sinais kirjoitti:Eräs olkkarin nurkka on tarvinut aivan selvästi pienen akvaarion ihastuttamaan muuten niin ankeaa kulmausta, ja kuin ihmeen kaupalla minulle tuputettiin 80 litrainen allas ilmaiseksi juuri sopivasti

Mutta nyt pää lyö tyhjää, enkä millään keksi, että mitä asukkaita sinne laittaisin. Toiveissa olisi jonkin sortin teema (aasia yms.), mutten keksi silläkään saralla mitään. Lämpötilaa saisi olla n. 25 ->, koska kämpässä varsinkin kesällä on melko lämmin. Onko kenelläkään hyviä ideoita? Otan kiitollisena vastaan

Ja mitä värikkäämpiä, sitä kivempaa!
Minulla on myös 200 litrainen allas, jossa parhaillaan uiskentelee taistomies vaimoineen, 12 ruusutetraa, 7 kuparimonnista ja 7 mustatetraa. Kovin näyttää tyhjältä tuokin akvaario, olisiko ideoita mitä sinne laittaisi? Eläinkaupassa ehdottivat timanttitetraa, mutta en tiedä...Ideoita?
Kiitos avusta, olen jotenkin täysin tumpelo ja mielikuvitukseton näitten kalayhdistelmien kanssa!
Moi, tässä ois mun ehdotukset:
80l:
Kalasto:
- hunajarihmakala/suklaarihmakala 2-3 kpl
- pieniä kiilakylkiä (ruso/hohto) kymmenkunta
- pohjalle porukka piikkisilmiä esim. 5 kappaletta
Sisustus:
-Vaihtoehto a:
Vähäkasvinen sisustus, paljon oksia ja pohjalle runsaasti tammenlahtiä. Vesi värjätty ruskeaksi itsetehdyllä tai valmiilla turveuutteella. (rihmakalat pitävät happamasta ja rusehtavasta vedestä) Kasveiksi aasialaisia biotooppiin soveltuvia kasveja esim. pohjalle muutama melalehti ja pinnalle runsaasti pistiaa suojapaikaksi rihmakaloille.
Kuva selvennykseksi
-Vaihtoehto b:
Runsaskasvinen sisustus. Paljon aasialaisia geotyyppiin sopivia kasveja esim. jaavansaniainen- ja sammal, erilaiset rotalat, melalehdet.. Paljon kantoja. Tässäkin sisustuksessa turveuutteen käyttäminen on suotavaa..
Muuta:
- pH happaman puolella 6-6,5
- pehmeä vesi
- lämpötila yli 26 astetta
200l
Kalasto:
- taistohaaremi
- ruusutetrat 20 kpl
- mustatetrat
- 12 kuparimonnista
- salamanteripleko/partis
- pohjalle
apistogrammahaaremi
Tämä voisi olla Etelä-Amerikkabiotooppi höystettynä taistoilla. Sitten kun taistoista aika jättää, voisi niiden tilalle hankkia joitain e-amerikkalaisia fisuja, vaikkapa tapparakaloja tai kynäkaloja, jotka toisivat vähän eloa pintaan.
Sisustus:
Jokin yksittäinen suuri kanto katseenvangitsijaksi. Kasveiksi suuria miekkakasveja, karttulehteä, viuhkalehteä, jotain ärviää, papukaijalehteä, jos valaistus ja lannoitus riittää... Kaikki luottelemani kasvit on siis eteläamerikkalaisia, jotain saattoi unohtua, mutta googlestahan noita löytää
Muuta:
- lämpötila yli 26 astetta
- vesi pehmeää, pH alle 7
Toivottavasti näistä oli jotain apua