilaa se 120 litraa.
Mielenihän toki tekisi vaihtaa niin, että tuo 120-litrainen olisi pehmeän happaman veden allas piikkisilmille ja kumppaneille (allas siis perustettu piikkisilmiä ajatellen). Platyille laittaisin tuon 70-litraisen, messiin kalkkikiviä ja jos niillä ei vesi tarpeeksi kovetu, niin lisäkovetus kipsillä. Onko ihan turmeltunutta vaihtaa suurempaan tilaan tottunutta platyparvea tommoseen pienempään purkkiin? Parvi taitaa olla aika isokin.
Mutta mitä mä sille partamonnille teen? Eihän se tuohon 70-litraiseen mahdu, on vissiin täysikasvuinenkin. Tuskin siitä nyt kauhea haitta olisi tuolla piikkisilmien ym. kanssa, mutta ajatuksissani se sotkee mun hienon ja perin rauhallisen Aasia-altaani. En haluais kuitenkaan lähteä siitä oletuksesta, että hankin kaloja (vaikkakin sitten akvan kylkiäisinä), joille heti ois etsittävä joku toinen paikka.
Entä onko se vaan täysin älytöntä lähteä vaihtelemaan kaloja purkista toiseen, kun ne voisivat periaatteessa jatkaa samoissakin purkeissa, kun ilmeisesti molemmissa porukka on toimiva? Pohjamateriaalitkin menis vaihtoon, kun piikkisilmillä tietty on hieno hiekka, mut suuremmassa altaassa karkeempaa soraa (mietin vaihtaisko hiekaksi).
-----
Toinen allas onkin 100 litraa, pituus 85cm. Millainen platyporukka tuollaiseen altaaseen arvon raadin mukaan mahtuu? Lisänä siis partis.