Tuliliskot & kalat?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Tuliliskot & kalat?

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Hyvät lukijat ja vastaajat, tiedän ettei tuliliskoja ja kaloja voi pitää yhdessä. Tai voi, muttei suositella. Tiedän myös, minkä takia: tulareiden myrkyt ja p*skat, peto-saalis-suhde sekä vaikeasti toteutettavissa olevat olosuhteet molempien osapuolten pitämiseksi onnellisina.

Näin kuitenkin Uudessa Akvaariossa (jota kyllä voisin luonnehtia Turun seudun parhaaksi liikkeeksi, hyvänä kakkosena Akvaariopiste) japanintuliliskojen altaassa ainakin partamonneja. Toisaalta ymmärrän tämän, koska eläimet ovat liikkeissä (ainakin ne on tarkoitettu olemaan) vain vähän aikaa, siihen asti kunnes ne lähtevät harrastajille, ja lisäksi tularit ovat sottaisia elukoita ja niiden altaan hoitoa helpottaa varmasti muutama ''talotaikuri''. Ja ne oikeasti näyttävät voivan hyvin siellä. Altaan vesi ei ole sen likaisemman näköistä kuin kala-altaissakaan, vettä siellä on reilusti ja tulareille maa-aluetta. Ilmeiseti akvaarioita hoidetaan hyvin.

Onko siis mahdollista, että jotain siivoojafisua voisi pitää tuliliskojen altaassa? Siis jos vaihtaa vaikka vettä reilusti ja muutenkin pitää akvaarion hyvässä kondiksessa? Kyllähän nuo jotkut AW-läisetkin ovat pitäneet kilpikonna-altaassa partiksia, niin ..? Tastelukalaa, piskuisia tetroja tai rasboroita esimerkiksi en harkitsisikaan tuollaiseen seuraan, mutta entäs muut, esim. sopeutuvaisemmat, kestävämmät pohjakalat?

Ja, älkää nyt tuomitko ja vihastuko, tämä oli vain pohdintaa ja ihmettelyä, ei harkintaa. En tule koskaan saamaan toista allasta, siis tuliliskoille :( Ja tuosta Juwelin 110-litraisesta on suodattimen suunnittelun takia paha ruveta tuliliskolaa väsäämäänkään :cry:
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland

Re: Tuliliskot & kalat?

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Ei voi, kalat voivat näykkiä tai jopa tappaa tuliliskon, sitten on tuo myrkky, josta jo tiedätkin, molemmpi parempi, kun ovat eri kipoissa. [;)] Kilpikonna on aivan eri eläin, sitä ei voi edes verrata tuliliskoihin, kilpikonnat eivät ole myrkyllisiä, partamonnia ne eivät syö, koska tietävät mitä se eväs tulee, omistajaltaan.
Tuossa vielä muutama syy miksi ei.
http://www.sammakkolampi.net/jutut/yhdistaminen.html
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Tuon mä olenkin jo lukenut, ja siksi ihmettelin, että mitä h****ttiä? Ja juu tosiaan kalat voivat näykkiä tulareita, varsinkin kun niilölä on se oranssi mahanalus niin se houkuttaa useita kaloja.. :? Kilpikonnasta olen silti vähintään yhtä kauhuissani kuin liskoista (no, tuliliskot eivät ole liskoja, mutta...) :o

Voih, saisinpa esim. Juwel Rekord 700, omistaisin sen japanintuliliskoille, joita olen himoinnut tyyliin 6 vuotta <3
Halla76
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Halla76 »

Mä voin kertoa että innostus onneksi laantuu iän myötä. Itselläkin oli tulareita sun ikäisenä ja sit kun tuli enemmän ikää niin muut asiat alkoivat kiinnostaa :mrgreen:
317l vettä
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

No en nyt niinkään sanoisi, että se innostus laantuu, itselläni oli tarkoitus ottaa vain 2 kiinankääpiötuliliskoa, nykyään on 4 kappaletta, tuplasti isompi terra, lisäksi 30 poikasta, kohta pitäisi nousta ensimmäinen maalle...:mrgreen:
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Halla76 kirjoitti:Mä voin kertoa että innostus onneksi laantuu iän myötä. Itselläkin oli tulareita sun ikäisenä ja sit kun tuli enemmän ikää niin muut asiat alkoivat kiinnostaa :mrgreen:
Okei :D
catfish freak kirjoitti:No en nyt niinkään sanoisi, että se innostus laantuu, itselläni oli tarkoitus ottaa vain 2 kiinankääpiötuliliskoa, nykyään on 4 kappaletta, tuplasti isompi terra, lisäksi 30 poikasta, kohta pitäisi nousta ensimmäinen maalle...:mrgreen:
Ohhoh, kiva!! :mrgreen: Mulla itseasiassa nyt vain toi taistojen kasvatus ja ihan lemmikkinä pito muutenkin kiinnostaa enemmän .. nyt on tuliliskot jo jääneet kun aion keskittyä taistoihin :) Voi mihin mä vielä joudun, kun nyt jo myymässä rihmakaloja jotta saa lisää taistotyttöjä.. :| [}:)] :mrgreen:
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Mulla on talomiehinä kylkiluuvesiliskoaltaassa sukarapuja. Sukaravut ovat tarpeeksi nopeita liskoille, eivät saa kiinni. Toisaalta jos saisi, niin tarjolla olisi elävää ravintoa.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Milsku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Mulla tuli ihan ekana mieleen että partis piikittäisi tularit täyteen reikiä ruoka-aikana... Hui
Nano Riutta <3
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”