Onko järkevää laittaa 250l akvaarioon pestyä hiekoitussoraa 3-5mm kokoista? Itselläni kaksi kappaletta hiekkapohjaista akvaariota ja ajattelin, että voisi kokeilla soraa isompaan altaaseen.
Sopisiko jonkin lajin pleko 250l altaaseeni?
Kalapäivä, jokapäivä. Akvaario ja 117l sekä rapula.
Soraa en suosittele kenellekkään. Siitä on minulla vain huonoja kokemuksia. Esimerkiksi sitä pitää lapota vähän väliä, se ei ole hyvä pohjamateriaali pohjalaloille ja minulla kierteisten määrä räjähti kun sinne soran väliin jää töhkää niille ruuaksi.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Itselläni oli sorapohja parin vuoden ajan, kunnes kyllästyin lappoamiseen, sinilevään ja siihen itse pohjan ulkonäköön ja vaihdoin hiekkaan. Tietysti sorapohjakin voisi olla helppohoitoinen jos akvaariossa ei ole paljoakaan ruokittavia eläimiä ja kasvillisuutta löytyy. Jotkin ravut ja tuliliskot esimerkiksi voisin kuvitella sorapohjaiseen altaaseen, tuliliskot käsitykseni mukaan helposti nielevät hienoa hiekkaa saalistaessaan ja ruokaillessaan, ja isokokoisten rapujen voisi olla helpompi liikkua jos ei jalkojen alla hiekka upota.
Komppaan edellistä: hiekoitussepelin tai -soran ideanahan on juuri teräväsärmäisyys, joten akvaarioon se on tosi huono vaihtoehto. Sorassa on muutenkin omat ongelmansa; minäkin väsyin jatkuvaan lappoamiseen.
Jos haluat soraa, niin hae kodin terrasta sileäpintaista luonnonvesikiveä iso säkki, maksaa jotain 15e. Ite käytän nykyään hiekkaa sen helpommuuden takia.