Hommasin tuossa muutama kuukausi sitten uuden mikroskoopin. Se on OPTIKA B-131 eli Binokulaarinen neljän objektiivin revolverilla. Suurennoksia saa 40X, 200X, 400X ja immersioöljyllä parhaiten näyttävä 1000X. Olen jo hieman ottanut tuntumaa aktiivilietteen tutkintaan ja melkoinen mikrokosmos avautuu sieltä eliöineen. Olen tottunut enemmän piirtämään näkemääni kun kuvaamaan ja siksi en ottanut kameramahdollisuudella olevaa, se olisi ollut parisataa kalliimpi investointi.
Suodatin lietteen ja pohjalietteen sekä akvan kasvien ja muun silmille näkymättömän tuijottelu on ollut suuri kiinnostuksen kohde minulle aina. Kasvitauditkin ovat selvinneet alta aikayksikön vuosien varrella.
Tässä säikeessä voitaisiin jakaa kokemuksia harrastaja mikroskopiasta akvaharrastuksen ohessa. Avatkaa kokemusarkkunne rohkeasti.
Mikroskopia
Valvoja: Moderaattorit
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Mikroskopia
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
My love: Chiclidae
-
- Imperaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
- Viesti:
Re: Mikroskopia
Minkälaisessa hintaluokassa "järkevän" tasoinen mikroskooppi tänä päivänä liikkuu? Tai oikeastaan, mikä olisi harrastuskäyttöön järkevä vaihtoehto? Mielellään ottaisin itselleni sellaisen johon saisi kameran kytkettyä, piirtäminen kun ei enää ole niin hanskassa harjoittelun puutteen vuoksi.
Tuo sinulla oleva Optika B-131 näyttää kyllä speksien perusteella, mitä niistä nyt ymmärrän, järkevältä vaihtoehdolta. Toinen varteenotettava vaihtoehto olisi 1820-LED, jolloin pääsisi marginaalisesti halvemmalla mutta 1000x suurennos jäisi saamatta.
Tuo sinulla oleva Optika B-131 näyttää kyllä speksien perusteella, mitä niistä nyt ymmärrän, järkevältä vaihtoehdolta. Toinen varteenotettava vaihtoehto olisi 1820-LED, jolloin pääsisi marginaalisesti halvemmalla mutta 1000x suurennos jäisi saamatta.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
-
- Imperaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
- Viesti:
Aponogetonissa ilmetynyt artikkeli aiheesta: http://aqua-web.fi/2013/01/18/valomikro ... astajille/
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Keneltä saisi apua mikroskooppisen eliön tunnistuksessa? Tai mistä netistä löytyisi videoita akvaarion eri taudinaiheuttajista mikroskoopin alla?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
http://www.jbl.de/en/online-hospital/pi ... h-diseases Tuolla on ainakin mikroskooppikuvia
(toivottavasti linkki toimii, kun en kirjoita tätä vastausta kunnon tieto koneella)

(toivottavasti linkki toimii, kun en kirjoita tätä vastausta kunnon tieto koneella)