Ihmettelyä uuden akvaarion kanssa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
missumi
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Ihmettelyä uuden akvaarion kanssa

Viesti Kirjoittaja missumi »

No niin! Uusi 240 -litrainen seisoo olohuoneen nurkassa ja odottaa hiekanpesuoperaation etenemistä. En tajunnut että siitä on niin valtava homma... Huomenna jos saisi täytettyä sen ja heitettyä ympit veteen, sitten alkaakin odottelu. Haaveena olisi pari ahvenpariskuntaa (ehkä palettikala + perhoskirjoahven tai avain?), piikkisilmiä + jotain muita pohjalle ja joku parvi varmaankin tetroja. Eihän tähän mennessä mitään pielessä?
Sitten tää suurin ihmetys; olenko jotenkin yksinkertainen, vai onko mua huijattu taas? Akvaariossa mukana oli kahden loisteputken valaisin ja sisäänrakennettu suodatin, jota myyjä kehui valtavasti. Mitään ohjeita tms ei mukana ollut. Tämä sisäänrakennettu suodatin on siis akvaarion päädyssä kiinteä kotelo, jossa on sisällä sininen vaahtomuovi / suodatinpatruuna ja sen viereisessä kotelossa ilmeisesti pumppu. Pumpussakin on joku säätönamiska? Valoissa ei ole ajastinta. Mun täytyis siis olla aina paikalla valoja sytyttämässä ja sammuttamassa vai? Valosta ja suodattimesta tulevat johdot eivät ylety edes lattian tasolle. Kun ne kytkee, jää jakorasia siis killumaan ilmaan akvaarion taakse. Siinä onkin sitten askartelemistapaskartelemista että kehitän sen rasian jotenkin johonkin kiinni :frown:
Näitä tämmöisiä asioita, kuten johtojen pituuksia, ei todellakaan tullut mieleen pähkäillä kaiken muun kanssa akvaariota ostaessa. Kuvittelin et on jotenkin itsestään selvää, et esim. valoissa on ajastin näin 2010-luvulla. Joo, marssin kyllä kyseiseen liikkeeseen ensi viikolla näitä asioita ihmettelemään, mut ajattelinpa nyt jakaa tämän täällä jos jollakulla olis vaikka jotain sanottavaa... Pieni kannustuspuhekin olis kiva! [;)]
240l
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Ihmettelyä uuden akvaarion kanssa

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

^Hei hyvä, tosta otan sataprosenttisesti opikseni, pistän oikein muistiin... :twisted: :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
MrBrett
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Tervetuloa uuden kiehtovan (välillä hermoja raastavan :mrgreen: ) harrastuksen pariin.

Onko akvaariosi merkki Juwel, jos on niin tuolta löytyy paljon juttua noista Juwelien kiinteistä suodattimista http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... akvaristit.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mä mietin tuota omaa juwelia.... Upo uusi (n. kk vanha rio 240l ) Valojohto on reilusti pitkä. Varmasti 1.5m ainakin. Katoppa nyt tarkkana tuon johdon, ettei ole johonkin sullottu sykkerölle.
Juwelissa ei ole minkäänlaisia ohjeita mukana. Ei muuta kun cd levy, josta löytyy käyttöopas jonkunlaisena pdf tiedostona..., Ei tietoja mistään tekniikasta yksityiskohtaisesti, vain yleisiä juttuja...
Juwelin oma suodatin toimii, mutta ei oo hääppönen. Kokeile toki. Iso suodatinmassa määrä. Pitäis olla pitkä huolto väli, mut on aika tehoton. Omani otin pois sekä tästä uudesta, sekä vanhastakin juwelista. Korvasin ulkosuodattimella...
Tätä mietin vain, että ei minusta nykyään nuo lamput ole oikein muissakaan merkeissä/paketeissa ajastimella. Ei ainakaan perusmalleissa. Yhteenkään sellaiseen en törmännyt tämän puolenvuoden aikana, kun noita akvaarioita etin ja kyselin. En tiiä, jos joku arcadia tarjoaa kellot lamppihin ihan vakiona, mutta näissä kaluste akvaarioissa ei kyl oo näkynyt. Toisaalta, kellot ei maksa paljoo... Mulla on sellainen, mutta käytössä vain kuuvaloissa. itse sytytän ja sammutan loisteputket.
Muuten juwelin kokonaisuus on ollut sika hieno, toimiva ja mukava, mutta loisteputket ei oikein natsaa mun maun kanssa ja suodatin on huono. Loisteputkistakin sen keltaisen korvasin kasvilampulla...
Mutta onnea uudelle akvaariollesi ja nyt vaan täyttämään ja sisustamaan!!!
1000 litraa vesivahinkoa
missumi
Starting Member
Starting Member

Tää on Joki -akvaario. Samalla varmaan paljastin liikkeenkin :mrgreen: Ei tässä sitten muuta ku kellon ostoon. Kai noita johtojakin saa jatkettua - sellasia yhden piston jatkoja varmaan löytyy kaupasta. Mitä olen täältä lukenut, niin taitaa olla toisen suodattimen osto edessä, silleen niinku lisänä tähän kiinteeseen vaahtomuovihäkkyrään.
240l
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Yleensä ajastinta valoille en ole tavannut yhdessäkään allaspaketissa mutta johdot on kyllä maahan yltäneet.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

Oukkei... Mä olin ihan varma, että juwelista oli kyse... kuulosti niin tutulta.
Tosiaan noita kelloja saa tosi edullisesti ihan tavarataloista. Ja kokeile nyt ihmeessä sitä suodatinta. Se voi kuitenkin olla ihan hyvä, kun nyt ei siitä juwelista ole kyse.. Eri suodatinmerkistä on nyt kuitenkin kyse.
Käänny myyjäliikkeen puoleen ihan kaikessa, mikä askarruttaa. He ovat varmasti asiantuntijoita altaan suhteen ja neuvovat lähemmin... Mainitse myös johdosta. Kummallista, ettei ylety lattiaan asti. voihan olla, että siinäkin on joku sekaannus, ja saat uuden valaisimen, jossa on normaalimittainen johto.
Tison, mulla on yks lämmitin, jossa on metrin mittainen johto. Silla merkillä on kuulemma niin lyhykääset johdot... Eli valmistajien valintoja...
1000 litraa vesivahinkoa
Aprikoosi
Member
Member
Akvaarioseurat: PAK

Viesti Kirjoittaja Aprikoosi »

Ihan erillisellä ajastimella on täälläkin valot. En oo ees kuullut, että jossain valaisimissa ois kiinteenä?
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
missumi
Starting Member
Starting Member

Ilmeisesti näin tosiaan on että jatkojohdot ja kellot saa hankkia aina akvaan ihan itse.. Siinäpä insinööreille loisto vinkki, miten voisi akvaariotarvikkeiden johdot esimerkiksi olla lattiaan asti riittävät :roll:
Tuntuu että akva on jo ikuisuuden hurissut olohuoneen nurkassa autiona eikä mitään merkkiä mistään kypsymisestä näy. Omituista mun mielestä on se, et nitraatti on noussut asteikossa ainakin pykälällä, mut nitriitissä ei ole tapahtunut edes pientä värin häivähdystä ekan mittauksen jälkeen. Kumpi kypsyy ensin, akvaario vai minä.........
240l
PuliPuliPuli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja PuliPuliPuli »

Ihmeen hidasta tuo kypsyttely on, mutta jospa se homma olis sitten sen arvoista. Oma altaani on edelleen kypsymässä ja aloitin homman varmaan reilu kuukausi sitten ja hermot hommassa menee. Sen voin kokemuksesta kuitenkin sanoa, että hirvensarvisuolalla saa nitriitit helposti ylös (sitä voi laittaa myös liikaa) ja kalanruualla sen saa sitten alas. Omassani on nitriitti ollut piikissä kohta pari viikkoa ja kun aloin ruokkia hieman reippaammin kalanruualla, nitriitti alkoi myös laskea eli toivon mukaan tällä viikolla sen saisi nollille. Johan tuo olis aikakin, akvaario näyttää ällölle, kun ei ole voinut vesiä vaihtaa ja levä on villiintynyt :/
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Kellokytkimistä vielä. Niitä saa kyllä marketista halvalla, mutta ne alkavat viimeistään muutamassa kuukaudessa nakuttaa. Tai ainakin kaikki neljä, jotka olen tähän mennessä tavannut, ovat tehneet niin.

Makunsa kullakin, mutta henkilökohtaisesti kyllä alkaa palaa käämi, kun rauhallisessa akvaariohuoneessa kuuluu kahdesta eri nurkasta jatkuvasti rytmiltään ja äänenvoimakkuudeltaan vaihtelevaa nakutus-tikitys-kakofoniaa. Eikä se tosiaan kuulosta miltään kellolta, vaan pikemminkin siltä kuin rotat morsettaisivat toisilleen salakielellä. Sanoinko jo, että se on ärsyttävää? :)

Suomeksi: hanki digitaalinen kellokytkin, älä sellaista vanhanmallista muovipalikoita vääntelemällä toimivaa. Niitäkin saa ihan kohtuulliseen hintaan, kun vähän etsii. Clas Ohlsonin valikoimaan näytti ainakin kuuluvan alle kymmenen euron hintaisia versioita.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Miula on marketista hommatut kellokytkimet joka akvaan ja 128L akvaariossa oleva kellokytkin on jo useamman vuoden vanha,
eikä nuo ole pitäny minkäänlaista nakuttavaa ääntä. Ainoastaan sillon naksahtavat kun valo menee päälle ja pois.
missumi
Starting Member
Starting Member

Ostin ihan ruokakaupasta sellasen hieman tyyriimmän ajastimen valoihin (namiskoilla saa säädettyä joka tunnin erikseen) ja hyvin tuntuu toimivan, ilman nakutuksia. Yhden pistokkeen jatkot kaikkiin vempeleisiin (lämmitin, valot, suodatin) on vieläkin hankkimatta, koska koitan löytää mahdollisimman kevyitä. Inhottaa kun johdot on koko ajan ns. tiukalla / jännittyneenä kun neljän paikan pistoke roikkuu ilmassa hyllyn päällä akvan alla...
Kypsymisuutiset; onnistuin tosiaan (ääliö...) annostelemaan LIIKAA hirvensarvensuolaa. Lisäksi vielä ammoniumtestini oli viallinen ja kaikki menikin sitten solmuun. Tein vedenvaihdon luullen, että ammoniumia on hirveät määrät. Laitoin bactozymiä perään ja odotin - mitään ei tapahtunut. Vaihdoin lisää vettä. Ei muutosta testeissä. Sitten tajusin ammoniumtestin viallisuuden ja kypsyin itse ja päätin viimeisenä kokeilla kukkamultaa. Kourallinen sukkahousuun killumaan ja vähän kalanruokaa perään. En tiedä siis tarkalleen minkä sattumusten summana, mutta seuraavana päivänä tästä näkyi nitriitissä nousua! Sitten olen lisäillyt satunnaisia hippusia kalanruokaa ja hss -hyppysellisiä. Nyt alkaa piikki olemaan tapissaan ja nitraatti nousee perässä. Ehkä saan vielä joskus tuoda sinne kalojakin!! :)
240l
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

miljoonakala84 kirjoitti:Miula on marketista hommatut kellokytkimet joka akvaan ja 128L akvaariossa oleva kellokytkin on jo useamman vuoden vanha,
eikä nuo ole pitäny minkäänlaista nakuttavaa ääntä. Ainoastaan sillon naksahtavat kun valo menee päälle ja pois.
Saako udella, minkä merkkisiä kytkimet ovat?

JO-EL Electric näyttää noiden nakuttavien ajastinten pohjassa lukevan. Olen tosiaan ostanut niitä kolme, ja äidillä on vielä neljäs (jonka merkistä en ole varma), ja ne kaikki ääntelevät. Tönimällä, potkimalla tai ravistamalla ne saa hetkeksi hiljenemään, mutta heti kun selkäsi käännät, se alkaa uudelleen. :roll:
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

Mä olen Clas Ohlsonilta ostanut muutamalla eurolla digitaaliset patteri- tai akkuvarmenteiset ajastimet. Ei varmaan mitään huippulaadukkaita, vanhin niistä kuitenkin ollut nyt vuoden toiminnassa ilman mitään ongelmia. Näihin saa säädettyä 10-20 eri ohjelmaa, joten myös valotauot päiväsaikaan jne saa helposti säädettyä.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Merkkiä en ikävä kyllä enää muista, mutta nuo ajastimet on ostettu ihan marketista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”