Nyt on vihdoin alkanut ansaittu kesäloma pitkän ja raskaan kouluvuoden jälkeen ( tai oikeastaan pari viikkoa sitten alkoi

) ja viikon päästä olisi ulkomaan matkan aika. Matkat eivät sinänsä haittaa akvaarion hoitoa hirveästi, jos pituus alittaa viikon tai pari, mutta tällä kertaa se kestääkin hieman yli kuukauden. Siinäpä se ongelma sitten tulikin.
Vanhempani ovat, sanotaankos vaikka perusinnokkaita akvaarioharrastajan vanhempia, tykkäävät akvaarioharrastuksesta kovasti (oikeastaan pelkästä sen katsomisesta), hoitamistietous jää sen sijaan pahasti taka-alalle.

Sen he kyllä tietävät, että kuukausi on liikaa akvaarion pelkästään kotiin jätettäväksi, joten he ehdottivatkin hienon ratkaisun: viedään akvaario koko hoitoineen perhetutun luokse, jolla myöskin akvaario. Hän tykkää myöskin akvaarioista, mutta hoito ja akvaarion olosuhteet ovat miten ovat, eli tosi surkeat. Pidän ehdotusta järjettömänä, siirtää akvaario, suht stressaavaa kaloille varmasti. En suostunut moiseen, mutta eihän minua ikinä kuunella, joten joten..
Itse ehdotin sitä, että tulisin tänne huutelemaan mahdollista reipasta ja avuliasta AW:läistä, joka olisi valmis hoitamaan akvaariota kuukauden ajan (jos sillaista henkilöä edes olisi olemassa

), tai pyytää naapuria ruokkimaan ja mahdollisesti vaihtamaan vettä matkan ajan. Tuttua puuhaa pitäisi naapurille olla, nimittäin akvaario heilläkin on, kun vaan olisi tunnollinen akvaarioharrastaja. Tämä on kuulemma liian hankalaa, eivätkä vanhemmat uskalla päästää ventovieraita kotiimme, joten se siitä.
Olen myös tehnyt pienen kokeen akvaariolla (

) matkaa ajatellen ( tai sitten vaan laiskuutta..
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
) ja olen ollut pari kertaa vaihtamatta vettä akvaariosta 3 viikkoon-kuukauteen. Tietenkin levät villiintyvät hieman mutta muuta ongelmaa ei ole ollut havaittavissa. Kalat voivat hyvin. Olisiko siis yhtään mahdollista että jättäisin akvaarion kuukaudeksi vain kotiin vaihtamatta vettä tai muuta. Jos vaikka naapuri tulisi pari kertaa viikossa ruokkimaan kalat?
Akvaario on 120 litrainen. Asukkaina pelkästään 8 punapäätetraa ja pieni partis, joten kuorituksen ei pitäisi olla kauhean suuri. Monethan sanovat, että romminokat voivat hyvin, kunhan pää on punainen, ja näköjään viihtyvät, vaikka akvaarion vettä ei oltu vaihdettu kuukauteen. Uskaltaisiko siis jättää akvaario melkein omilleen kuukaudeksi,
mitä mieltä olette, muita vaihtoehtoja?