Kalasto 120 litraa
Valvoja: Moderaattorit
Kalasto 120 litraa
Olen perustamassa 120 litran akvaariota ja useiden mielenvaihdosten jälkeen ajattelin seuraavaa kalastoa.
20 kardinaalitetraa
10 lyhtytetraa
3 perhoskirjoahventa
3 täplänuolimonnia
1-2 pientä plekoa (esim. koru?)
Käyvätkö yhteen, sopivatko akvaan (olkaa ankaria)? Ymmärtääkseni sopiva vesi olisi aika pehmeä ja melkein neutraali (vai hintsusti hapan?)
Onko joku viljellyt perhoskirjoahvenia? Tiedän sen, mitä kirjoissa on kirjoahvenien viljelystä, mutta onko jollain pikkuvinkkejä?
20 kardinaalitetraa
10 lyhtytetraa
3 perhoskirjoahventa
3 täplänuolimonnia
1-2 pientä plekoa (esim. koru?)
Käyvätkö yhteen, sopivatko akvaan (olkaa ankaria)? Ymmärtääkseni sopiva vesi olisi aika pehmeä ja melkein neutraali (vai hintsusti hapan?)
Onko joku viljellyt perhoskirjoahvenia? Tiedän sen, mitä kirjoissa on kirjoahvenien viljelystä, mutta onko jollain pikkuvinkkejä?
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
-
- Junior Member
- Viesti:
Minulla on kaksi pariskuntaa perhosia; yksi täysikasvuinen kultainen ja ensimmäistä kutua valmisteleva "sini"-muoto.katsu kirjoitti:Onko joku viljellyt perhoskirjoahvenia? Tiedän sen, mitä kirjoissa on kirjoahvenien viljelystä, mutta onko jollain pikkuvinkkejä?
Jep, ensin siitä kudetuksesta: Allas, jossa ensimmäinen kutu tapahtui oli 71-litrainen. pH oli n. 6,6-6,8 (en muista tarkalleen, digimittarilla mitattu silloin), lämpötila n. 27 astetta ja vesi oli suhteellisen pehmeää (alle 3dH GH ja KH). Kutu meni pieleen monesta syystä, joita en jaksa nyt kommentoida. Seuraava kutu tapahtui isommassa altaassani, eli 180-litraisessa. pH oli yli 7, ehkäpä n. 7,3 ja lämpötila 27 astetta. Vesi oli edelleen pehmeää, mutta kuitenkin yli 3dH. (4dH KH ja 5dH GH, about) Kutu tapahtui, kuten aikaisemminkin, litteälle, tummalle kivelle. Naaraan asetinputki tuli hiukan esille jo kaksi päivää ennen kutua, sitten oli enemmän esillä seuraavana päivänä ja kutupäivänä täysin esillä. Kutu tapahtui siitä huolimatta vasta illalla, n. klo 21. Valot sammuvat 21:30, joten jouduin jatkamaan valaistusta, koska kutu kesti pari tuntia. Kun puuhat oli ohi, nappasin kutukiven ja varovaisesti poistin kutupalleroista suurimman osan sellaiseen muoviseen, n. 19x19x11cm karkkilaatikkoon, jossa sitten parin päivän päästä pyrstöjä alkoi näkyä. Lisäsin veteen kolmesta viiteen tippaan Tetran GeneralTonic:ia ja ilmastin astiaa kevyesti. Huomasin vain, että kun ilmapumppu oli päällä, niin purkissa tietenkin kehittyi virtauksia, jotka vei munia yksittäisiin paikkoihin kasoiksi ja kun ne munat tahtovat liimautua yhteen, niin sehän tapahtui. Niitä sitten erottelin imaisemalla ne pilliin ja pudottamalla muutaman sentin korkeudelta takaisin veteen. Hmm...olikohan tässä muuta?
Minulla on tälläkin hetkellä noin 300, ehkä vähän yli, poikasta (kutu 10.3.2002) pienissä kolmen litran karkkirasioissa, jotka kelluvat altaan pinnalla. Vettä vaihdan tyyliin joko 100%/päivä (eli siis siirrän poikaset varovasti pillin avulla astiasta toiseen) tai jos poikaset eivät vielä pääse reunoja pitkin ylös, vaihdan niin paljon vettä kuin voin, kaatamalla vettä pois ja ottamalla akvasta lisää tilalle joko kippaamalla reunusta alle vedenpinnan tason tai pullon avulla. Muuten, poikasten laskeminen yksi kerrallaan on aika työlästä, varsinkin kun ne kuoriutuessaan jättävät sellaisen läpinäkyvähkön munankuoren kertaa 300 pieneen astiaan ja sen päälle alkavat kakkia aika nopeasti. Poikasten siirrossa pidin huolta että yhtään edes alle millinkokoista hötöä ei tullut mukana seuraavaan astiaan.
Niin, vanhan poikasveden siis kippasin suoraan takaisin akvaan, koska ajattelin, että lääkkeen määrä oli mitätön 180 litraisen vesimassaan nähden.
-Sale
p.s. Taisi tulla pisin viesti, mitä olen koskaan kirjoittanut.
Akvaariot, lentäminen, musiikki, argh. Kaikki maksaa niin...
Muokattu - VetyVoima on 14/03/2002 08:46:41
Nostan nyt tosi vanhan kysymykseni uudestaan esille. En ole vielä perustanut tätä akvaariota, kun laitoin tuon aasialaisen ensin, mutta olen tutkinut näitä kalalajeja paljon. Huolestuin nyt sellaisesta asiasta, että tuleeko levänsyöjiä liikaa?
Baenschin Atlaksessa sanottiin, että näitä koruplekoja mitä olen ajatellut (peckoltia pulchra, onko saatavilla?), tulisi laittaa vain yksi per 80 litraa vettä, eikä muita levänsyöjiä (koska nämä syövät huonosti muuta ruokaa). Pitääkö minun siis ottaa vain yksi ja jättää nuolimonnit pois? Mahtuisiko siinä tapauksessa akvaani kaarimonnisia pieni parvi ja käykö ne muuten?
Baenschin Atlaksessa sanottiin, että näitä koruplekoja mitä olen ajatellut (peckoltia pulchra, onko saatavilla?), tulisi laittaa vain yksi per 80 litraa vettä, eikä muita levänsyöjiä (koska nämä syövät huonosti muuta ruokaa). Pitääkö minun siis ottaa vain yksi ja jättää nuolimonnit pois? Mahtuisiko siinä tapauksessa akvaani kaarimonnisia pieni parvi ja käykö ne muuten?
Siis varmaankin perhospleko, Zonancistrus pulcher.katsu kirjoitti:Baenschin Atlaksessa sanottiin, että näitä koruplekoja mitä olen ajatellut (peckoltia pulchra
http://www.pp.clinet.fi/~prboy/korj.htm (Siellä ihan sivun lopussa 'Sivu 343' - kohdalla).